Näsblod....

F

Fullblod

Är det någon som vet vad som kan orsaka näsblod i ena näsborren?? En häst i stallet som hade det nu på morgonen tydligen och vi vill veta varför???

De kan ju få näsblod om det är stressade eller överansträner sig. Min häst fick näsblod i ena näsborren när han sprang av sig i vinterhagen förra veckan. Han hade sån jäkla energi och travade o galopperade som en tok! När jag skrittade av honom sedan såg jag att det kom lite blod när han frustade. Men det slutade med engång och det var inte mycket alls.

Sen kan säkert hästar få det av andra anledningar också..

I stallet där jag står fick en häst näsblod förra vintern, i hagen. Det slutade inte blöda och veterinär kallades dit. Det visades sig att det var en fraktur i huvudet... :crazy:
(Hästen är nu helt återställd :))

Mvh Huntress

Näsböld kan bero på olika saker. Allt från att ett kärl har brustit i näsan till att hästen är lungblödare. Det sistnämnda är mest vanligt på fullblod och travare. Att hästen blöder näsblod någon enstaka gång är inte något att hetsa upp sig över men händer det ofta bör man kntaktat veterinär.

han började blöde i morse när han stått inne i natt och han slutar inte blöda... har bett att de ska ringa veterinär men vet inte hur långt de har kommit än... hoppas att det inte är något allvarligt...

Hoppas det går bra! Hör av dig och berätta vad veterinären sa!

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat