Närning i gräset?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kamitza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 917
K

kamitza

Är det någon som om det är mycket närning i gräset nu?
Har nämligen utegångs hästar behöver veta när jag ska börja ge dom hö.

Sv: Närning i gräset?

Du bor ju långt söderut... Det kan vara en hel del näring ändå i det, så länge det växer (är plusgrader). Det handlar delvis om hur betet ser ut också (långt o utväxt eller kort o nerbetat?) och TILLGÅNGEN på det om det räcker till dina hästar elelr inte... Man kan pröva o se om hästarna ens är intresserade av hö om man lägger ut lite. Är de inte det så brukar det betyda att det finns tillräckligt i hagen. Men du ska ju givetvis se också på deras hull omd et verkar som det räcker elelr ej...

Bra hull på dom.
Dom har stor hage med halv lång gräs.

Nu börjar det nog att tryta med näringen i gräset, just nu 1 plusgrad ute. Bor strax utanför Kalmar i småland. Mina hästar går forfarande ute, men få komma in och äta kraftfoder och mineraler 1 ggr /dag hö ute 4ggr/dagen nu;)

"Rocki " om jag har förstått dig rätt så fort det blir minus grader ute blir det sämre näring på gräset?

jag bor inte särskillt långt från dig och här har det varit flera minus grader vissa nätter länge nu. vi har tillskottsfodrat silage i några veckor redan trots att det fortfarande är ganska gott om gräs i hagen än, lusern har dom fått längre.

jag är ingen "foder expert" på något vis, men har sedan jag va liten fått höra att så fort gräset "frost angrips" så försvinner proteinet och det blir mest "bukafylla" och vatten, då behöver dom extra grovfoder.

Man bör ge i god tid innan. Du har ju snart November månad, så näringen är inte det bästa.

Hos oss har det varit flera nätter minusgrader så här är det massor med gräs i hagen som inte mättar men de har att göra att beta på det om dagarna. Går på full höranson och blir inte tjocka av gräset de tilläggsäter nu, så hos oss är det utan "kräm" i.

Jag säger som jag alltid har sagt och än idag säger. Du kan räkna näringstabeller så du kan rabbla dem i sömnen om du vill -det är hur hästen ser ut som är nr 1.
En häst i gott hull kan ha näringsbrist, en häst i normalhull kan ochså ha det. Det är inte om man ser revbenen eller inte som avgör. Muskulaturen avgör. Det får man bedöma av hur hästen arbetas.
gulan

Gräset slutar växa vid kallare än 6 grader. Och det är det definitivt nu. Därför gissar jag att gräset är "dött" nu.

KL

mina ratar höet i hagen men får hö och kraftfoder inne. den ena är ganska så tjock trots träning så lite näring är det nog.... här har det också varit frostnätter men nu har det varit mildt i en vecka.

*kl*
Har en fång häst hemma, är det farligt att släppa henne sakta på det? Alltså vänja henne sakta+ är där forf någon tillväxt? Hur blir det med frukatnen i gräset? vad ska jag tänka på?

Mina hästar har bra hull (nästan feta), och de har gott om gräs. Jag ger dem lite proteintillskott, annars klarar de sig utmärkt på gräset.

fruktanet är extra farligt om det är frost på natten och soliga dagar...

min har dock klarat sig bra, men han har gått på gräs hela sommarn.

har din häst precis haft fång skulle jag inte släppa på gräs nu, vänta tills det blir riktigt kallt.

Nu börjar det nog att tryta med näringen i gräset, just nu 1 plusgrad ute. Bor strax utanför Kalmar i småland. Mina hästar går forfarande ute, men få komma in och äta kraftfoder och mineraler 1 ggr /dag hö ute 4ggr/dagen nu;)

samma här;)

Den som bäst kan avgöra det är hästen!
Vi har erbjudit våra hästar hösilage under ett par veckor nu, och de senaste dygnen har dom börjat äta mer och mer av det. F n käkar dom c:a 70-80% av vad dom kommer att göra under vintern. Resten äter dom fortfarande från vallar och backar.

Klart att det fortfarande finns näring i gräset, även om det inte är samma turboinnehåll som på våren. Så länge det inte vissnar ner så ...

LIA

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
207
Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
682
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025