Åh vad många bra tips! Det behövs verkligen, jag har just lagt ifrån mig mitt senaste försök till att hitta nya fantasyböcker (Dragon Prince av Melanie Rawn, den värsta smörjan jag läst sedan Vampire Diaries, jag höll ut i nära 200 sidor).
@Kibani mfl: Raymond E Feist borde jag nog egentligen ha nämnt i första inlägget, har läst alla hans böcker (kring 27 st
) och de var något av min ingång till att själv läsa fantasy. Tycker att han tappade lite kring bok 15-24 typ, men den sista trilogin avslutade serien på de första böckernas höga nivå
. Dock kan jag så här i efterhand bli lite gnällig på att Mara av Acoma och Miranda är de enda coola kvinnorna som finns med, men det är så mycket annat som är bra med dem att jag kan överse med det
.
Är Eddings alltså läsvärda? Jag har hört talas om dem typ en miljon gånger, men har av något skäl blivit avskräckt?
@skiesabove Kul att höra att det är fler som uppskattar Sandersons storhet! Tack vare honom har jag nyligen köpt första Wheel of Time (på engelska lyckligtvis!), men jag har inte öppnat den än. Har hört en del negativt om att den är väldigt långsamläst och är rädd att jag måste kämpa mig igenom 10+ sega böcker för att äntligen få njuta av det Sanderson skrivit. Men jag ska nog ge mig på den härnäst i så fall!
@zarmino Sagan om Ringen har jag läst ett par gånger och tyckt mycket om. Ska ge hans andra böcker en chans vid tillfälle! Terry Pratchett är en av mina favoriter också, men Zelasny var ny för mig
.
@niphredil Har spanat in Avalon länge men inte riktigt vågat köpa (lite dyrare på Adlibris än de flesta andra böckerna), men nu får den faktiskt följa med i nästa paket. Hellre det än att råka köpa något som Dragon Prince, Vampire Diaries eller Lord of the Fading Lands igen; när du rekommenderar så vågar jag nog lita på att jag slipper kärlek vid första ögonkastet som baseras enbart på att karaktärerna är skitsnygga och har något maaagiskt band och allmänt vidriga personligheter. (Japp, jag har på bara de senaste tre månaderna lyckats läsa tre böcker av tre olika författare som har det temat. Något är uppenbarligen väldigt fel på mitt sätt att välja nya böcker.)
@tuaphua och ni andra som har rekommenderat Robin Hobb: Jag får nog ge henne en ny chans! Läste ett par stycken när jag var liten men fastnade av något skäl inte, men det kan hända att jag var lite för ung.
Av övriga så tillhör Gaiman och Narnia också mina favoriter. Locke Lamora började jag läsa för ett antal år sedan men kom av något skäl av mig i mitten av serien, men jag har hela tiden tänkt att jag ska ta upp den igen för den hade verkligen potential. Resten ska jag definitivt kolla upp, många som låter lovande
.