Nästa steg?

M

Mariie

Min ponny kan alla lätt A rörelser inklusive öppna och början till enkla byten, vad skulle ni tycka är dags att lära honom nu? :smirk:

Sv: Nästa steg?

och man behöver ju inte lära hästen dessa rörelser, man måste bara som ryttare lära sig att ge hästen rätt hjälper ;) :angel:

håller f.ö med lancet

Vad innebär början till enkla byten? :confused:

Tänker du på vilka rörelser som ingår på tävling och på så vis är lämpliga att "lära" hästen nu, eller bara i allmänhet?
Gäller frågan allmänhet har nog din tränare ett bra svar på den.
Och gäller det program är det bara att kolla vilka rörelser som ingår och trimma på dem.

Vad behöver ni träna på? Vilka rörelser kan ni behöva använda för att förbättra form, takt, lösgjordhet etc?

Man tränar ju inte in dessa rörelser för ändamålet att visa upp dem på tävling, utan varje övning har ju syftet att på olika sätt gymnasticera och stärka hästen.

Min ponny kan alla lätt A rörelser inklusive öppna och början till enkla byten, vad skulle ni tycka är dags att lära honom nu? :smirk:
nr.1 använd inte :smirk: om du inte vet vad det betyder!
nr.2 om ponnyn kan alla la rörelser så kan den öppna, sluta och enkla byten.
nr.3 det låter som att du behöver hitta en bra tränare att rida för. som hjälper dig att lära dig och ponnyn rörelserna ordentligt!

lycka till

Om ponnyn är stadig i sluta och öppna så hade jag försökt utveckla dessa för att stärka den. Du kan t.ex.

-börja lägga in övergångar skritt trav i skolorna.
-På diagonalen variera tre steg sluta, tre steg öppna
-göra direkta övergångar från sluta till öppna på spåret
-omvänd sluta

I galopparbetet

-påbörja arbetspiruetterna. Även om det inte ingår i ponnyprogrammen utvecklar och stärker det galoppen.
-väldigt direkta övergångar från ökad till mer samlad galopp (förbättra elactisiten)
-fortsätta att utveckla enkla byten

Överlag alltså stärka och förbättra det du har med lite nya rörelser och försiktig stegring av träningen. Dock håller jag med övriga om att alltid ta hjälp av tränare (fast du kanske redan har en jättebra tränare). Är så lätt att gå fel och förstöra istället för att förbättra. Tar mycket längre tid att lära om än att lära rätt från början!

Lycka till med din ponny.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 499
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar