Närning i gräset?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kamitza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 917
Sv: Närning i gräset?

Nog är det viss näring i gräset fortfarande... Jag låter mina hästar bestämma själva, och just nu går det åt 4-5kg hö/häst, resten äter de gräs...

Gräset växer sålänge det är över 8 plusgrader, när frosten sen lägger sig så minska näringen ganska drastiskt, det enda som stiger är sockerhalten som då blir ännu farligare för hästar med tendens till fång. Har letat förbrilt efter ngn källa för att kunna visa dig, men hittar ingen. Men jag fortsätter att leta;)

( bara en annan tråd här på buke)http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=813528

Senast ändrad av en moderator:

Det beror helt på. Man får hålla lite koll. Vi har tidigare år börjat utfodra i mitten på oktober, och då äter hästarna ganska lite foder oftast.

I år har vi flyttat (ca 2 mil) och våra hästar åt där ca 10kg var redan i mitten på september.

Så du måste hålla koll på hästarna. Har man bra hagar med bra bete så brukar det dock oftast räcka fram till oktober. I maj kommer första gräster, och i juli kommer den andra näringskicken. Alltså bör de klara sig till september. Bra hagar&bete = oktober.

Men som sagt. Titta på hästarna, känn på hullet och hur reagerar de när de kommer utanför hagen och får fatt på gräs/hö/kraft? Prova att utfodra dem om du är osäker och se om de verkar äta. Utfodra dem då.

Har man bra bete vår som höst så äter hästarna oftast gräset först, även om de levt på det en hel sommar. Tom om man ger hösilage.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
207
Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
682
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025