Narkos = livstidskarens?

Sv: Narkos = livstidskarens?

Eller? Nån som har koll? Varierar mellan preparat kanske, kan man "välja"?

Verkar inte vara karens på det, fick en treåring sövd ifjor och den veterinären var noga med att föra in buttabehandlingen i passet (för första gången någonsin ;) ) men har inte fört in någonting om narkosmedlet så antar att så inte är fallet.

Pratade med kliniken och de ger tydligen plegicil, vilket är livstid på. Men jag ska ringa på telefontid i morgon och prata med en veterinär, man tycker de kunde ge domosedan istället kanske?

min häst har sövts två gånger i sommar och de fyllde då inte i nåt av narkosmedlen i passet..

Jaha! Fast å andra sidan - ska hon bort så ska vi ändå inte vänta 180 dar :(.

Men du kan ju ta bort henne iaf? Eller är det tänkt att hon ska gå till livsmedel? Kanske har missuppfattat frågan totalt.

Säkrast är ju att prata med kliniken.

Senast ändrad:

Ja det vet jag att jag kan. Men det är ganska stor prisskillnad. Vi får se hur det blir.

varför ska du plegga om hon skall tas bort?? är de inte bättre å ta bort henne på en gång istället för å söva?

Hon ska sövas för att röntgas. Resultatet från röntgen kan leda till att hon måste bort. Får hon livstidskarenspreparat så kan de lika gärna ta henne då, när hon ändå sover, men får hon det inte så kan jag ju ta bort henne "som vanligt" istället.

Hon fick karprygg (kraftig) i vintras efter att hon troligen gått omkull. Är bara två år, så visst är det trist :(. Vi har röntgat stående men det går inte att hitta nåt trasigt, nu söver vi och lägger så kan man röntga bäcken etc.

Det värsta är eg om vi INTE hittar nåt, för då måste man ändå fatta ngn typ av beslut. Hon verkar inte ha ont men jag tvivlar på att hon kommer funka att rida på.

men har hon fått sån kraftig karprygg att hon inte går att rida? tänkte att du skriver att hon inte verkar ha ont. hur kraftigt är det om det inte går att rida?
du vill möjligen inte dela med dig med en bild? har aldrig sett en häst som blivit så karprygg att man funderar på att ta bort dem när de inte verkar ha ont. så i mitt fall känns det som att det borde vara väldigt mycket.

Visst. De här båda bilderna är tagna i maj (samma tillfälle). Nu har hon mer muskler tack vare träning, så rent visuellt ser det inte lika illa ut. Men ryggens läge har enligt min och flera veterinärers + en ET bedömning inte förändrats alls.

SDC13027.jpg

SDC13026.jpg

Ojdå, det var rätt kraftig. Hästar som föds med karprygg brukar ju funka fint som ridhästar iaf. Men om den tillkommer vid skada är det ju säkert annorlunda.

Hur rör sig hästen i trav och galopp? Normalt, eller med svårigheter? (Alltså inte för att jag tvivlar på eran bedömning men det hade varit intressant att veta)

Vi vet inte vad som hände, troligen gick hon omkull i vintras i hagen. Blev halt bak en kort tid, efter en månad kom karpen. Så hon har ju jobbat fel på nåt vis och vi vet som sagt inte hur.

I trav rör hon sig helt normalt tycker vi. Då i vintras rörde hon sig dock i "skänkelvikning" hela tiden så smärtan satt troligen högt (och inga som helst yttre tecken, ingen svullnad, ingen ömhet nån gång nån stans på kroppen).

I galopp rör hon sig möjligen lite "struttigt" med bakbenen, åtminstone på volt på hårt underlag. Verkar också lite ojämnt i galoppen, lättare att fatta i ena varvet men lättare att bibehålla i andra varvet...

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
415
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
610
Senast: __sofia__
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat