Nässelutslag som kommer sommartid

Sv: Nässelutslag som kommer sommartid

KL

Ja efter några veckor med både med och motgångar gällande nässelutslagen (där vi verkligen har försökt att utesluta ALLT han kan vara allergisk mot) fick hästen i fråga en allergisk chock i förmiddags. Ilfart till veterinärkliniken och där blev han sprutad med cortison samt ska få antibiotika i en vecka.

Men än en gång blir det ju bara "symptombehandling" och vi måste hitta orsaken... Det blir alltid mycket värre så fort det blir varmt och fuktigt väder = knott? Från och med idag har han ett heltäckande exemtäcke på kroppen..

Väcker en gammal tråd till liv.

Min islänning har nu börjat få bulor över kroppen som inte kliar och verkar inte besvära honom alls. Vid hals/bog samt vid flankerna. Ska prova sätta på honom eksemtäcke. Är det någon annan härinne som också redan fått bekymmer med detta?

Jag har tänkt på detta med soleksem, finns det något bra solskyddsmedel för häst, typ nån spray?

Min ena fick utslag några år på raken, runt nyår ?! För att det sen lugnat sig, förra året fick han dock nassa utslag i samband med knotten som kkom, med exemtäcke jämt så försvann problemet :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 831
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 467
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka