nässköljare

gunhild

Trådstartare
Ngn som använder? Hur har den fungerat för er? Har ni märkt några positiva effekter? Har precis skaffat en och är lite nyfiken på om man märker några positiva effekter av den. Hur ofta sköljer ni? Tänkte köra morgon och kväll....
Jag blir ofta förkyld och använder nässpray lite för mkt och hoppas att det ska hjälpa lite... :D
 
Sv: nässköljare

Jag tyckte att det kändes rätt skönt, är ofta lite täppt i näsan. Insåg inte förrän nu (när jag åkt till stugan utan den) att den verkligen hjälpt JÄTTEmycket :)

Det var lite läskigt i början, med lite övning så törs jag låta det rinna "bakvägen" från ena till andra näsborren ;)

Funderar på om det finns några negativa effekter, kan man bli beroende av detta precis som av nässprejen?
 
Sv: nässköljare

Jag använder vid behov när jag är snorig.
Jättebra!

Hur menar du bakvägen? Det ska ju rinna ut i andra näsborren.
 
Sv: nässköljare

Ja jag blev också lite förvirrad nu, finns det ngn annan väg än genom ena näsborren och ut genom den andra?

Har använt min för första gången idag, morgon och kväll, och lite läskigt är det. Tog ett tag innan jag lyckades utan att det rann ut i munnen men nu har jag börjat få kläm på det. Näsan känns fräschare och mindre snorig. Nästäppan är faktiskt också lite bättre hoppas på att kunna minska på näsdropparna...
 
Sv: nässköljare

Kan jag tänka mig, sköljer väl ut allt pollen man andats in :D Jag som jobbar i en dammig skitig miljö och ofta har typ svart snor efter en arbetsdag måste ju kunna få bort en del skit också.

Någon märkt ngn skillnad i antal förkylningar?
 
Sv: nässköljare

Min kompis använder den på sn lilla dotter, och dottern är den enda på dagis som inte varit förkyld, så kanske att det hjälper? :)

Jao, jag vet att det ska ut i andra näsborren, men jag har näspanik så jag har bara låtit det rinna tillbaka ut samma väg det kom in ;) och så gradvis vågat luta huvudet mer och mer.. :)
 
Sv: nässköljare

En sån har jag läge funderat på att köpa mig. Vart hittar man dom?

Har såna dunderproblem med mina bihålor och funderar på om jag håller "rent" på vägen in så kanske bihålorna mår bättre? Ja, jag är lika desperat som jag låter:crazy:
 
Sv: nässköljare

Ja det hjälper mycket för mina bihålsproblem!
De går att köpa på de flesta hälsokostbutikerna, på apoteken finns en typ av "spruta", men det tycker jag verkar läskigt.

Är man snål går det säkert lika bra att använda såskopp /tekanna. Ljummet vatten med en tesked salt typ :-)
 
Sv: nässköljare

Saker man bara erkänner på Buke:

Jag såg det du skrev om en såssnipa och gick med en gång lös i porslinsskåpen. Då kom jag på att min av Farmor handmålade kaffekanna skulle bli perfekt till ändamålet. Sagt och gjort, fyllde kannan och knölade näsborren över pipen och sköljde. Fick inte riktigt in tekniken men det lilla jag lyckades med hjälpte verkligen. Jag får nu luft! Underbart!

Om Farmor i himlen såg mig så skulle hon ha skrattat gott! Det gjorde jag!
 
Sv: nässköljare

Jag hade gärna velat använda nässköljare, men jag kan inte. :-( Det går bara inte. Jag har försökt flera gånger, men det gör så satans ont att hela kroppen liksom rycker i ofrivilliga spasmer och det känns som om huvudet ska sprängas.
Jag är jättefascinerad av människor som kan använda nässköljare! Gör det inte ont på er? Hur kan det göra så satansihelvete ont på mig, men inte på andra?
Livet är verkligen fullt av mysterier... :)
 
Sv: nässköljare

Ont gör det inte men det är lite läskigt, upplever det inte som behagligt precis. Har du rätt mängd salt? 0,9% ska det vara tydligen, samma som kroppen. Ska tydligen vara svårt om man är täppt men det ska enligt anvisningarna på den jag har gå ändå.
 
Sv: nässköljare

Ni som sköljer var hittar ni salt utan jod och utan klumpförebyggande medel? Upptäckte att det jag köpt innehöll klumpförebyggande och det ska man ju inte använda. Men hittar inget utan...:crazy:
 
Sv: nässköljare

Håller med ovan, rätt saltmängd och minst lika viktigt rätt temperatur. För min del (som kör med apotekets spruta) ska vattnet vara ganska varmt, fingerljummet gör ont i mina bihålor. Första dagarna hade jag för låg temperatur, då hade jag känslan av kallsup kvar i någon timme, med tillräckligt varmt vatten är det nästan ;) bara skönt.

> Gunhild, spelar det någon roll om man har jodsalt? Jag har bara vanligt jozo och varmt kranvatten enligt doktorns order.

/AA
 
Sv: nässköljare

Enligt sidan jag köpte min sköljare från så ska man helst inte ha jod om man sköljer mkt, jag gör det morgon och kväll för att minska på mitt nässpraysberoende så vill helst inte ha jod. Det har jag dock hittat men man ska undvika salt med klumpförebyggande medel och det har jag inte hittat...
 
Sv: nässköljare

Maldon havssalt har inga tillsatser (kollade i skafferiet precis :p) så om du hittar något billigt havssalt borde det gå bra.
 
Sv: nässköljare

Havssalt rekommenderades inte heller vid regelbunden sköljning, minns inte varför nu iofs :)
 
Sv: nässköljare

Håller med ovan, rätt saltmängd och minst lika viktigt rätt temperatur. För min del (som kör med apotekets spruta) ska vattnet vara ganska varmt, fingerljummet gör ont i mina bihålor. Första dagarna hade jag för låg temperatur, då hade jag känslan av kallsup kvar i någon timme, med tillräckligt varmt vatten är det nästan ;) bara skönt.

> Gunhild, spelar det någon roll om man har jodsalt? Jag har bara vanligt jozo och varmt kranvatten enligt doktorns order.

/AA

Jag tror inte att det finns vanligt salt som inte har klumpförebyggande medel för salt som inte innehåller klumpförebyggande medel blir en stor klump. Det viktiga är att det inte är jod i.
 
Sv: nässköljare

Får köpa jodfritt salt istället, för jag spolar snoken med minst en liter per dag, så det blir ju en del salt (sa hon som knappt använder 1 hg på ett år i matlagningen:)).

/AA
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 383
Senast: bollen__
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 035
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp