Nässelutslag i samband med fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
S

__Stilett__

upptäckte för ca 3 dagars sen att vårt sto hade fullt med svullnader/kulor på hals/bog och lite på huvud. vissa stora, vissa små. Vissa spricker o det blir gult klet i dessa. Vi ringde vetetinären som sa att det va nässelutslag?
(har aldrig haft det på häst förut...har ni erfarenheter/bilder etc??)

Är det vanligt att det kan komma bara sådär nära en fölning?
Hon är beräknad att föla i slutet av denna månad (feb)
Hon äter som vanligt och är feberfri.
Vet trodde det kunde vara en reaktion ifrån stelkrampsrutan hon fått ca 1 vecka innan, men nu har jag lusläst lite o ser att vissa ston fått det strax före fölning, så jag tänkte slänga ut frågan här bland er avelskunniga så ni kan säga era erfarenheter...

Sv: Nässelutslag i samband med fölning?

Trots att vi hållit på ett tag så har vi aldrig sett det du beskriver..tyvärr ingen hjälp från mig.

Men nässelutslag i övrigt har man sett då någon beteshäst har stoppat i sig något olämpligt. Men då har det bara varit små bulor som försvunnit omgående.

Du får gärna lägga ut bilder på hur din märr ser ut och berätta vidare hur det går.

AM

ska fota ikväll......

Inte speciellt avelskunnig, men svarar ändå:
Nässelutslag beror på att ämnet histamin frisätts, det kliar massor och blir bubbligt.
Om hästen har det på ett större område och det inte ser ut att minska så borde veterinären kunna ge antihistamin, för att hästen ska bli av med det och slippa klådan.
Låter dock skumt att dom spricker, det har jag aldrig hört talas om.
Det ger visserligen inte svar på din fråga, men det kanske går att googla efter histaminfrisättning i samband med fölning?

Senast ändrad:

upptäckte för ca 3 dagars sen att vårt sto hade fullt med svullnader/kulor på hals/bog och lite på huvud. vissa stora, vissa små. Vissa spricker o det blir gult klet i dessa. Vi ringde vetetinären som sa att det va nässelutslag?
(har aldrig haft det på häst förut...har ni erfarenheter/bilder etc??)

Är det vanligt att det kan komma bara sådär nära en fölning?
Hon är beräknad att föla i slutet av denna månad (feb)
Hon äter som vanligt och är feberfri.
Vet trodde det kunde vara en reaktion ifrån stelkrampsrutan hon fått ca 1 vecka innan, men nu har jag lusläst lite o ser att vissa ston fått det strax före fölning, så jag tänkte slänga ut frågan här bland er avelskunniga så ni kan säga era erfarenheter...

Mitt sto fick just nässelutslag över hela kroppen precis efter fölningen den 13/6 -08. Det gick över samma dag. Hon hade inte feber eller klåda. Många här på Buke svarade då på mitt inlägg att det kunde uppkomma i samband med hormonförändringen vid fölningen. Men jag har aldrig hört att utslagen har spruckit och varat sig???? Lycka till med ditt sto och din kommande fölning.

Tycker det är lite otrevligt,,idag hade hon en ny svullnad samt ett varigt sår som spruckit med följd av att knäet va lite svullet. Där såren blir variga tappar hon ju hår...
dom mesta utslag sitter på en sida av kroppen, hon har bara 2-3 bulor på halsen på andra sidan. Fortfarande ingen feber har tempat henne 3 ggr idag o pigg och äter som vanligt.

tog bilder (på henne rent allmänt).
ngn som varit med om liknande??

bilder

Vårt gamla sto fick nässelutslag två gånger i samband med fölning hos sin förra ägare. Hos oss har hon fått det en gång. Det vi fick höra av veterinär var att det handlade om stress i samband med fölningen.

men ser det ut som på bilderna?

inre stress möjligen för att hon känner på sig att ngt är på Gång (det skulle det kunna vara i så fall)? men i övrigt har hon det väldigt lugnt, bara hon o en liten ponny i stallet. Tyst o stilla etc...

Min förra häst fick ofta nässelutslag, de såg lite olika ut beroende på vad som orsakat dem. Ibland små knottror och ibland större områden av svullnader. Men ingen gång vätskade de sig.
Och aldrig så stora svullnader som dina bilder visar, det var alltid ganska "fasta" svullnader, kunde vara stora ytor (och varma) men alltid fasta.

Men min erfarenhet av nässelfeber sträcker sig till en häst, iofs blev jag relativt vältränad på denna, ojoj så mycket saker som kan ge nässelfeber....

Nej det såg inte ut så med variga sår. Utan mer som uppsvällda större områden. Typ så som Pewa beskriver det.

kan det vara streptotrikos? Min häst fick liknande din häst i november och behandlades med Hippotrim 1vecka samt badades med hexocil, det har tagit fram till nu att få bort det, men hon har lite kvar på rumpan och på bakbenen...Vi tog skrapprov och analyserade hos veterinären.

Jag tycker inte att det ser ut som nässelutslag, dom brukar inte heller spricka eller vara som det gör på din häst. Tror snarare på en bakterieinfektion i huden...

kan det vara streptotrikos? Min häst fick liknande din häst i november och behandlades med Hippotrim 1vecka samt badades med hexocil, det har tagit fram till nu att få bort det, men hon har lite kvar på rumpan och på bakbenen...Vi tog skrapprov och analyserade hos veterinären.

Jag tycker inte att det ser ut som nässelutslag, dom brukar inte heller spricka eller vara som det gör på din häst. Tror snarare på en bakterieinfektion i huden...

Håller med dig ser väldigt mkt ut som streptotrikos för några nässelutslag är det inte liknar i alla fall inga nässelutslag jag någonsin sett.

Hade själv ett helvete med streptotrikos på grabben som 5 åring och på honom bet i alla fall inte hippotrim, utan han behövde 5 dagars kur ethacilin injektioner, tvättades med hexocil och sedan direkt behandling med streptocellinsalva varannan dag på de drabbade fläckarna.

Hade själv ett helvete med streptotrikos på grabben som 5 åring och på honom bet i alla fall inte hippotrim, utan han behövde 5 dagars kur ethacilin injektioner, tvättades med hexocil och sedan direkt behandling med streptocellinsalva varannan dag på de drabbade fläckarna.

"Märr eländet" Går inte att spruta i flera dagar med mindre än mitt liv som insats!!!

Det är väl därför som hon fortfarande har kvar det trots att det är i Nov hon blev "Tävlings" klippt på Veterinärkliniken med Turbo+domosedan x2 samt fick behandling . Aahh, tack för tipset på streptocillinsalvan, skall prata med vet i morgon, provat annan salva (örondroppar för hund), men hur länge räcker den lilla flaskan när hela rumpan/korset och bakbenen är drabbade:confused:

Jag skulle köra en "behandling" med Hexocil. Du schamponerar in och låter det sitta ca 10-15 min och torkar sedan torrt och sätter på en mjukgörande salva.
Hexocil är bakteriedödande och brukar fungera bra vid hudåkommor. Sen är ju frågan om hon behöver invärtes medicin.
Lycka till!

Så kallade "nässsel utslag" precis innan fölning, har jag haft på båda gångerna mitt sto har fölat, och det kommer ca 1-8 timmar innan hon fölar, och det är en ren hormon rubbning i kroppen som utlöser det.
Och det ser INTE ut som det du visar på ditt sto.

Det ser ut som en allergisk reaktion ifrån någonting som hon inte tål. Jag hade ringt och beställt ut veterinären för blodprovstagning.

Tanke på att hon är hög dräktig så hade jag först och främst klippt bort håret på och runt omkring de variga knölarna, så att du kan tvätta av det ordentligt med en tvållösning.

nu har vi kontaktat vet. igen.
första vet sa nässelutslag, men jag tyckte inte riktigt det stämde heller.
o andra vet har förklarat va det är och att det kan komma i samband med hormonrubbning etc. Hon är ju beräknad att föla runt 23 feb så det är nära.
det hette ngt med pshekin eller ngt liknande, vet ej exakt här, har det uppskrivet hemma.

ska tvättas rent varje dag med bla hibiscrub samt en salva från klinik och sedan olja. ska blåsas torrt med hårtork. Man ska pilla så lite som möjligt med såren.

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 635
Senast: Görel
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 297
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka