Nässelutslag?

CosmicQueen

Trådstartare
Min pålla har fått fullt med "bulor" på kroppen. På sidorna, strax bakom sadeln sitter dom, och några under sadeln. Säkert ca 20 stycken på varje sida och dom varierar i strl från 10 öring till 5 krona typ.
Gissar att det är nässelutslag till följd av reaktion på någonting?
Vad det nu skulle vara vet jag inte, inget krafft/grovfoderbyte senaste ½ året och allt foder är av bra kvalite.
Skulle vara om hon fått i sig något i hagen, nu då dom börjar rota fram jord & rötter. :crazy:
Upptäckte bulorna idag.

Hur länge bör man vänta innan man kontaktar vet om dom ej försvinner? Så länge hästen ej är allmänpåverkad.
Måste man i regel kontakta vet el brukar dom försvinna av sig själv? Hur länge brukar det ta?

Hoppas någon har erfarenhet av detta...
Ser inte roligt ut alls. :(

Sv: Nässelutslag?

Var med om en liknande sak för inte länge sedan. Min häst fick en allergisk reaktion och fick hastigt nässelutslag med den typ av svullnader du beskriver över hela kroppen. Eftersom det gick väldigt fort från en enstaka mini-prick till blaffor av varierande storlek över hela kroppen ringde jag Agrias telefonveterinär, som hävdade att det var frågan om just en allergisk chock. Tydligen är det i stort sett ofarligt så länge inte andningen är påverkad till följd av att slemhinnorna svullnade upp (vilket skulle märkas ganska omgående enligt veterinären - hästen står typ kippar efter luft). I så fall måste hästen fort få kortison-injektion. I annat fall var det bara att vänta ut det skulle det försvinna inom några dagar, vilket det också gjorde för min häst. Nästa morgon såg hon mycket bättre ut. Men det var en minst sagt panikslagen matte som hjälplöst såg hur hästen svullnade upp!

Hur är det med din häst nu?

Min häst var också alldeles bubblig förra veckan, såg ut som nässelutslag, proteinutslag eller insektsbett. Hon var heller ej allmänpåverkad. Jag gjorde ingenting, och bulorna gick ner på två-tre dagar. Känns onödigt att ringa/åka till vet. för en sådan sak.

Mina teorier gick åt samma håll som du, att de rotar och får i sig massa skit i hagen. Känns lite tidigt för vårgräs-proteinknölar (som min fick i fjol) och insekter har jag inte heller sett några ännu.

Så, jag vet inte vad det är, men min häst har haft samma och dom försvann igen. Du kanske inte blir mycket klokare, men vi är iallafall två om problemet !

Tack så mkt för era svar. Mkt riktigt så försvann knölarna på några dgr. Från att från början vara stora bölder som flöt ihop, så blev det efter någon dag knölar som tillslut försvann.
Hade henne otäckad för att ej "täppa til" och smörjde in Aloe Vera morgon & kväll, det verkade hjälpa.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 965
Senast: lizzie
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 101
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka