Nässelutslag som kommer sommartid

Cashmir

Trådstartare
Bakgrundsinfo: Hästen i fråga hade hela förra sommaren nässelutslag (små bulor över hals och sidor av mage, kliar ej och han störs ej av dem - dock ser det lustigt ut). Dessa kom och gick i skov, ibland kunde det gå flera veckor utan utslag för att sedan plötsligt komma igen. Började ungefär i maj och nässelutslagen "gick i ide" ungefär i november.

Men nu står vi här igen, hästen är full i nässelutslag och veterinären säger precis som sist "försök att utesluta en sak i taget" det vill säga hitta orsaken. Förra sommaren fick han antihistamin under en period, men så fort vi slutade kom utslagen tillbaka.

Veterinären säger att det som är mest troligt är att det är något han äter, men ingenting är förändrat sedan i vintras (samma höparti också).

Den enda hage han har tillgång till är liten, sandad hage (alltså ej bete) men det har börjat sticka upp lite grönt här och var (men verkar mest vara vanliga saker, maskrosor, gräs mm). Dock samma hage som han stod i förra sommaren, så det skulle kunna ha ett samband. Vi har därför valt att börja men den biten och utesluta vistelse i denna hage nu under minst en vecka för att se om vi får något förbättring.

Men om det inte skulle ske förbättring, vad tycker ni att vi ska gå vidare med? Försöker tänka att det måste vara "sommarrelaterade orsaker" men det är så mycket om kommer på sommaren..

Kan han vara känslig mot någon insekt? Något i luften? (pollen mm) Hjälp mig hitta förslag på möjliga orsaker! :bow:

Sv: Nässelutslag som kommer sommartid

Jag hade en häst som fick nässelutslag precis som du beskriver det, trodde också att det var något som hon fick i sig. Men det som utlöste det hela var sanden i hennes hage som hon rullade i varje morgon. En veterinär frågade om jag hade sand i hagen, och föreslog hagbyte. Aldrig mer ett problem efter det. Tyvärr vet jag inte vad det var i sanden som hon inte tålde (nåt djur som bor där?).

Min häst har varit likadan i sommar, men rejält mkt bulor över hela kroppen. Vi konstaterade att han åt smörblommor! Min är ju en import från holland som varit betongbarn och stått ute mkt begränsat, så han har nog aldrig fattat vad man får eller inte får äta...

Hade en häst som fick det av garanterat fick det av flugsprayer med citronella i, flytande b-vitamin och ett okänt antal andra saker....

Ligger han i hagen?

Då kan du gå ut och titta efter "sand-myror" :idea:
Jag bor i ett område där vi bara har mycket sand i marken och hos oss bor det massor av små svarta myror i sanden, dom gör myrstackarna under marken men man kan se små "vulkaner" av sand där dom har in- och ut-gångshål.... ibland blir det stora vulkaner!
Mina hästar ligger gärna i hagen och då kommer det den typ av små bulor precis som du beskriver och då har dom legat över ett myrbo och myrorna blir jättarga och bits.... ;)

P.s det tog något år för mig att lista ut vad det var :crazy:

Usch, inte roligt det där.. Min häst var precis likadan, eller inte riktigt - min fick knölar på vintern. Började typ i nov och höll i sig till april någon gång. Bulorna började alltid komma på halsen och bredde sedan ut sig mot bogarna och sidorna på magen. Han var inte besvärad av dem, kliade eller ömmade inte, men han såg förskräcklig ut i perioder.. :crazy:

Min vet trodde också att det var foderrelaterat och jag fick rådet att bara låta honom äta hö och sedan lägga till en sak i taget. Nu var det dock inte så enkelt att hitta vad han reagerade mot, lång historia, men nu har jag i alla fall fått bukt med problemet.

Jag tror att det var en kombination av att magen var i obalans (även om det inte fanns några yttre tecken på detta), samt att han reagerade på mineraler. Magen kanske var i bättre balans på sommaren när han gick på gräs och "tålde" då mineralerna bättre.

Hur som helst är det ett riktigt detektivjobb att lista ut vad det kan vara. Hoppas du snabbt lyckas lista ut vad det beror på! :)

Flugtäcke har jag på mitt ena sto i perioder då jag märker att hon börjar få sådana utslag. Då brukar de gå bort ganska omgående. Om det är för att täcket skyddar emot flugor/insekter eller om det skyddar mot "giftiga" växter i gräset som orsakar utslagen vet jag ej.

Dock misstänker jag att du redan har täcke på honom, men det är de som hjälper för min tjej. ;)

Jag hade en häst som fick nässelutslag precis som du beskriver det, trodde också att det var något som hon fick i sig. Men det som utlöste det hela var sanden i hennes hage som hon rullade i varje morgon. En veterinär frågade om jag hade sand i hagen, och föreslog hagbyte. Aldrig mer ett problem efter det. Tyvärr vet jag inte vad det var i sanden som hon inte tålde (nåt djur som bor där?).

:bow: Tack för tipset! Nu är det dock så lite sand i hagen att det inte borde ha med detta att göra, men i vilket fall så upptäckts det ju om det skulle vara något sådant eftersom han inte går där nu. Tyvärr ingen förbättring alls (tredje dagen) men veterinären säger åt mig att ge varje möjlig orsak minst en vecka så..

Min häst har varit likadan i sommar, men rejält mkt bulor över hela kroppen. Vi konstaterade att han åt smörblommor! Min är ju en import från holland som varit betongbarn och stått ute mkt begränsat, så han har nog aldrig fattat vad man får eller inte får äta...

Inga smörblommor i närheten av min häst, men bra med fler förslag! Har ett betongbarn här med, tysk import som aldrig gått ute i hage alls..

Hade en häst som fick det av garanterat fick det av flugsprayer med citronella i, flytande b-vitamin och ett okänt antal andra saker....

Flugspray är han allergisk mot, så där har du en klar poäng! Tyvärr är det något annat också, eftersom någon spray eller annat flugmedel inte används nu alls.

Ligger han i hagen?

Då kan du gå ut och titta efter "sand-myror" :idea:
Jag bor i ett område där vi bara har mycket sand i marken och hos oss bor det massor av små svarta myror i sanden, dom gör myrstackarna under marken men man kan se små "vulkaner" av sand där dom har in- och ut-gångshål.... ibland blir det stora vulkaner!
Mina hästar ligger gärna i hagen och då kommer det den typ av små bulor precis som du beskriver och då har dom legat över ett myrbo och myrorna blir jättarga och bits.... ;)

P.s det tog något år för mig att lista ut vad det var :crazy:

Bra förslag, men alldeles för lite sand i hagen för detta! Är en torr, ler/sandhage men det är hård mark och inga hål. Men kanske finns det något annat djur i marken? Hm..

Zebban: Obalans i magen, intressant! Ska fundera vidare i dom banorna om nu inte det första steget att utesluta hagen hjälper...

smulan87: Eftersom hästen står inne i stallet så gott som hela tiden har jag inte haft något täcke på honom (upplever det inte som speciellt mycket knott/insekter inne alls) men från och med idag blir det även "kroppsstrumpa" (:D) dygnet runt så får vi se om det blir någon förbättring, kanske är han känslig mot någon insekt ändå?

Oj, har funderat i två dagar på varför min häst får dessa utslag/knölar.
Tänkte först att det var insektsmedlet (ultrashield) som hon reagerade mot, även om det inte hänt förut... Bytte tills renons men fick knölar då och då. Slutade spraya helt men då fick hon typ hundratals små knölar inom ett område på ena sidan bogen, alltså insekter? Men varför skulle de BARA bita på ett ställe? Samt att de knappt är nå insekter och de andra hästarna syns inget på. Smörjde med fyra ess salva efter jag tvättat området och sprayade på tunt med ultrashield. Dagen efter är hon bättre där jag smörjt men har fått knölar hela halsen, frambenet och lite på magen. Och BARA på ena sidan av hästen!! Jag har ju sprayat henne på båda? :S

Intressant att en del verkar få det av sand? Har iallafall inte sett några myror.. och det verkar inte klia överdrivet på dessa partier med mini knölar samt svullenhet.

Har funderat på allergi mot insekter, insektsmedel, växter, solexem eller fukt? (hon körs och blir svettig sen duschas hon av)

Har inte kommit fram till en självklar orsak än iaf :/ Varför bara ena sidan... ? Kommer få fortsätta fundera på det här ett tag till tror jag..

Bra förslag, men alldeles för lite sand i hagen för detta! Är en torr, ler/sandhage men det är hård mark och inga hål. Men kanske finns det något annat djur i marken? Hm..

Vi har sandmyror i en vall bredvid huset. Det är 3 bon (jag har sett) nära varandra på vallen och ett på gräsmattan. Marken är jord med lite sand i och det räcker tydligen för att de ska bygga sina bon. Jag kan se dom eftersom marken just där saknar gräs, men iom att din hage är utan gräs får du kika efter annat, vad vet jag inte.

Hittar du ett bo kan du prova att spola det med vattenslang med kraftig stråle så du "gräver dig ner" i boet en bit och får upp äggen (de ser ut som riskorn) och spola iväg dom. Ev ta hand om dom.

Har din hage sandmyror så kan det tyvärr vara så att du har det i den hagen han går i nu med, och då hjälper det ju inte att byta hage. :(

Som någon skrev, testa kroppstrumpa. Den kanske skyddar lite mot myrorna.

Senast ändrad:

Det är inte så att det är solen som är boven i dramat? Försök att hålla honom heltäckad när solen kikar fram alt ha honom inne under den tiden och se om det hjälper.

Vi har en häst i stallet som reagerar exakt likadant och han tål inte sol.

ja kanske :P Fast det var i två dagar, ena dagen bogen och andra dagen halsen och benet, men områdena satt ju som ihop... hmm.. kliar solexem?

Jag har samma problem med min polle!
Han får som knottror över ryggen/ner på magen och lite på halsen, har haft så i några månader nu och jag kan inte komma på vad det är :crazy: Har hört att det kan vara överskott på protein? När min syster hade honom så fick han alldeles för mycket kraft med tanke på att han knappt reds något. Hon hade även alldeles för mycket täcken på honom, om nu det kan vara orsaken? att han blivit överhettad? Nu går han på bete dygnet runt utan täcke och äter ingen kraft alls, men det har inte försvunnit än. Jag kan slänga upp en bild sen så får ni se.

Har oxå en tyskimport som förra sommaren stod med nässelutslag över hela kroppen.
Detta är min andra sommar med honom och jag jobbar fortfarande på att ta reda på vad det är han inte tål -för nässelustlag är ju en allergisk reaktion.

När han fick insektstäcke på sig förra sommaren försvann utslagen men var fortfarande trött o flåsig. Denna sommar slapp vi nässelutslagen men han har varit trött o flåsig i perioder med klåda på kroppen. Allergitestade honom och han hade små reaktioner på pollen o kvalster.
Men jag misstäker att han reagerar på allt -insekter, pollen, kvalster tillsammans blir det för mycket helt enkelt. Framförallt tror jag han reagerar på alla typer av insekter.
Magen kraschar det är som värst.
Hur som helst är det skitjobbigt och jag antar att det tar flera år att komma på vad han mår bäst av.
Gräshage går bort eftersom han direkt blir sämre när han går på gräs.

Senast ändrad:

Delvis KL

Ett och ett halvt dygn med kroppsstrumpa - inte en bula kvar!!! (och då gick vi från ett hundratal stycken) Att något "försvann på en natt" har aldrig känns så äkta som nu :bow:

Håller dock alla tummar nu för att det inte blir något bakslag, utan att det alltså är någon insekt han är allergisk mot. På så vis löser sig allting om han har rymddräkt dygnet runt, vilken befrielse det skulle vara! Får avvakta och se...

Hoppas hoppas!
32604527.jpg

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 467
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka