Nästa gång tar jag med mig bössan!

Tibra

Trådstartare
Fan då. Skit skit skit. Nu är det kört.
Min häst har kommit på att man kan rymma:eek: Han har rymt med polarn två gånger för länge sedan men sen har det varit lugnt ett bra tag. Då rymde de för hagen var trasig förstås och ena gången visste vi inte alls hur han lyckats.

Klockan fyra inatt ringde grannen och sa att hästarna var på deras gård. Fan ta dom!

Nu hade de rymt igen i den stora 4 hk hagen!

Hur ska jag göra för att undvika att han börjar rymma som en dåre? Vi ska nämligen bygga en hage och jag bör nog bygga den SÄKER.

Herregud jag är så less på den busiga snorungen. Vad ska jag göra??
Det är ju ett helvete om han börjar rymma!

Sv: Nästa gång tar jag med mig bössan!

Rejält stängsel är det som håller dem inne helt enkelt.
Antingen det är en sketen eltråd eller murad tegelvägg.

Kom hit och skjut också:devil:
Våra hästar går genom vilken eltråd som helst om det finns "blå blommor " på andra sidan.
Blommorna jag menar är fjälltolta och hästarna verkligen ÄLSKAR dom:love:

Vi plockar in massor varje kväll som dom kan äta under natten, och flyttar runt hästarna minst 2 gånger varje dag, ( Mellan 4 STORA hagar) Men inget hjälper....

Nu har jag dragit om hagarna, så att det finns massor av fjälltolta i dom, och så få som möjligt utanför....
Tur man har snälla grannar som tillåter det.

* Jenny *

vissa hästar går inte att hålla inne, min lilla ponny rymde genom allt, och att bli väckt av förbiåkande folk vilken tid somhelst under natten gjorde att jag berättade att det var en sjujävla tur för pållarna att slaktmaksen var inlåst i källaren.

" hur " rymmer han ? kryper han under ? i så fall kan du sätta dit en till tråd , :p och ha el på , (:

Fan. Ja vill INTE att mina hästar ska bli så. Jag måste helt enkelt skrämma han på nå vis med tråden eller så. Men HUR:devil:

" hur " rymmer han ? kryper han under ? i så fall kan du sätta dit en till tråd , :p och ha el på , (:

Jag vet inte :O En del av den övre tråden låg på backen. Men de andra gångerna syns inget! Fattar inte alls. Man skulle haft en bevakningskamera!!

Hur ska ja kunna sova nu?

hur tar sin hästarna ut? hoppar de eller vad är det för stängsel du har? om du har eltråd, är elen alltid på? hu många trådar har du? om hästarna nu hoppar över eltråden krävs det ju att tråden höjs, detta är inte så himla dyrt som man kan tro. nya bjälkar bara och en till tråd. annars kan man ju blanda både trästaket och el? det är ju ett helsike med hästar som rymmer från hagen, har själv varit med om det en hel del och man blir ju så himla orolig!

Om de klämmer sig emellan trådarna eller kryper under så kan du fästa ståltråd på grimmorna, formad ungefär som en gloria. Då, om de försöker klämma sig emellan så bzzzzt. :devil:

Om elen är dålig, dra ny tråd så brukar det få ny kraft. Då vågar inte hästarna ens försöka.

Min moster och morbror har ett, enligt mig, rejält stängsel: förutom de två "vanliga" trådarna på ett elstängstel så har de en 40 cm ovanför den övre, och två smala under den nedre av de två "första".
Till detta har de ett tjuraggrigat, och det håller inne vilken häst som helst.:)

Inatt hade han rymt igen. Ja det är enen som rymmer och han måste fanimej krypa. Ok i sommarhagen ser det lite lustigt ut. Inte vår hage utan den får vi använda eftersom den är tom. Trästaket på vissa ställen, två trådar där och en tråd där. Så jag ska fan sätta två trådar idag. För den andra hästen han rymmer inte ut om inte hagen är sönder! Så han bör väl krypa?
Järnvägen är 2 m bredvid hagen så att aaah.. man känner sig sååå lugn. O andra sidan finns där en koport och stängsel en bra bit runt järnvägen, men ändå.

Uppe hos oss har vi ju tråd både uppe o nere så ja fattar inte alls ja hur han kunde rymma där. För där är tråden både LÅG och HÖG. Men på något vis hade han fått lös en övre del av tråden som pojken krokat dit liksom, förstår ni? Men vilken häst tar dit mulen på ström och drar upp med sån kraft??

Jävla hästar:( Han hade säkert varit där hela natten för de var liksom en stig från staketet till rymningsstället.

rymmare hart man varit med om .. det kan vara vad som helst som får de att ta sig en tur.. bra tips jag har använt mig av.. dusha hästen lek med vatten så lärde sig vårt shettis att elen kändes.. han var nämligen helt okänslig för tråden.. väl blöt en dag tog han sig en tur under och backade väldigt förvånad.. har inte rymt sen dess och har stor respekt nu för tråd med eller utan el.. sedan hade vi "hopparen" han bara gled över utan problem på visa ställen har jag gjort stängslet "ojämn" inte snyggt men effetktivt! vissa partier är högre och inte raka.. detta verkar förvirra honom och han väljer att stanna o inte hoppa.. på ett ställe som var favorit har jag lag lite bråte utanför hagen.. det är inte kul att hoppa om man ite ser vart man landar.. Lycka till!!

Hej ! Tror inte din häst tar strömmen med mulen, utan däremot sätter in halsen mellan trådarna och hakar av den övre tråden med hjälp av halsens översida dvs att manen skyddar lite. Sedan tror jag att han kliver över trådarna alt kryper mellan över och under tråden.

Jag har nämligen en megastor ardenner som är gör exakt så. Vi kom då på att vi hade lite för stort mellanrum mellan över och under tråden. Så vi satt helt enkelt upp en tredje tråd så att han inte kommer mellan. Nu har han inte rymt på väldigt länge. Två trådar med bra ström fungerar också om avståndet mellan över och under tråden inte är för stort. (för våran rymmare)

Mvh Tjalle

Vi har rejäla staket! Om han kryper mellan trådarna eller liknande, sätt upp plankor och eltrådar.
Vi har plankor högst upp tillsammans med eltråd och en eltråd under, iof har vi en häst som hoppar hagar, men alla andra har hållt sig inne.

Har ni mätt styrkan på tråden då ? Har ni mätt jordningen ?

Alla bara pratar hela tiden om hur många trådar dom har, aldrig man läser om folk som faktiskt mäter sitt elstängsel eller överhuvudtaget kollar upp funktionen. Knappt nån som vet styrkan på aggregatet. Elstängsel är inte bara trådar och höjd eller antenner på hästarnas grimmor.

Man kan ha tre trådar, och på mittentråden sätter man jord. Då blir det en j**la smäll om hästen kommer i kontakt med två trådar samtidigt. Då brukar de sluta strula.
Kan också se om du kan få låna ett kraftigare aggregat en sväng...

Fick höra häromveckan hur min häst fått sitt namn...han rymde allltid ur hagen redan som föl! (han heter Pajas) Går ganska bra i nya hagar utan ström men så fort betet minskar så kliver han ut! Så, nu är det hagen med ström som gäller!

Hej!

För mig är det iaf en självklarhet att man mäter och vet strömstyrkan, kollar jordningen, tar bort ev kvistar/växter som kan ligga mot tråden, vet hur pass starkt aggregat man har osv.

Men om allt detta är bra så måste man ju vidta andra åtgärder. Exempelvis sätta upp mer trådar, staket, byta till bättre bete etc.

Jag tror också att de allra flesta är medvetna om detta och kollar upp/vet dessa saker FÖRST, innan man börjar fundera på vidare åtgärder. Men jag kan naturligtvis ha fel. Detta kanske inte är självklarheter för alla. :o

Mvh Tjalle

Liknande trådar

Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 948
Senast: Cornelius
·
E
Hästmänniskan Har en liten fundering vad ni hade gjort i denna situation. Hade under en period en ägare med fyra hästar inackorderade. Kom och...
Svar
9
· Visningar
1 753
Senast: Blomskan
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 782
Hästvård Hej.. Jag tror jag har blivit riktigt knäpp :S Lilla islandshästen jag tar hand om är mitt allt, hon är det bästa jag har! Gör allt...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama