Näringsvärde i bete

Ravishing

Trådstartare
Vi har nyss släppt ut hästar i en hage som det aldrig har gått hästar i förut. Betet är slaget en gång i sommar och vad jag har lärt mig så sjunger näringsvärdet i betet efter midsommar.

Idag kommer stallägaren och säger att jag inte borde stödfodra mitt dräktiga sto för att betet är så kraftigt. Nu till min fråga:

Kan betet vara kraftigt och näringsrikt i oktober eller sjunger näringsvärder efter midsommar?

Hoppas ni kan bringa klarhet!!

Sv: Näringsvärde i bete

Om näringsvärdet sjunger:eek: tror jag inte, men sjunker brukar det göra. (flåt).

Det kan vara kraftigt, speciellt om där är mycket klöver och är grönt och frodigt.
Är det Vall så är det kraftigare än ängsgräs.

Om dagstempen är ca.15 grader och det är soligt, så växer höstgeäset och kan vara kraftigt, men jag vet inte om det kan vara för kraftigt för ett dräktigt sto, de behöver ju mycket!!

Hahah, tabbe av mig ;)

Okej, tror du att hon klarar sig på enbart det gräset och tillskott av kraftfoder med extra vitaminer + mineraler?

Nu är det ju ändå kallt ute och det går ner mot noll på nätterna men jag ska skicka in till analys så jag får se om hon behöver extra.

Jag tror hon klarar sig på gräset och kraftfoder så länge.

Om gräset är högt och kraftigt så är min erfarenhet att de inte brukar vilja ha extra hö.

Man kan se på hullet när de börjar falla ur.

Dräktiga ston behöver mest näring de sista tre månaderna, så hon klarar sig nog.

Det beror ju mycket på hur långt gången hon är i dräktigheten? Det är inte förrän i månad 8 de får speciella behov för att de är dräktiga.

Går de på bete så behövs inte tillskott av vitaminer.

Om du behöver stödfodra eller inte beror ju mest på hur hästen ifråga klarar att hålla hullet på betet... Tappar den lätt så skulle jag stödfodra men är det en lättfödd häst som normalt lägger på sig lätt på bete, och som inte är högdräktig, skulle jag inte stödfodra.

okej tack för svaren! :bow:

det får bli att inte stödfodra med hösilage tills hon börjar falla ur!

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 043
Senast: Görel
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: Habina
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka