Mina är nog egentligen för tonåringar, men en bra bok är bra bok.
Varför har ingen nämnt Eragon?

Filmen var absolut värdelös men jag minns böckerna med värme
Jag måste nämna en ung svensk författare också - Julia Sandström, som skrivit serien Nyckelväktarna. Kanske för yngre publik egentligen men det känns ändå härligt med en så ung talang.
Annars finns Henrik Larsson med serien Blodsarvet. Lite annorlunda med kanske mera vikingakänsel i än medeltida, men den är iallafall för lite äldre. Själv har jag den tredje boken i bokhyllan som väntar på att bli läst
Locke Lamora har några nämnt tidigare (finns det mera än en bok?

), kan jag också rekommendera.
De vandrande städerna av Philip Reeve (dock kanske lite sci-fi?) är också ganska bra, slutade dock läsa dem eftersom jag ogillar olyckliga slut
Inte att förglömma Bartimaeus triologin av Jonathan Stroud!

Älskar den! Och den är lite anti-hjälte, med en sarkatisk demon
Just boken "Med nio liv" av Diana Wynne Jones är(var) jag extra förtjust i också
Absolut inget för äckelkänsliga men Parasit av Scott Westerfield (om den ens räknas som fantasy?) är värt en titt.
Aeronauten (sci-fi?) av Eoin Colfer var jag tvungen att läsa om och om då jag inte ville att den skulle ta slut
Spejarens lärling-serien är kanske för en yngre publik men jag älskar den fortfarande

och sörjer att serien nu efter 12 böcker är slut
Naomi Novik har andra nämnt tidigare, en liten guldskatt om man är förtjust i historia också.
En annan serie som egentligen är för unga är De Fem Utvalda-serien av Anthony Horowitz som utspelar sig i mera nutid. Måste se efter om den femte och sista boken har kommit ut ...
En bok som aldrig misslyckas med att få mig att känna julkänslor är "En ring av järn" av Susan Cooper
Och slutligen bara för att det skulle rent av olagligt för ett gammalt fan som mig att inte nämna den här - Harry Potter!