nässelutslag

bsmx

Trådstartare
Hej!
I dag blev min pålle jättedålig. Helt plötsligt efter att han kom hem från en liten hopptävling så började det slå upp bölder på kroppen. Halsen, mankammen, låren mest men på hela kroppen. Han kliade sig ochså.
Vi ringde veterinären o när han kom efter en timme hade det lugnat sig lite o hade vänt men var fortfarande kvar.
Har ni haft så? kan det komma tillbaka? :cry: :cry:
Nu fick han gå ut, känns inte så kul men det är bättre att han är i kallt, för då kliar det mindre.

Sv: nässelutslag

Han borde ju ha reagerat på någonting, nässelutslag får de ofta om de får i sig något de är 'allergiska' mot. Har han ätit något ovanligt idag, t ex ätit gräs/buskar/etc på tävlingen?

En häst på ridskolan hade/har något liknande . Kanske det är samma.. Vet inte om dom vet vad det är än ..

En häst på skolan fick såna över hela kroppen, men det var inget att oroa sig för då. Vi tog tempen för säkerhets skull bara, men det var ingen fara. De försvann på några dagar.

Kan det vara transportsjuka? Vet inte riktigt hur det yttrar sig. Verkar konstigt att hästen ska få nässelutslag sådär huxflux.

han åt ganska mycket när han reds hem från tävlingen. Det var en väg de inte brukar rida på, det var ganska mycket buskar på den vägen.
Alt kan det ju varit ridhusdammet?
Det var så läskigt, huden var helt spänd o det rann i ögonen, som ochså var svullna.
Tog ju ut veterinären, men var så himla stressad så jag minns knappt vad han sa.

transportsjuka är väl åksjuka? hästar kan ju inte kräkas. Eller foderstrupsförstoppning, kan de åxå få i trailern.
Men jag tänker på att tänk om den här lilla hästen fick en allergisk reaktion för han var stressad inombords? han var lugn o nöjd på tävlingen.

Min häst fick också det en gång efter att jag slängde in några Ask grenar i hagen. Hon fick också stora bulor på kroppen som sen försvann. Min häst är allergisk mot många växter och träd men jag visste inte att hon var allergisk mot även Ask, men nu vet jag. Gick över senare på kvällen eller senast nästa dag.

mirage skrev:
Kan det vara transportsjuka? Vet inte riktigt hur det yttrar sig. Verkar konstigt att hästen ska få nässelutslag sådär huxflux.

Transportsjuka är ett livshotande tillstånd, och drabbar ffa hästar som reser långt. En nyckelfaktor är den dåliga luft som faktiskt blir/är i de flesta transporter och att hästen inte har huvudet i marknivå, dvs får den naturliga 'avrinning' av slem etc som transporteras ut från luftvägarna den vägen. Lägg därtill på stress, ändrade foder- och vattenrutiner, visst mått av uttorkning etc och man kan drabbas av transportsjuka. Hästen blir då MYCKET sjuk, får väldigt hög feber, problem med aningen etc. Det är ganska få fall av transportsjuka där man kan rädda hästarna och det gäller att de kommer under veterinärvård FORT.

Och i det här fallet tror jag att man lugnt kan stryka transportsjuka från möjliga diagnoser ;) Alldeles förutom det faktum att hästen reds hem då.. :angel:

Utan någon överkänslighetsreaktion av något slag, och jag tippar på att hästen åt någonting där under ritten hem som inte var riktigt bra. Behöver inte vara växten i sig, det kan ju varit 'besprutat' med något, endera medvetet eller så omedvetet.

Nässelutslag brukar ge sig över några dagar såtillvida hästen inte utsätts för det den reagerade på igen.

/Alexandra - som haft nässelutslag, och fy så det kliiiade och hettade. Jag hoppas hästen snart slipper ifrån det och blir bra igen.

:) han mår bättre i dag.
Måste varit att han tagit något på vägen hem från ridhuset.
tack för alla svar.

Min häst fick så 1 gång i våras, ingen aning om vad hon reagerade på.
Inte allmänpåverkad, men FULLT med bölder på hela kroppen. Det klingade dock av på ett par dgr.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 292
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama