Nästan blockhalt

Limelight

Trådstartare
Mitt sto har haft hälta till och från under några månader. I samma veva som hältorna började visade det sig att hon hade hålvägg på sin höger fram och det är det benet hon blir halt på.
Haft ute EQ, massör, kotknackare, vet och hovslagare.
EQ och massören hittar inget som helst fel på henne i kroppen, Kotknackaren sa att hennes tornutskott låg lite snett, men han "knäckte" rätt dem och sa att det har inget med hälta som kommer och går.

Vet gjorde böjprov, men hon blev inte mer eller mindre halt av något ben, hon klämde och kände överallt, men hittar inget. Kanske att hon är lite ( menar då lite ) svullen i kotan på höger fram. och att hon har något högre puls i sitt vänstra fram.
Hon rekommenderade att lägga våtvarmsomslag på framhovarna för att se om det kunde vara hovböld, hände ingenting.. Då ville hon att jag skulle kontakta en annan hovis.

Sagt och gjort bokade en tid hos en med bara mottagning jag hört ska vara bra, hade tid i tisdags, men på morgonen var hon nästintill blockhalt så gick inte att lasta henne :(, han kommer inte ut heller så vi skulle vänta o se om hältan ger sig och då komma in samma dag.

Min ordinarie hovis är skadad och haft ute två andra som absolut inte var bra, så vet inte om jag vågar ta ut ytterligare en till som kanske är bra, men kanske också är dålig. Vill åka in till han jag hade bokad tid då jag hört att han är riktigt bra som sagt..

Idag onsdag är hon fortfarande enormt halt, nästan blockhalt. Går inte att ha henne inne på box för hon flippar ut totalt. Hon har överskottsenergi deluxe. Så jag lindar hennes ben med padd och halvelastiska lindor som stöd för båda fram och så ställer jag ut henne i mindre hage bredvid sin kompis.

Är det fel, finns det andra "bättre" sätt att göra vid en hälta än att linda så som jag gjort ?
Hur länge vågar man vänta innan man ringer ut vet eller kontaktar annan hovis ? Nu har hon vart halt nästan ett dygn.

Eftersom hon vart halt till och från hela tiden så ville jag börja kolla upp henne vad det kan vara, om det är enbart hålvägg eftersom det kom i samband eller om det kan vara något annat.
Så ska börja med hennes hovar för att se, sedan gå vidare om det inte är hovarna. Men svårt att lasta henne när hon är såhär halt :(:(:(

Tips, tankar och allt är välkommet!

Sv: Nästan blockhalt

Självklart ska hästen omgående in på klinik för utredning!

Varför är inte det FÖRSTA anhalten, istället för så mycket tid och pengar utan resultat? Tänk på hästen, som betalar priset med smärta under tiden detta pågår.

Varför jag tänkte börja med hovslagare är just för att hon har hålvägg och så glömde jag skriva att de två veterinärer jag haft ute som inte var bra ( inte min ordinarie ) ville inte skära något alls i hålväggen för de tyckte det såg fint ut, något man inte kan se utan måste skära.
Och att vet misstänkte hovböld, därför jag tänkte börja med hovslagare.

För hästar kan bli ordentligt halta av både hålvägg och hovböld. Och sådant kollar väl inte kliniken utan en hovis ?
Jag ska in till en hovis som sammarbetar med ATG kliniken, de ligger vägg i vägg.

Men ni tycker fortfarande klinik ?. jag kan ju inte lasta henne eller ?

Hon är väldigt snubblig så vet jag haft kontakt med idag trodde på en ordentlig stucklning :confused: :(. Hon tyckte jag skulle vänta tills imorgon iaf..

Jag skulle boka tid på klinik där de har en hovis. Jag har åkt in med en (typ) blockhalt häst där jag på allvar trodde att bäckenet var brutet, visade sig vara hovböld :) Just de veterinärerna var ju rätt taffliga med hovkniven, så visste jag att det var strul med hovarnas å skulle jag vilja att de hade hovis där. Men de behöver kanske röntga och ha sig.

Är det vansinnigt långt till klinik då? Om hästen kan stå hade jag krypkört till klinik, aldrig att jag skulle låta den stå kvar hemma. kan den stå i hagen kan den åka finka tycker jag.
Se till att få en tid snarast, så vet ni vad det är.

Stukning?! I flera månader - från hälta som kommer och går till m e m blockhalt?

Nej, defintivit klinik. Vill de skicka till sin hovslagare är det väl en sak, men att dröja med klinikbesök tycker jag är att kasta pengar i sjön. Det kan ju dessutom vara mer än ett problem som ger hältan.

Klinik. Snarast.

I detta fall blir det om jag nu åker till hovslagare är ju att jag åker till en hovis som ligger som sagt vägg i vägg med ATG klinik.
ATG kliniken är väl bra på sådant här ?
Eftersom han sammarbetar med dem borde det ju gå att han kollar hennes hovar och det inte är det så kan ju han prata med kliniken ??
Eller kanske inte funkar så.
Pratade med hovslagaren och han tyckte inte hon skulle stå i transporten när hon är såhär halt, men du har ju rätt. Kan hon stå i hagen kan hon stå i finkan i snigelfart.
Tar ca 30min i normal fart.

Sålänge tills hon är hos hovis eller klinik är det bra att linda så som jag gjort, eller finns det något bättre för henne ?

Hur bra en klinik är hänger inte på namnet, utan på t ex personal och utrustning. Erfarenheter och kompetens.

Att hovslagaren ligger vägg i vägg med kliniken är inte som att boka kliniktid för utredning. De har ju ingen möjighet att ta emot dig, bara för att du är hos hovslagaren. Gör tvärtom, boka hos kliniken som kan ta in hovslagaren om så behövs.

Hon trodde hon hade stuckat sig just nu eftersom hon är snubblig tack vare hålväggen ( eller vad det nu är ). men tycker det låter allt annat än troligt med bara en stukning...
Jag blir galen, en del säger åt mig hovis direkt en del säger klinik...
Om jag åker till klinik och det är hovarna det är "fel" på då är ju det att kasta pengar i sjön.. Åka till hovis och det inte är hovarna så är det att kasta pengar i sjön..

Jag kan meddela också ( vill ni får ni idiotförklara mig så.., men jag vet redan... )
att hästen i frågan är ett varmblod som inte är försäkrad på benen ( agrias villkor på varmblod ). annars försäkrad. Skulle haft ute vet som gjort böjprov för att skicka in o få henne fullt försäkrad, men som sagt hälta kommit o gått så inte vart lätt... idiot pucko ja kalla mig vad ni vill, jag vet som sagt redan..
Därför jag vill försöka göra rätt från början så jag kan ha råd med allt detta.

Fattar att det inte hänger på namnet. Men vart inne och tittat vad Atg gör och det verkar bra. Deras specialområde är just hältor i örebro iaf, så det verkar bli klinikbesök.

Testade att ringa nu, men ingen som svarar. Ska testa vidare under dagen annars är det på deras telefontid imorgon mellan 08-09.

Sjukt nervös över min dam :cry:

Med tanke på hur mycket du redan måste lagt ner på ET, hemmveterinärer, hovis etc utan att få något annat resultat än en häst som är ÄNNU MER halt - är det inte dax att göra på något annat sätt nu?

D v s vända sig till de som har kompetens och utrustning att undersöka hästen - d v s kliniken?

Hästen kan inte rå för att den är oförsäkrad, det är bara att plocka upp plånboken, blunda och svälja.

Som sagt boka tid på klinik samt säg till att hovis ska vara med, så kan de snacka ihop sig om hur man går vidare.

Ring bolaget och fråga, hovböld borde de väl täcka? Det är ju ingen normal diffus hälta/förslitning.

Hon trodde hon hade stuckat sig just nu eftersom hon är snubblig tack vare hålväggen ( eller vad det nu är ). men tycker det låter allt annat än troligt med bara en stukning...
Jag blir galen, en del säger åt mig hovis direkt en del säger klinik...
Om jag åker till klinik och det är hovarna det är "fel" på då är ju det att kasta pengar i sjön.. Åka till hovis och det inte är hovarna så är det att kasta pengar i sjön..

Jag kan meddela också ( vill ni får ni idiotförklara mig så.., men jag vet redan... )
att hästen i frågan är ett varmblod som inte är försäkrad på benen ( agrias villkor på varmblod ). annars försäkrad. Skulle haft ute vet som gjort böjprov för att skicka in o få henne fullt försäkrad, men som sagt hälta kommit o gått så inte vart lätt... idiot pucko ja kalla mig vad ni vill, jag vet som sagt redan..
Därför jag vill försöka göra rätt från början så jag kan ha råd med allt detta.

Åker du till kliniken i Örebro och det är hovarna det är fel på, så får du hjälp av klinikens hovslagare och då är det inte att kasta pengarna i sjön. Jag ringde först min vanliga hästveterinär, inte anträffbar och då US som hjälpt mig i sommar och han sa att hon skulle gå ute lindad. Då jag höll på att krevera två dagar senare när min häst var ännu mer halt, så ringde jag kliniken i Örebro utanför telefontid, de svarar i mån av tid och blev direkt omkopplad till veterinär, som tyckte att jag kunde vänta över helgen, linda och ha hästen i hage. Men på lördagen ställde jag damen på box... Efter helgen, visade det sig tack och lov att det "bara" var en hovböld. Min dam är 27 år och de tusenlappar extra hon kostat mig i sommar och höst, trots att jag är halvt sjukpensionär och har en hel del andra hål att stoppa pengarna i, är det ändå värt. :love: Så fortsätt ringa, de svarar mellan patienterna även utanför telefontid. Din häst måste få hjälp, nu!!! - Pengarna får du bekymra dig för sen. Det KOSTAR att ha häst, det får man räkna med.

Mvh

IngelaH

Herregud jag menade inte att jag är en snåljåp eller så, utan vill försöka lägga pengarna på rätt sak direkt eftersom hon inte försäkrad på benen.
Kostar det några tusenlappar o lite till så betalar jag mer än gärna för hennes skull, men börjar det röra sig om enorma summor så har jag svårt med det, lite så jag menade.
Jag vet att det är dyrt med häst och de får kosta en rejäl slant innan jag ger upp. Jag som har skaffat dem och då får jag betala och jag gnäller absolut inte om det, mina djur är mitt allt !

Om hästen är oförsäkrad är det ju absolut viktigt att prioritera rätt vård. Rätt vård är ALLTID veterinär först, om det inte är en uppenbar hovböld. En seriös ET, kiropraktor, naprapat ska inte behandla en häst med problem utan att den först blivit kontrollerad av veterinär. Vissa tillstånd kan faktiskt förvärras om man börjar behandla i fel ände.

Inte fått tag på kliniken, antar att de har fullt upp.

Fått iaf tag på en hovslagare som vart ute och klämt igenom henne och kollat, hon reagerar med visiter tången i höger framhov där hon är halt.
Och andra symptomer tycker han att det visar på sig att hon troligen har hovböld.
Han gav som förslag att lägga våtvarms omslag i ett par dagar för att se om man kan driva ut bölden. Och sedan ha kontakt med antingen han eller min ordinarie hovis om hur hon reagerar.
Händer det ingenting så ville han att jag skulle åka in till hovis som jag hade bokat tid med. Han tror inte det rör sig om något annan än hovböld eller så..

Men jag har bestämt att jag ska ringa klinik imorgon och prata med dem så får jag se vad de säger..

Åk till klinik för utredning och röntgen! En hälta som kommer och går och som blir värre och värre... Hästen kan ju ha bruiti något eller har sprickor i skelettet!

En sommarhäst vi hade en gång fick en fraktur på hovbenet. Hästen var bara lite halt i början vilket gradvis blev värre.

Om hästen är oförsäkrad är det ju absolut viktigt att prioritera rätt vård. Rätt vård är ALLTID veterinär först, om det inte är en uppenbar hovböld. En seriös ET, kiropraktor, naprapat ska inte behandla en häst med problem utan att den först blivit kontrollerad av veterinär. Vissa tillstånd kan faktiskt förvärras om man börjar behandla i fel ände.

Bra sagt ! det måste till och med jag säga i dags läget. För nu vet jag att man börjar i den ändan, inte i den ändan jag börjat :(

Just denna gång är hon haltare än vad hon vart förut, men andra gånger hon haltat har det vart samma hälta inte blivit värre och värre, utan det är denna gång.
Hovslagaren som var ute ikväll tyckte även att hon var riktigt fult skodd och misstänkte till och med sömstick..
Så kul det är med hovslagare alltså, nu vill jag att mina ordinarie blir bra så jag vet att de får god hovvård !

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 756
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka