YaHilweh

Trådstartare
När jag kom ut i stalle tidag möttes jag av att min häst hade näsblod.
Vad kan det bero på?
Det finns inget synligt sår. Men det blöder så fort han "fnyser".

Sv: Näsblod.

Finns massor av tunna blodkärl i nosen. Den kan ha slagit i näsan lite så nåt kärl svullnad och spruckit lite kanske?

Ja så kan det nog va :)

Jag böev mega orolig för att det kanske är något allvarligt :crazy:

nej absolut inte... men hålla lite koll ifall att, det hade jag gjort. Är hästen som vanligt i övrigt?

Min häst blödde näsblod när vi kom in från träningen en dag och jag blev livrädd! Det kom typ tre droppar blod och sen försvann det. Ingenting hände.. Antagligen hade hon bara fnyst för hårt.:angel:

Han är pigg och glad. precis lika pillig och framåt som han brukar va.

Ljusslinga - Detta är dock mer blod en så =/

i höstas hade två hästar i mitt stall näsblod... Vet inte varför men det var ingen fara med dem i alla fall...

Usch, det är så obehagligt! Min häst började blöda näsblod efter ett hårt pass i somras. Blev jätteorolig, frågade på buke och fick samma sar som du - det finns mycket tunna blodkärl i näsan. Händer det inte igen är det ingenting att oroa sig för.

Såhär såg min pålle ut :crazy: Bilden är klickbar..

Det är inget farligt även om det är obehagligt. Där jag jobbade förut kom hästarna ibland in från jobben med näsblod och då lät det "Äh varför ska den där blöda nu då han tog ju inte ens ut sig" :crazy:

Men han hade inte ansträngt sig alls. Han hade inte näsblod när han togs in från hagen klockan 16.00 men 19.00 hade han det och då hade han bara stått i boxen :crazy:

som sagt så hade den säkert bara slagit i nosen eller grävt i snön och rispat sig eller fnyst hårt i hagen, fått upp nåt höstrå som pickade honom osv osv osv. finns många anledningar men är hästen sig själv annars så ska du nog inte oroa dig! :)

Jag har haft en häst som lätt fick näsblod, det är precis som med människor, att vissa kan få det lättare än andra. Med denna häst verkade det hända mest när hon blev lite stressad, t.ex. när man åkte bort nånstans med henne. Men det är nog en god idé att i alla fall fråga en veterinär. Min vet. sa att det går att bränna blodkärlen, men att det inte är säkert att det hjälper.

Läste nånstans att om det blöder längre än 15 minuter ska man kolla upp det.

Då ska vi ringa med en gång i morgonbitti!

Enda är ju att då borde det ha blödit innan? Jag har ju snart haft honom i ett år och detta är första gången-.

återkommande eller kraftiga näsblödningar man inte kan se källan till bör enligt mig (och "min" vet.)kollas upp av vet. har själv mist 2 hästar pga. hjärt/lungfel där första symtomen va just återkommande näsblod utan uppenbar anledning.

tycker du gör rätt i att ringa kliniken.

Jag ska dit på Fredag.
Dom trode inte att dte var någon fara men att vi skulle kolla i alla fall.

Har också haft lite problem med näsblod. Pratade med vet. som sa att det kan vara mindre blodkärl om det är från en näsborre. Min blödde ganska kraftigt sist men bara från en näsborre.Trav hästar och gal. hästar (vanligtvis inte ridhästar) sa han kunde ha blödningar från lungorna. Vet sa att man kan gå in med en liten kamera och kolla. Händer de flera gånger åker jag nog och kollar....
Lycka till med din pålle, säker inget allvarligt !

Be kliniken ta blodprov på din häst.
Enda tillfället min häst blött näsblod var när hon hade fått en rejäl förkylning. Men de kan säkert blösa näsblod av flera anledningar. Med med blodprov kan man ju iaf utesluta vissa saker.
Har du tagit tempen på din häst?

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
662
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 346
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka