Nästa gång tar jag med mig bössan!

Sv: Nästa gång tar jag med mig bössan!

Hej ! Tror inte din häst tar strömmen med mulen, utan däremot sätter in halsen mellan trådarna

Det ja menade var att det kan inte ha varit ström i sommarhagen för att hästen tuggade på tråden mitt framför mig:grin: Vi köpte en sån där.. hmm som kollar var de är ström o inte, de fanns ingen ström. Så vi har varit och tjabblat med hagen 4 timmar ikväll, nu är jag less och hoppas på att hästjäveln håller sig inne:devil: Annars blir rubriken sanningen blott.

Har ni mätt styrkan på tråden då ? Har ni mätt jordningen ?

Alla bara pratar hela tiden om hur många trådar dom har, aldrig man läser om folk som faktiskt mäter sitt elstängsel eller överhuvudtaget kollar upp funktionen. Knappt nån som vet styrkan på aggregatet. Elstängsel är inte bara trådar och höjd eller antenner på hästarnas grimmor.

Vi hade ingen utrustning för att mäta strömstyrkan då, men det knäppte i tråden och någon dag fick pojkvännen en rejäl stöt i sig. Men idag fanns ingen ström alls så vi bytte agrigat och batteri, satte dit mer "jordare" och en ytterligare tråd. Nu har vi också skaffat en ström-kollare:p

Så håll tummarna!

Vet ett hingstbete för 2- och 3-åringar där de hade elstaket + viltstängsel. Det är ju helt galet högt och ska stoppa typ älgar, då borde det rimligen kunna stoppa en häst också :)

Knäpper det i tråden har ni ett överslag, villket betyder att det drar ned styrkan. Dessutom kommer ledarna i tråden förr eller senare brännas av. Att pojkvännen fick en stöt säger ingenting om styrkkan alls.

Kolla strömstyrkan och sätt en "antenn" på hästen så han får sig en rejäl smäll när han försöker gå under tråden. Låter kanske hårt men behöver ofta bara göras en gång i hästens liv...

nu inser jag hur bra jag har det med min pålle ^^,

på ett ridläger en gång sprängde alla 10 hästarna översta taggtråden (inga kommentarer tack! hagen är enorm och inte en enda häst hade sår) den nedre satt kvar ca 3dm ovanför marken

grannarna ringde 5på morgonen för pållarna hade rusat förbi och när vi skulle hämta dem hittade vi inte min häst och en till då stod de kvar i hagen och bara tittade chockat på den 3dm höga tråden o typ ehh? vart tog alla vägen? HUR kunde de komma ut??? :o

:D :p

så han är inte så rymmningsbenägen min pållen ;P x')

kl*

YES! nu rymmer han inte.. jippie :D vi har fixat mer tråd och starkare ström plus att vi lura han på en rejäl stöt. :D

Liknande trådar

Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 948
Senast: Cornelius
·
E
Hästmänniskan Har en liten fundering vad ni hade gjort i denna situation. Hade under en period en ägare med fyra hästar inackorderade. Kom och...
Svar
9
· Visningar
1 753
Senast: Blomskan
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 782
Hästvård Hej.. Jag tror jag har blivit riktigt knäpp :S Lilla islandshästen jag tar hand om är mitt allt, hon är det bästa jag har! Gör allt...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama