Nässelutslag som kommer sommartid

Sv: Nässelutslag som kommer sommartid

Om hwb blir bättre med täcke på sig skulle jag satsa på ett eksemtäcke pga att dom sitter bättre. Det är många som tycker att det ser ut som att hästarna är jättevarma när dom går med eksemtäcke på sig men det stämmer inte. Har ett brunt och 2 grå till min och hon är inte varm även om solen steker.

Om hwb blir bättre med täcke på sig skulle jag satsa på ett eksemtäcke pga att dom sitter bättre. Det är många som tycker att det ser ut som att hästarna är jättevarma när dom går med eksemtäcke på sig men det stämmer inte. Har ett brunt och 2 grå till min och hon är inte varm även om solen steker.

Vad är skillnaden på ett exemtäcke och ett flugtäcke? Antar att ett exemtäcke är mer heltäckande då mitt flugtäcke/rymddräkt är "nät". Mitt täcke sitter väldigt bra så har inte någon avsikt att byta ut det, men det kanske finns fler anledningar att ha exemtäcke än att det "sitter bättre"?

*kl*

Så här ser min polle ut, är det nässelutslag, eller är det något annat? Nån som har nån ide?

imag0335_159144479.jpg

imag0334_159144440.jpg

Ett eksemtäcke skyddar bättre mot insekter pga att det är mer heltäckande, ett flugtäcke hindrar oftast bara flugor och ett eksemtäcke skyddar bättre mot "stickande" insekter så som knott, mygg och broms.

Sedan tycker jag det är bättre kvalitè på eksemtäckena också.

Pst det närmar sig hösten så ska du köpa ett så är det läge snart för då reas dom oftast ut.

Tycker det mer ser ut som foderknölar? Nässelutslag är plattare och bredare i utseendet, flammigare lixom. De varierar i storlek oxå.

Men visst ser det ut som en reaktion på din, mat eller insekter kanske? Hur mår magen?

Tycker det mer ser ut som foderknölar? Nässelutslag är plattare och bredare i utseendet, flammigare lixom. De varierar i storlek oxå.

Men visst ser det ut som en reaktion på din, mat eller insekter kanske? Hur mår magen?

Han har haft så här i flera månader nu, sen i mars/april skulle jag tro. Knölarna kliar inte och han verkar inte bry sig ett dugg om dom, men det ser ju hemskt ut...Han hade även lite svårt att släppa vinterpälsen i år, det har han aldrig haft tidigare. Men annars är han pigg och glad och magen är det inga problem med.

Jag flyttade hem honom till mig i maj, min lillasyster har haft honom hos sig tidigare. Hon gav honom väldigt mycket kraft ett tag, han fick nästan 1kg om dagen trots att han nästan aldrig reds. Kan det ha nått med saken att göra? Jag tycker att det borde ha gått över nu isåfall? :crazy: Nu går han på bete och får lite hö på kvällen eftersom att betet börjar ta slut, men han äter inget annat än det, och så har det varit sen i Maj.

Senast ändrad:

Vad är en foderknöl? Medicinskt sett ?

Nu är jag ingen medicinare, men man brukar benämna det foderknölar när hästen reagerar på något den får i sig och får knottror/knölar/utslag i huden.
Har du någon annan benämning?

Nej jag undrar ju! Har aldrig sett en foderknöl heller, vad jag vet. Hur vet man att det kommer av fodret? Gissar man bara?

Nu har jag just börjat stöta på detta på min nya häst, har inte haft erfarenhet av detta tidigare.
Det är svårt att veta att det kommer "innifrån" det kan ju sommartid lika gärna vara insektsbett eller vintertid regnskållor.

Man får köra med uteslutningsmetoden och se under olika perioder/årstider.

Men man lär sig känna igen dom när man har en häst med de problemen. (utslag)
Regnskållor är ju mer hårtussar som lossnar och insektsbett är ju inet så jämt fördelade oftast utan lite mer här o var. Nässelutslag känner man igen när man ser dom, de går inte att ta miste på för inget annat liknar dessa, tycker jag iallafall.

För att få bort utslag får man nog ta bort "allt" och börja om för att se vad hästen blir bättre/sämre av.

min appaloosa jag hade fick "nässelutslag" (inte sår utan just svullnader), på rumpan där hon var vit. Hon fick det på sommaren, och avhjälptes med flugtäcke.
Funkade ok efter något år utan flugtäcke, om jag hade satt på swich tidigt på säsongen och var 3:e vecka resten av sommaren.
I hennes "fall" så verkade det vara en del insekter hon inte tålde!

Fast nässelutslag kan variera väldigt utseendemässigt.

Min hade precis sådana små bulor, men tydligare och fler. Ibland flyter bulorna ihop till större utslag, men generellt är dom små och många.

Min hade stora nässelutslag förra sommaren. Hon är väldigt känslig för insektstick öht och i år har hon varit jättefin i huden när hon har varit täckad. Var lite bekymmer med det förra året då hon gick med föl och jag ville helst inte ha täcke på henne. Sen blev fölis allergisk mot insektsmedlet och började tappa päls:(.

I år har som sagt hästen varit jättefin, men jag var inte tillräckligt snabb med halstäcket i början av insektperioden för då var hela halsen full av stora enorma bulor med sår:(. Insektstäcke är verkligen super!

Vad bra att det var så enkelt att lösa, hoppas det håller i sig! Min tjej har precis som din ett vanligt flugtäcke med hals och magskydd och utslagen försvinner direkt när hon har haft det ett par timmar. Jag använder inte insektsspray överhuvudtaget under sommrarna utan bara täcket verkar räcka. :laugh:

Halvt KL

Nu har jag dragit slutsatsen att det måste vara någon insekt han är allergisk mot. Har haft täcket dygnet runt i några dagar - inte en bula! Men så igår hade ett spänne åkt upp och halsen på täcket glidit ner till hälften ungefär. Det räckte för att den lilla delen som varit utan täcke skulle vara full i utslag..

Hagen har han varit ute i - med täcke på - och inga nässelutslag! Heja!

SUCK.

Full i nässelutslag igen. Det som har ändrats är att han släpptes ut i hagen i förrgår igen, samma dag fick han lite kraftfoder och sist men inte minst hade halsen på flugtäcket glidit snett så hela halsen var framme.

Tre orsaker, någon måste det vara? Samma kraftfoder som han har ätit i vintras så tror med på hagen eller insekterna...

Den här sommaren är första gången jag kommit i kontakt med nässelutslag.Två av mina hästar råkade ut för det på sommarbetet. Samma bete de tre senaste åren. Den ena hästen fick 40 grader feber och vi fick åka med honom till vet. Han fick behandling och blev återställd. Den andra hästen fick inte feber. Stallade in dem och nu mår han också bra. Jag är övertygad om att det är insekterna som gör det. Överväger att täcka dem nästa säsong,men är orolig att de fastnar ngn stans och gör sig illa, mkt träd och buskar i hagarna.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 467
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka