Nässelfeber...

K

Krukväxt

Någon som råkat ut för det på sin häst? Vart kommer det ifrån, är det farligt och hur botar man det? Finns det en smittorisk? Några solklara kännetecken?

/Juli.

Sv: Nässelfeber...

Nässelfeber eller nässelutslag är en allergisk reaktion på något hästen inte tål. Det kan allt från getingstick till någon medicin som hästen behandlas med. Symptomen är ett gäng upphöjda, platta bucklor över kroppen. Behandlingen brukar bestå i att avvakta men kan i allvarligare fall utgöras av kortison. Nej, det är inte smittsamt och sällan farligt.

Min ena fick ganska kraftig nässelfeber för någon månad sedan. Han svullnade kraftigt i ena ganaschen och under hakan och hade platta svullander över hela halsen. Han reagerade med undertemp, stelhet och trötthet.

Han fick en spruta med cortison och sedan hippotrim i fem dagar. I början fick han stå inne ganska mycket då vi är rätt säkra på att det utlöstes av insektstrycket. Dessutom var det väldigt varmt när han blev sjuk och han fick cirkulationsproblem så det kändes bättre att han honom i ett svalt och insektsfritt stall då!

Därefter har han gått med insektstäcke med hals + heltäckande mössa, och vi tar in honom när han visar irritation över insekterna.

Vi hade en inackordering som ofta fick nässelutslag (han åt ett konstigt blandfoder som vi tror var orsaken), han sprutades med Fluvet som jag tror inte tillverkas längre.

Tack så jättemycket för era svar! Vet ju aldrig när man kan komma in med en bubblig häst :crazy:.

/ Juli.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: warg
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka