Nästintill okontaktbar i hoppningen (långt?)

L

Lawendel

Går rakt på sak.

I hoppningen blir min D-ponny nästintill okontaktbar. Han blir het, otroligt stark och "springig". Får han igång adrenalinet är han nästan omöjlig att stoppa (bara över bommar på marken, eller utan bommar/hinder överhuvudtaget). Och likadant om man börjar hoppa honom. Men vi tror (eller vet..) att när dom förra ägarna hoppade honom, så gick det bara fort hela tiden, utan kontroll. Just nu hoppar jag inte honomså mkt (har blivit rädd att hoppa p.g.a. att han är som han är, men det börjar släppa nu, och vi hoppar lite småhinder :)), men galoppbommar räcker för att han ska börja hesta upp sig. Och när han blir så, så är det precis som att han "stänger av" helt, och knappt märker att han har en ryttare på ryggen, och blir helt stum i munnen och vill galoppera som en tok (och hoppa i det tempo han vill, d.v.s FORT!).
Travar man bommar med honom så går han att få lugn och samlad, och nästan sömnig, men lägger man in galopp däremellan, då vaknar han till och blir en helt annan häst, och så som jag beskrivit högre upp. Och det är verkligen jättesvårt att hålla honom, eftersom han som sagt blir okontaktbar..

Ja, nu tänker ni säkert "Äh, hon klarar inte av honom och borde sälja honom till nån duktigare!", men min tränare sa igår när min mamma sa (hon red Zorro igår eftersom jag var förkyld, men jag var med och kollade) att han skulle säkert gå bättre med någon duktigare ryttare, som visste hur hon/han skulle göra, men då sa min tränare att även jätteduktiga ryttare säkert skulle tycka att han var svår, och kanske inte klara honom. Hon berättade att hennes dotter (som är jätteduktig!) sagt: "Jag skulle vilja prova att hoppa Zorro, men jag vet inte om jag skulle klara det."

Även fastän han blir sådär, så är det absolut sista jag skulle ta till ett skarpare bett (rider honom på ett tredelat eggbett nu), men samtidigt så blir det väldigt obehagligt när han sätter fart och blir sådär.....

Hoppas ni fattar. Jag behöver tips på hur jag ska bete mig.

Sv: Nästintill okontaktbar i hoppningen (långt?)

Hur länge har du haft honom?

Varför inte sätta på ett "skarpare" bett istället för att få bärhålla honom utan resultat?

Hade samma problem jag med min toka. Red i ett halvår på vanligt tränsbett och hade problem både i hoppningen och i skogen. Enda sättet jag fick stopp på henne när jag hoppade var antingen att såga henne i munnen i ex antal varv, eller helt enkelt styra in i hörnet. Provade sen ett pessoabett och wow, vilken känsla det var att ha lite kontroll över hästen, samtidigt som jag kunde vara mjuk o fin i handen!

Glöm inte att det är handen som håller i tyglarna som avgör hur skarpt bettet är!

jag har haft honom i 1 år (tillägger att det har varit alla möjliga problem med honom förut, och att han har stått 2 månader av tiden vi haft honom..)

ja, men jag är fortfarande skeptisk till det här med skarpa bett...

Ta och låna ett bett kanske, skarpare bett är ju trots allt inte alltid den bästa lösningen, men prova och se om det hjälper, det ärj uinte roligt att du ska bli rädd för att du har problem att hålla honom. Har ni kollat upp så att han inte har ont någonstans och det är därför han rusar?

Men som sagt, testa kanske under en lektion med ett annat bett så märker du ju hur det fungerar! :) Mitt tips iallafall :)

Vad är det för massa problem du haft innan? Nyfiken :p

Varför är du skeptisk till skarpare bett?
Jag håller med föregående att ibland kanske man måste prova det. Och det ska ju ändå bara vara som en tillfällig hjälp. Bättre att kanske ha ett skarpare bett och kunna vara mjuk i handen och ha kontroll på hästen än ett vanligt tränsbett och hästen bara drar iväg och du själv inte har nån kontroll och kanske drar den lite för mycket i munnen för att få stopp på den.

Men lycka till och hoppas att det löser sig.

Varför är du skeptisk till skarpare bett?
Jag håller med föregående att ibland kanske man måste prova det. Och det ska ju ändå bara vara som en tillfällig hjälp. Bättre att kanske ha ett skarpare bett och kunna vara mjuk i handen och ha kontroll på hästen än ett vanligt tränsbett och hästen bara drar iväg och du själv inte har nån kontroll och kanske drar den lite för mycket i munnen för att få stopp på den.

Men lycka till och hoppas att det löser sig.

Skönt att det itne bara är jag som har den uppfattningen. :bow: Känns som det är så många som kollar ner på folk för att de föreslår skarpare bett, men kan man bara hantera det är det ju absolut inget farligt för hästen..

Har du provat några kontrolövningar emellan hinderlinjer? Så som hinder volt nästa hinder, man kan lägga in trav och halter m.m. i volten.

det är det som är bra (bl.a.!) med min tränare; man får göra väldigt nyttiga och bra övningar, så ja, vi har tränat ganska mkt sånt. Men en volt mellan hindrena gör nog inte sån stor nytta, han hinner ladda iallafall :p... mycket..

Senast ändrad av en moderator:

jadu... jag tror att det finns en bättre lösning på problemen är skarpare bett.. men just nu så vet jag inte alls hur jag ska göra... :crazy:

Börja med att kontrollera om utrustningen verkligen passar hästen och att hästen är frisk (tex tänder, hältor, ryggproblem osv). Vet inte hur många gånger man har varit med om folk tycker att hästen är dum som stannar, sticker eller på annat sätt inte fungerar 100% i hoppningen. När de till slut äntligen kollar upp hästen (efter att ha provat skarpa bett, hjälptyglar och alla möjliga anordningar) så är den antingen halt, ont i ryggen eller något annat.

Om du vill byta till ett skarpare bett så finns det andra bättre bett än pessoa att byta till.

När hästen verkligen är kollad från nosborre till svanstipp så börjar du med lydnadsövningar. Finns hur många som helst. Det bästa brukar vara att låna några böcker på biblioteket.

Mvh

Tora

Börja med att kontrollera om utrustningen verkligen passar hästen och att hästen är frisk (tex tänder, hältor, ryggproblem osv). Vet inte hur många gånger man har varit med om folk tycker att hästen är dum som stannar, sticker eller på annat sätt inte fungerar 100% i hoppningen. När de till slut äntligen kollar upp hästen (efter att ha provat skarpa bett, hjälptyglar och alla möjliga anordningar) så är den antingen halt, ont i ryggen eller något annat.

Om du vill byta till ett skarpare bett så finns det andra bättre bett än pessoa att byta till.

När hästen verkligen är kollad från nosborre till svanstipp så börjar du med lydnadsövningar. Finns hur många som helst. Det bästa brukar vara att låna några böcker på biblioteket.

Mvh

Tora

Pessoa har inte vart uppe i diskussionen mer än att jag berättade hur jag gjort, har dock inte sagt att hon ska testa just pessoat...

Bara så du vet :)

Jo tack jag vet :p

Min gamla ponny var likadan. fast kanske lite mera kontakbatbar än din. Prova hoppa hinder och sedan ha 7-8 meter på sig att stanna så sket hon i en, hon verkligen sket i det oxå. Medvetet jag vet att dom vill att jag ska stanna där men det skiter jag i. Tog hela långsidan på dubbelt ridhus att få henne att stanna å då enbart för att hon bara sket i en.

Lär honom one-rein-stop! Det är super! När jag pluggade häst, hade min lärare en valack som varit fullkomligt tokig.
Han var hingst från början (naturligtvis), så tidigare ägare testade att kastrera men det hjälpte inte. Tillslut skulle dom slakta honom. Men då tog min lärare över honom istället och lärde honom one-rein-stop. Självklart lärde han sig inte över en natt, men när han väl började förstå gick det fort. Nu kan alla rida honom.

vad är one-rein-stop för något?

Var konsekvent. Drar den - stanna den. Och bli för allt i världen inte arg eller upprörd!

Har du martingal, ta av den. Min ena ponny var heljobbig att hoppa i början, jag glömde martingalen hemma inför en träning, grät floder när jag red fram och trodde att jag skulle dö, hästen hoppade bättre än den någonsin gjort. Hon fick panik av att "sitta fast" i martingalen helt enkelt.

Sen måste den lära sig att farten bara ställer till problem... Jag fick rida min häst i skritt mot hindren och sen börja trava några meter ifrån, sen fick den slå över i galopp om den behövde. Red så för bl.a Jan Jönsson, så det är inga tips från skogen inte...

Jag förutsätter att du kollat att hästen är frisk, att utrustningen passar osv? Och om du känner att skarpare bett är enda utvägen, måste jag bara be dig om att välja ett annat bett än pessoa. Det är ett värdelöst bett, och kommer inte på något sätt göra det enklare för dig att få koll på din häst.

Om den blir upphetsad bara av att galoppera över bommar. Testa att alltid ha en bom framme (för i traven gick det väll bra). Du behöver inte rida över den ens till att börja med, rid dressyr med bommen på banan och var försiktig med galoppen. När det funkar kan du testa att skritta och trava över den någon gång per dressyrpass. Sedan smyger du in att galoppera över den kanske bara en gång på ett helt pass. När det har blivit en vana kan du lägga fram ett par till bommar och sedan ett hinder. Men notera att det ska stå framme varje dressyrpass och det räcker om du bara rider över dem en gång, eller tom ingen gång! Visst det är ett utdraget sätt som tar lång tid (det ska gå långsamt!) men i kombination med att du t.ex. byter bett så tror jag att det skulle kunna lugna ner honom mycket även psyktiskt. Och så svårt är det ju inte att lägga fram en bom !

Senast ändrad av en moderator:

Har inte hästen ont kanske den här hästen skall slippa att hoppa eftersom den uppenbarligen inte tycker det är så behagligt. Tro det eller ej men alla hästar kanske inte lämpar sig till just hoppning. Sälj den som dressyrhäst och köp en som fungerar i hoppningen istället, jag tror du kommer att ha mer glädje av det om du vill hoppa.
Du kommer förstöra så mkt av ditt självförtroende och ridning på en sådan häst att det blir svårt att reparera

Om hästen inte har ont skulle jag rekommendera att hoppa småsmå hinder varje dag.
Min ponny var exakt så som din låter för 4 år sedan.
Då fick jag rådet av min tränare att ligga i galopp på volt tills tempot kändes ok, ta hindret och därefter galoppera på volt tills tempot åter var bra igen. Såhär höll jag på i båda varven nästan varje dag och sakta men säkert uppfattade hästen att det bara blev jobbigare om han rusade på som en toker + att han insåg att det inte var hindret i sig som var jobbet.

Lycka till med din polle!!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar