Nästa ljudbok?

Sel

Trådstartare
Jahapp, nu har jag hunnit ikapp alla mina fantasyserier och sitter lite otåligt och väntar på att författarna ska producera! Frågan är bara vad jag ska lyssna på så länge?
Jag vill gärna att det ska vara en serie (men inte nödvändigt) och helst horror/fantasy/urban fantasy. Jag gillar mörkt och grått och gritty och gärna grafiskt våld med små inslag av humor... Joe Abercrombie är en stor idol, liksom Scott Lynch, Peter V Brett och Jim Butcher (inte hårdast i klassen, men Dresden lever mitt hjärta. :D ).
Jag lyssnar på Sandersons Stormlight Archives just nu men den har han inte hunnit särskilt långt på, så den räcker väl till slutet av veckan ungefär. :)

Så kom med tips är ni snälla!
 
Senast ändrad:
Jahapp, nu har jag hunnit ikapp alla mina fantasyserier och sitter lite otåligt och väntar på att författarna ska producera! Frågan är bara vad jag ska lyssna på så länge?
Jag vill gärna att det ska vara en serie (men inte nödvändigt) och helst horror/fantasy/urban fantasy. Jag gillar mörkt och grått och gritty och gärna grafiskt våld med små inslag av humor... Joe Abercrombie är en stor idol, liksom Peter V Brett och Jim Butcher (inte hårdast i klassen, men Dresden lever mitt hjärta. :D ).
Jag lyssnar på Sandersons Stormlight Archives just nu men den har han inte hunnit särskilt långt på, så den räcker väl till slutet av veckan ungefär. :)

Så kom med tips är ni snälla!
Svårt vad, hur jag än vänder och vrider mig så är nästan allt bara slaskromans lätt förklädd till fantasy.

Men finns ju gamla the Black Company :D om du inte läst.

I övrigt sci fi fast med borgar och sådant, C J Cherryh Foreigner. Inte jätteblackgritty men nice :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Brilliance av Marcus Sakey är riktigt bra men ingen serie. Som en riktigt bra actionfilm. Bra svensk uppläsare!!
 
Jag har inte lyssnat själv men Kämpa tjejer av Jenny Gromark Wennberg, uppläst av Hanna Dorsin ska vara bra! Det är kanske en annan kategori än vad du brukar lyssna på, men kanske kan vara värd att lyssna på ändå?
 
Svårt vad, hur jag än vänder och vrider mig så är nästan allt bara slaskromans lätt förklädd till fantasy.

Men finns ju gamla the Black Company :D om du inte läst.

I övrigt sci fi fast med borgar och sådant, C J Cherryh Foreigner. Inte jätteblackgritty men nice :D

haha, det ÄR ju svårt med fantasy! Det är det jag gillar med författarna jag räknade upp, det är lite klassiskt tema men inte baserat runt samma gamla dravel. :D

Ska kolla upp!
 
haha, det ÄR ju svårt med fantasy! Det är det jag gillar med författarna jag räknade upp, det är lite klassiskt tema men inte baserat runt samma gamla dravel. :D

Ska kolla upp!
Tycker det var "bättre förr" tm :rofl:

Jo nu vet jag! God stalker serien. Seriöst obegriplig och härlig i början, hyggligt dark. Första skrevs på 80-talet, sista har inte kommit ut. Det är min absoluta favorit! P C Hodgell. (berätta vad du tycker!!!)

Btw rekommendera gärna någonting till mig! Fantasy... (gillar typ Elizabeth Moon...)
 
Brilliance av Marcus Sakey är riktigt bra men ingen serie. Som en riktigt bra actionfilm. Bra svensk uppläsare!!

Jag har inte lyssnat själv men Kämpa tjejer av Jenny Gromark Wennberg, uppläst av Hanna Dorsin ska vara bra! Det är kanske en annan kategori än vad du brukar lyssna på, men kanske kan vara värd att lyssna på ändå?

Tack och tack! Men jag tror att de måste vara på engelska. Vet inte om Audible har svenska titlar.. men jag ska titta efter, för all del! :)
 
Jahapp, nu har jag hunnit ikapp alla mina fantasyserier och sitter lite otåligt och väntar på att författarna ska producera! Frågan är bara vad jag ska lyssna på så länge?
Jag vill gärna att det ska vara en serie (men inte nödvändigt) och helst horror/fantasy/urban fantasy. Jag gillar mörkt och grått och gritty och gärna grafiskt våld med små inslag av humor... Joe Abercrombie är en stor idol, liksom Scott Lynch, Peter V Brett och Jim Butcher (inte hårdast i klassen, men Dresden lever mitt hjärta. :D ).
Jag lyssnar på Sandersons Stormlight Archives just nu men den har han inte hunnit särskilt långt på, så den räcker väl till slutet av veckan ungefär. :)

Så kom med tips är ni snälla!

Jag tror att ett gäng av John Ajvide Lindqvists böcker finns på Audible, både på svenska och engelska. Lågmäld skräck som ligger i gränslandet mellan fantasi, dystopi och verklighet. Jag tycker mycket om språket och uppskattar verkligen när han själv läser upp sina verk. Himmelstrand/I am behind you är första boken i en fristående trilogi (kallas den Platserna? Jag älskar den andra boken!) men mest känd är så klart Låt den rätte komma in.

Hade egentligen tänkt tipsa om Anders Fager men vet inte ens om hans böcker finns inlästa, annars skriver han skräck som är rätt våldsam och grafisk med utgångspunkt ur Lovecrafts universum.
 
Hugh Howey, har bara läst den svenska översättningen på Wool, men finns fler i serien på engelska (varför kan dom inte översätta resten :arghh:), väldigt bra.
Pierce Brown, trilogin Red Rising (eller ja, nu verkar det ha kommit en uppföljare) har jag lyssnat på den svenska översättningen, superbra tyckte jag!

Sen säger jag alltid stjärnklart serien av Lars wilderäng, men dom kanske inte finns på engelska :p
 
Håller med om Huhg Howeys Wool ovan!

Kan även rekommendera The Kingkiller Chronicles, om du inte redan har läst dem!
 
Jahapp, nu har jag hunnit ikapp alla mina fantasyserier och sitter lite otåligt och väntar på att författarna ska producera! Frågan är bara vad jag ska lyssna på så länge?
Jag vill gärna att det ska vara en serie (men inte nödvändigt) och helst horror/fantasy/urban fantasy. Jag gillar mörkt och grått och gritty och gärna grafiskt våld med små inslag av humor... Joe Abercrombie är en stor idol, liksom Scott Lynch, Peter V Brett och Jim Butcher (inte hårdast i klassen, men Dresden lever mitt hjärta. :D ).
Jag lyssnar på Sandersons Stormlight Archives just nu men den har han inte hunnit särskilt långt på, så den räcker väl till slutet av veckan ungefär. :)

Så kom med tips är ni snälla!
Ben aaronvichts bokserie Rivers of London är lysande.
 
Jag kan varmt rekommendera The Call av Peadar Ó Guilín. Skräck och fantasy baserat på irländsk folklore. Dessutom är uppläsaren som jag lyssnat på irländsk, så dialekten är fantastisk! :love: Det är förvisso en young adult-bok, men jag tycker den är riktigt bra! Vid ett tillfälle så kände jag verkligen skräcken och obehaget krypa i mig när jag lyssnade, och det har aldrig hänt tidigare när jag har läst/lyssnat på en bok.

Smakprov:


Det finns även en uppföljare, men jag tycker inte att den var lika bra som den första boken.
 
Tycker det var "bättre förr" tm :rofl:

Jo nu vet jag! God stalker serien. Seriöst obegriplig och härlig i början, hyggligt dark. Första skrevs på 80-talet, sista har inte kommit ut. Det är min absoluta favorit! P C Hodgell. (berätta vad du tycker!!!)

Btw rekommendera gärna någonting till mig! Fantasy... (gillar typ Elizabeth Moon...)

Om du tycker om Moon (Paksenarrion-böckerna är riktigt fantastiska!) så kanske du skulle gilla Katherine Kerrs böcker om Deverry (tror det finns runt 15 nu), fantasyinspirerad av keltisk folktro.

Eller David Gemmel, böckerna är fristående men utspelar sig till stor det i samma värld. Fokus på "heroisk fantasy".

Kan du tänka dig att prova Sci-fi och inte redan läst/lyssnat på den så tyckte jag att Moons Vatta's War-trilogi var riktigt bra också
 
Om du tycker om Moon (Paksenarrion-böckerna är riktigt fantastiska!) så kanske du skulle gilla Katherine Kerrs böcker om Deverry (tror det finns runt 15 nu), fantasyinspirerad av keltisk folktro.

Eller David Gemmel, böckerna är fristående men utspelar sig till stor det i samma värld. Fokus på "heroisk fantasy".

Kan du tänka dig att prova Sci-fi och inte redan läst/lyssnat på den så tyckte jag att Moons Vatta's War-trilogi var riktigt bra också
Jag har läst en Deverry bok, King Kelsons Bride el dyl. Gillade men var inte helt övertygad när jag kollade bakåt i serien om jag inte liksom nu visste vad som skulle hända, sedan är jag osäker på om jag gillade kvinnoskildringarna även om jag gillade allting annat. Mansskildringarna var super :D Men kan absolut testa.

David Gemmel kändes jätteintressant, ngn om en belägring från 1984 tex. Skriver upp dem. Fristående är nice också.
 
Kontrar med urban fantasy då. Har du läst Charles de Lint. Lite ojämn men Moonheart (och böckerna i den serien). Jack the Giant Killer, Forests of the heart.
 

Liknande trådar

Fritid Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är...
Svar
12
· Visningar
615
Senast: Glimra
·
Äldre Vilka har ni läst? Vilka rekommenderar ni? Vilka bör undvikas? :) Jag letar ständigt efter nya böcker, men det är så svårt att välja i...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 235
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp