nässköljare

Sv: nässköljare

Saker man bara erkänner på Buke:

Jag såg det du skrev om en såssnipa och gick med en gång lös i porslinsskåpen. Då kom jag på att min av Farmor handmålade kaffekanna skulle bli perfekt till ändamålet. Sagt och gjort, fyllde kannan och knölade näsborren över pipen och sköljde. Fick inte riktigt in tekniken men det lilla jag lyckades med hjälpte verkligen. Jag får nu luft! Underbart!

Om Farmor i himlen såg mig så skulle hon ha skrattat gott! Det gjorde jag!

HAHAHAHA!!!
Fan va skönt :)
 
Sv: nässköljare

En halv vecka senare... Ja, en vanlig dag spolar jag nog 3 ggr per dag, 2*0,25l och en gång 0,5 liter.

Doktorn har sagt MINST 120 ml morgon och kväll, men det var ett absolut minimum, och nu i pollentider känner jag att spolandet hjälper mig, så nu kör jag ;).

/AA
 
Sv: nässköljare

Jag tror inte att det finns vanligt salt som inte har klumpförebyggande medel för salt som inte innehåller klumpförebyggande medel blir en stor klump. Det viktiga är att det inte är jod i.

Detta innehåller varken jod eller klumpförebyggande medel, jag har en burk här hemma och visst blir det lite klumpar i om den står i ångan ovanför spisen, men det är bara att skaka burken lite så funkar det. :)
http://www.falksalt.com/sv/produkter/bergsalt/finkornigt-bergsalt.html
 
Sv: nässköljare

Halvt kl.

Fick en liknande upplevelse, trodde dra mig baklänges vad ont det gjorde.
Men det ska alltså vara varmt vatten, hur mycket salt då?
 
Sv: nässköljare

Hur varmt man vill ha varierar nog från person till person. Men fingervarmt fungerar för mig.
1 tsk salt till 1 liter vatten, jag kokar det i ca 5 minuter sedan får det stå på svalning. Går att värma upp i mikron dagen efter, enligt mig, vet inte om det finns något bäst före datum på koksalt :)
 
Sv: nässköljare

Jag föredrar lite varmare vatten, inte hett men lite varmare än ljummet. Kallt råkade jag ta en gång, hemskt! Fick också för mig att skölja utan salt en gång, gör aldrig om det helvete vad ont det gjorde :yuck:

0,9% salt är det man ska ha, det är samma % som kroppen tydligen. Min kom med ett mått så det blir alltid rätt %. Har nu haft min en vecka och sköljer 2 ggr/dag, 0,5 liter per gång. Andas bättre, använder mindre nässpray och sover bättre då jag slipper vakna av att vara täppt 4-6 ggr per natt som jag gjorde förr. Numera vaknar jag max 1 gång. Gillar min nässköjare :D
 
Sv: nässköljare

Halvt kl.

Fick en liknande upplevelse, trodde dra mig baklänges vad ont det gjorde.
Men det ska alltså vara varmt vatten, hur mycket salt då?

Jag tar pyttelite varmare än fingervarmt vatten direkt ur kranen och rör ner 1 tsk salt till 5 dl vatten. Sedan kollar jag så att det är precis fingerljummet innan jag sprutar. Det behöver inte kokas upp utan man rör bara om och sprutar.
 
Sv: nässköljare

*kl

Detta verkar ju vara en hel vetenskap :o

Jag har sköljt näsan med Nasaline-spruta i snart ett år. Jag blandar 1-2 dl vatten med en ögonmåttad mängd salt. Ljummet vatten från kran och rör om tills det löst sig. Tar vanligt bordssalt. Gör det ont har jag för lite salt, har lärt mig den hårda vägen att "smaka av" lösningen.

Läser jag här i tråden gör jag ju alla fel i världen. Orkar inte krångla till det. Så antagligen kommer näsan trilla av snart.
 
Sv: nässköljare

Det är en spruta för att spola näsan. Googla ;) Funkar på samma sätt som en kanna, men betydligt smidigare att ha med eller stuva undan.

Fö är den utmärkt till att tvångsmedicinera hästen också. Dock rekommenderar jag att häst och ryttare har en var ;)
 
Väcker upp tråden igen :)

Inspirerad av den här tråden som jag läste för några veckor sen och en jobbig förkylning den senaste veckan har jag nu införskaffat en nässköljare. Prövade idag och det gick bra, lite lustig känsla men inte obehagligt. Men det jag undrar över är hur man kan vara säker på att man fått ut allt vatten efteråt? Har följt instruktionerna som kom med (blåsa ut med huvudet framåtlutat, luta huvudet år sidorna, "torka" näsan genom att dra in och blåsa ut luft) men blir inte kvitt känslan av "tänk om något är kvar? :nailbiting: " Eller så är det bara jag som är paranoid när det gäller mina bihålor :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 383
Senast: bollen__
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 035
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp