Sv: Näsblod
Min 15åriga halvblodsvalack har blött näsblod 2gånger, båda gångerna i boxen.
Första gången blev jag halvt hysterisk, hade aldrig verken sett eller hört om en häst som bött näsblod, ringde min mamma omgående då hon har stor hästvana (ca 35år med egen häst + några år av skötsel av andras hästar), hon fick mig lugn ganska omgående men kom ändå ut och tog en titt själv, ringde även veterinären för konsutation och fick till svar att jag skulle avvakta slutade det inte så kom hon ut och tittade på det. Näsblod vid enstaka tillfällen är inget att oroa sig över så länge den inte blöder allt för mycke och för länge, precis som med männiksor alltså. Troligen var det så att han skurit sig på något halmstrå eller liknande, såret var ytligt och blödde inte så länge och inte heller så värst kraftigt om man jämför med bilden som Bug har lagt in.
Andra gången skulle jag ta i boxgallret och fick fullt av blod på fingrarna, då blödde han från näsan igen, detta var dock ganska långt efter första gången, snäll som han är så fick jag titta och känna, men hittade inga synliga sår och själva blödningen höll inte på mer än ett par minuter innan den slutade och jag kunde torka ur näsan utan minsta spår av blod på bumullen.
Även denna gången misstänkte vi någon typ av främmande föremål som kommit in och skurit honom.
Mins inte om det var så att andra gången även var i sammband med ridning, alltså strax efter avslutad ridning.
Hur som helst så tror jag inte du behöver oroa dig.