yuitj

Trådstartare
Min ena häst hade näsblod när hon kom in från hagen dag..
Hon hade det en gång i sommras med.. Kan dom bara få det ibland eller bör man kolla upp det?? Det var inte så mycket men det kom iaf några droppar..

Sv: Näsblod

självklart ska du kolla upp det! dessutom borde du gjort det reda första gången.

det är inte normalt att en häst blöder näsblod efter hagvistelse.

Har det hänt två gånger under så kort tid så bör du kolla upp det ja. Min häst blödde näsblod vid två tillfällen för två somrar sen och när jag ringde och konsulterade vet så sa de att en gång kan det hända utan att det är ngt, men två gånger på kort tid bör absolut kollas upp. Åkte in till klinik och de körde upp ett endoskop i näsan på honom. Ingenting hittades som tur var, irriterande dock att inte kunna fast ställa en orsak till blödningen.
Vet sa också att det bästa är om hästen faktiskt blöder när man gör undersökningen då ser man ju vart ifrån i nosen som det blöder. Vi fick instruktioner om att ringa om han började blöda igen och försöka komma in när det fortfarande blödde. Men som tur är så har det inte inte behövts då han inte har blött något mer.

Hoppas att det inte är något med din häst, men ring vet direkt imorgon.

okay.. Jag har ringt vet så nu ska vi på en road trip till skara snart.. Hon trodde det var ett blodkärt som var skört i näsan på henne..

Ett sto i samma hage som min sommarhäst stod, blödde näsblod i somras, eller tja det var torkat blod som hade runnit ur näsan(inte mycket blod men) men min kompis sa att förmodligen var det ingen fara med henne utan att dom kan börja blöda om det blåser mycket. Men såvitt jag vet har stoet inte blödit sen dess. :/

Well, antagligen bara ett blodkärl som spruckit, lite konstigt att det hände i hagen dock. Har bara sett det hända vid ridning i extrem värme/kyla. Bra att du låter vet kolla på det men det är nog inget du behöver oroa dig för.

Kan det ha funnits något i hagen som skrämmt henne?
Min häst var livrädd för kor tidigare och det hände att hon frustade sönder blodkärl och fick näsblod när vi passerade en kohage. Hon blåste ut allt vad hon kunde genom näsan flera gånger i rad.
Såhär såg det ut en gång efter en promenad.
DSC00535.jpg

Min 15åriga halvblodsvalack har blött näsblod 2gånger, båda gångerna i boxen.
Första gången blev jag halvt hysterisk, hade aldrig verken sett eller hört om en häst som bött näsblod, ringde min mamma omgående då hon har stor hästvana (ca 35år med egen häst + några år av skötsel av andras hästar), hon fick mig lugn ganska omgående men kom ändå ut och tog en titt själv, ringde även veterinären för konsutation och fick till svar att jag skulle avvakta slutade det inte så kom hon ut och tittade på det. Näsblod vid enstaka tillfällen är inget att oroa sig över så länge den inte blöder allt för mycke och för länge, precis som med männiksor alltså. Troligen var det så att han skurit sig på något halmstrå eller liknande, såret var ytligt och blödde inte så länge och inte heller så värst kraftigt om man jämför med bilden som Bug har lagt in.

Andra gången skulle jag ta i boxgallret och fick fullt av blod på fingrarna, då blödde han från näsan igen, detta var dock ganska långt efter första gången, snäll som han är så fick jag titta och känna, men hittade inga synliga sår och själva blödningen höll inte på mer än ett par minuter innan den slutade och jag kunde torka ur näsan utan minsta spår av blod på bumullen.
Även denna gången misstänkte vi någon typ av främmande föremål som kommit in och skurit honom.

Mins inte om det var så att andra gången även var i sammband med ridning, alltså strax efter avslutad ridning.

Hur som helst så tror jag inte du behöver oroa dig.

Första gången hon blödde var när hon var på sommarbete för ca 5-6 veckor sedan, då var jag och kollade till dom och då rann det ur näsan på henne.. Då hade hon bara gått i hagen och vilat i ca 3 veckor..
Nu i förrgår så kom hon in från hagen och det droppade ett tag.
Hon är 17 år och har lite hosta med. Men hon blir i princip inte rädd för något så det kan knappast vara därför.. Men hon ska vacc och kolla tänderna med så dom skulle ta en titt i näsan när vi ändå ska in så man är på den säkra sidan:)

Näsblod ska man absolut inte nonchalera. Utan kolla upp det. Kan va en cysta i bihålan. Min häst blödde näsblod några få gånger då och då. Tog sedan ett par röntgen bilder där det såg ut som en cysta i bihålan. Bokade tid för operation. Men när de öppnade upp bihålan så visade sig det att han stod med en stor svampinfektion i ena bihålan. Han spolades ur och rensades ordentligt. Och nu tre månader senare är han helt återställd. Men hade jag inte kollat upp det så hade svampinfektionen spridit sig till hjärnan och ut till ögat dit det redan va på väg sa veterinären.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025