Nässelutslag?

S

Spider84

Ska börja ge min häst djävulsklo och brännässla och då börjar jag ju att ge mycket mindre än de hon ska ha i början för att öka på, men nu undrar jag; hur fasiken ser nässelutslag ut?

Tror aldrig att jag sett en häst som har haft det och jag måste ju hålla koll så att min lilla inte får det...

Massor med små prickar. Ser nästan ut som små myggbett. Hästen kan även svullna upp på benen, huvuder, mm

Som sagt, små knottror. men hästen kommer inte att få nässelutslag om den äter brännässla. Nässelutslag är en allergisk reaktion.

Tack för era svar. :bow:

millaj
Hon jag köpte det av (och även andra som har koll på örterna) varnade för att den kan förekomma, men att det inte var så vanligt, så jag vill ha lite koll på läget. ;)

En fråga till:
Hur snart kan man förvänta sig en reaktion? Om det nu blir en.

Hade nässelfeber på min pålle för två år seda på betet. Hon såg helt ok ut på mogonen. På luncchen var hela hästen små prickig och svullen som n ballong. :eek:
var lite småläskigt, men som tur var så viste jag med 99,9% säkerhet vade det var.
Men om hon skulle få en rekatin så borde den väl komma rätt snart eller?!

Ja det låter ju så. Ska hålla ögonen öppna. Börjar ju med en rätt liten dos och ska upp till 1-2dl så jag får hålla koll medan jag ökar på dosen också, men jag tror nog att det inte ska vara någon fara. Har sett henne gå upp i brännässlor förut och troligtvis har hon fått i sig en del också, men hellre "safe then sorry".

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: The Beast
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar