Näringsrikt foder...

Sv: Näringsrikt foder...

Vill du bara ha utfyllnad skulle jag satsa på lite god müsli som kan suga åt sig oljan och så. Då skulle jag gå på vad ponnyn tycker är godast.

Har räknat lite på årets hö (nästa års blir förmodligen ännu bättre :d ) och det blir lagom med ungefär 1,5 hg soja, 1 dl olja och lite skrammel med müsli. Tack för tipset att tänka så! :bow:

Tänk att livet alltid är så enkelt när bukefolk kommer med sina idéer. :grin:

Ja, men tyvärr är ju det ganska sant. Om du är orolig för att hon inte får äta tillräckligt så måste du ju ordna det så att hon får tillfälle att äta i lugn och ro, eller flytta.

Det är oxå nackdelen med att ha en så ung häst ihop med äldre. Den unga behöver äta mkt och det tar långt tid, de äldre behöver oftast mindre och äter fortare... Dilemma det där.

Går det inte på ngt sätt att ha hästarna uppbundna medan de äter? De är ju inte så många vad jag har förstått?

Om du är orolig för att hon inte får äta tillräckligt så måste du ju ordna det så att hon får tillfälle att äta i lugn och ro, eller flytta.

Nä, jag är inte ett dugg orolig. Det fungerade bra i våras, och det lär fungera bra i höst. Flytta gör jag inte, hittar inte ett så här bra ställe någon annanstans. Jag var mest intresserad av vilka foderalternativ som fanns till buds.

Går det inte på ngt sätt att ha hästarna uppbundna medan de äter? De är ju inte så många vad jag har förstått?

Går går det väl. Men det blir ett stort merarbete för stallägaren, eftersom hästarna måste fångas in, tas på grimmor, ledas till en ligghall. Dessutom måste någon slags krubbor köpas in och bindringar sättas upp.

Något som mig veterligen de flesta lösdrifter har, just för att man skall kunna ha individuell foderstat.
Lösdrift innebär ju inte att man helt kan släppa arbetet runt hästarna och jag tycker inte att det är speciellt mkt begärt att binda upp hästarna iaf EN gång per dag för att ge dem kraftfoder.
Hästarna skall väl ändå visiteras minst en gång per dag? Då är det ju ett ypperligt tillfälle att binda upp dem när de äter, visitera, kratsa hovar mm.

Alternativt ha mindre "boxar" eller liknande att släppa in dem i medans de äter. Det lär de sig fort.

Att behöva jaga runt efter dem för att ge kraftfoder har jag svårt att tro, de är väl hanterade? Isf kanske max 5 hantering för att sätta på grimma, binda uipp, binda loss. på 4 hästar är det 20 min per dag , låter inte helt orimligt tycker jag.

Men jag har nog missat hela frågan med tråden tror jag :angel::angel:

Jag trodde du var orlig att hon inte hann äta upp :o

Nä, jag är inte ett dugg orolig. Det fungerade bra i våras, och det lär fungera bra i höst. Flytta gör jag inte, hittar inte ett så här bra ställe någon annanstans. Jag var mest intresserad av vilka foderalternativ som fanns till buds.

Går går det väl. Men det blir ett stort merarbete för stallägaren, eftersom hästarna måste fångas in, tas på grimmor, ledas till en ligghall. Dessutom måste någon slags krubbor köpas in och bindringar sättas upp.

Ta inte svaren som kritik och något negativt. Jag själv tex är oroad för din häst. Ger dig inte fel svar för att jag vill bråka.

Det tar inte många dagar innan hästarna kommer att lära sig en ny rutin med utfodringen. Då kommer de att stå färdiga i lösdriften o vänta på att få grimma o mat. De första dagarna är jobbigast.
// Linda

Det är ju ingenting ju :) Fick de en eller två ggr/dag? Då borde hon hinna äta utan stress.

Egen liten hage låter smart. Det är ju inget jobbigt heller.

Patsy hade greenguard och när stallägaren gav alla hästar mineraler i bunke så tog hon av och på den varje dag. Ungefär som att öppna och stänga en grind.

Det är ju ingenting ju :) Fick de en eller två ggr/dag? Då borde hon hinna äta utan stress.

Egen liten hage låter smart. Det är ju inget jobbigt heller.

En gång om dagen. :) Jag blev själv lättad när jag såg vilken liten mängd det handlade om. Trodde det skulle vara mer, ungefär som i våras. Men då är det ju bara jag som varit nojjig i onödan. :angel:

Ja, egen hage skall jag föreslå om det behövs till hösten. Beror ju lite på hur mycket foder de andra behöver äta också.

Eh, varför är du det? :confused:

För att hon kan råka illa ut när de andra hästarna vill ha hennes mat. Även att hon inte kommer att hinna äta den mängd hon behöver och ska ha. En växande häst är det extra viktigt med. Till slut kan det bli så att hon försöker "svälja allt på en gång" och så fastnar det i strupen.
Olyckar händer lätt ändå.
// Linda

Jag tycker i alla fall att det är bättre att jag oroar mig över min häst. Du kan ju ändå inte göra något åt situationen. Räcker det inte att oroa sig över sina egna hästar? ;)

Som det är just nu får jag se när/om det blir något kraftfoder i höst, damen ifråga börjar redan bli lite för rund. :o

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
717
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 856
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka