Nässelfeber

Trasdockan

Trådstartare
Nu när jag kom ut till min häst hade han massor av utslag över hela ganascherna och ner över halsen. Det var som små utbuktningar, tror att det är nässelfeber?

Släppte honom på bete igår, så de har uppkommit under natten. Kan det vara pga gräset? Insekter? Flugsprayen?

Hur ska jag göra? Kan jag rida om tempen är normal?

Sv: Nässelfeber

putt..

nu i eftermiddags var utslagen färre, men eftersom han fick dom igår natt vet man ju aldrig om de kommer blossa upp inatt igen.. han stod nämligen i sandhage under förmiddagen idag där det inte fanns gräs.

han var pigg och glad i alla fall, tempen var 38,0, alltså 0,2 grader över hans normala, men det tror jag beror på att det är varmt.

Ska jag avvakta med att ringa vet?

har oxå haft en pålle som fick nässelutslag över hela kroppen "utan uppenbar anledning" för något år sedan. om det berodde på att han fått i sig någon växtlighet som han inte tålde eller om det va någon insekt han reagerat på har jag ingen aning om.

vi gjorde så att vi spolade hela hästen flera ggr. medans vi väntade på utringd veterinär, hästen fick kortison och blev snabbt bättre (bra innom ett dygn). det har inte återkommit efter det.

har även haft hästar som reagerat mot pencillin med nässelutslag.

jag har själv haft nässelutslag vid några tillfällen. det är oehört påfrestande/jobbigt, därför har vi valt att ringa ut vet. fort för att hästen snabbt ska få lindring.

Okej, jag tror min häst har "ovanligt" lite, eftersom han bara har på ganacherna och lite på halsen. Alltså inte på övriga kroppen.
Ringde agrias veterinärtelefon nu och de sa åt mig att avvakta, så jag får väl göra det! :)

Pållen var mycket pigg och glad i dag i all a fall!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 406
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 794
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka