Näringsrikt foder...

Habina

Trådstartare
Min häst utfodras samtidigt som de tre andra hästarna i hagen. De står lösa och äter = när de som är ranghöga ätit klart, jagar de bort min åring från hennes foder och äter upp det. Tidigare löste vi det hela med att de andra fick mer "volymfoder" i form av äpplen och morötter.

Men jag skulle helst vilja ha ett foder som ger mer näring men med samma mängd som de andras. Rent krasst innehåller ju Fibergi Super G och Krafft Energi mest energi per kg och sojamjöl mest protein per kg, men nu tänker jag mer till volymen än till näringstätheten per kg.

Några tips på foder? :bow: Höanalysen är ju inte klar än, men jag behöver ha tid att kolla upp fodret innan hösten också.

Sv: Näringsrikt foder...

Uppblötta pellets som inte behöver tuggas lär väl gå snabbast att tugga i sig....

Sen har jag ju kanske åsikter om lämpligheten i ert sätt att utfodra, eftersom det blir som det blir... :angel: men jag säjer inte mer om det, för ni kanske inte har någon bättre lösning.

Uppblötta pellets som inte behöver tuggas lär väl gå snabbast att tugga i sig....

Hm... Så det blir som en gröt alltså. *funderar* Frågan är om det skulle bli för mycket besvär för utfodraren att blötlägga, måste höra mig för. Tur att jag är ute i god tid. :D

Sen har jag ju kanske åsikter om lämpligheten i ert sätt att utfodra, eftersom det blir som det blir... :angel: men jag säjer inte mer om det, för ni kanske inte har någon bättre lösning.

Nej, det är verkligen inte optimalt, men tyvärr kan man ju inte få allt som man vill ha det här i världen. Om jag måste välja stor kuperad hage eller individuell utfodring väljer jag det första, och då får man vackert försöka hitta på lösningar som fungerar. Alternativet är ju att jag åker ut varje kväll, men det är lite väl långt bort för det. :crazy:

Ingen som har fler idéer?

Jag söker alltså ett foder som inte har så hög volym, utan som innehåller mycket energi och protein per dl. :bow:

Det är nog lättare att råda när du fått analysen och du vet hur mkt du behöver komplettera.

Det är nog lättare att råda när du fått analysen och du vet hur mkt du behöver komplettera.

Ja, det är klart. :D Men jag var mest nyfiken på olika foder som finns och som är näringstäta. Försökte hitta någon tråd med volymmängd angiven för de olika fodren, men jag misslyckades. :(

Du får väl prova under sommaren vad hon petar i sig snabbast ;) Men sojaskrå (alt krafft protein) och olja borde väl ge mest protein/energi per volymenhet TROR jag. Dvs så rena fodermedel som möjligt.

Du får väl prova under sommaren vad hon petar i sig snabbast ;) Men sojaskrå (alt krafft protein) och olja borde väl ge mest protein/energi per volymenhet TROR jag. Dvs så rena fodermedel som möjligt.

Jo, jag har tänkt att ha sojamjöl och majsolja som grund, men det känns liksom som att man behöver ge något "mer" än det. :o Svårt att förklara, men något som liksom blandar upp fodret lite. Eller är jag fånig som inte enbart vill ge soja och olja?

Vill du bara ha utfyllnad skulle jag satsa på lite god müsli som kan suga åt sig oljan och så. Då skulle jag gå på vad ponnyn tycker är godast.

Vill du bara ha utfyllnad skulle jag satsa på lite god müsli som kan suga åt sig oljan och så. Då skulle jag gå på vad ponnyn tycker är godast.

Hm... Ja, det kanske är sant. Den lilla damen är ju dock sjukt kräsen, hon har inte förstått vitsen med kraftfoder än. Havre kan hon peta i sig, men bara om man trugar. :eek:

Får sondera müsliutbudet, verkar finnas massor! :crazy:

Min fick äta med sällskap, på samma sten, för att hon skulle äta. Nu går det om man lämnar henne över natten med en bunke men då bara om det är: lusernpellets, havrekross, betfor, kli, olja och så lite edel pellets (lila) på toppen.

Morötter, äpplen etc ratar hon. Konsekvent.

Müsli brukar man kunna få små provpåsar av.

Varför kan de inte binda upp hästarna vid kraftfoderutfodringen? Har du inte möjlighet att själv ta in henne och fodra kraftfodret? Då kan hon få en mindre giva tillsammans med de andra hästarna (som annars äter upp hennes foder) och sedan ser du själv till att hon får i sig de hon ska. En åring äter ju betydligt långsammare än en vuxen häst och det är viktigt att man säkerställer att de får i sig de foder de ska ha.

Varför kan de inte binda upp hästarna vid kraftfoderutfodringen? Har du inte möjlighet att själv ta in henne och fodra kraftfodret?

Nej, de kan inte det då det inte finns några sådana möjligheter i lösdriften.

Jag är där endast två gånger i veckan, visst kan jag ge henne extra foder då, men jag tror inte det är så bra för hennes mage.

Det bästa för din häst vill du säkert inte höra.
Men om du ska kunna få i hästen ett individuellt foder i en lösdrift så måste det finnas någon form av uppbindning/avskiljning. Den gör att hästarna kan få tugga i sig sin mat utan att slänga den i sig så snabbt som möjligt innan någon annan tar den.
Hade det varit min åring så hade jag inte nöjt mig med denna utfodring. Det kan ju hända div olyckor när det blir krig om maten. Hästar som vräker i sig maten för fort kan få div sjukdomar ex foderstrupsförstoppning.
Inte det svaret du ville ha men min åsikt.
// Linda

Jag är nog böjd att hålla med där...

En åring måste verkligen få äta i lugn och ro, och det tar mkt längre tid att tugga än det gör för en vuxen häst.

Kan de inte göra en liten hage i hagen där Ariel kan få sitt kraftfoder? Så slipper hon bli pressad av de andra? Det tar ju inte många extra minuter att leda in henne där och sen släpp aut henne. Den lösningen hade vi hemma, och det funkade bra. Hästarna lärde sig snabbt vad som gällde och Lady som skulle ha foder i den lilla hagen kom självmant och så släppte vi in henne.
Förvisso gäller det att hästen inte känner sig trängd i den lilla delen heller och att de andra hästarna inte äter så fort att de rusar iväg och lämnar henne där...

Lite knepig situation men det foder hon får i sig nu hjälper ju till att bygga upp hennes kropp, så får hon inte i sig det hon behöver så får det ju följder... :crazy:

Jo, jag har tänkt att ha sojamjöl och majsolja som grund, men det känns liksom som att man behöver ge något "mer" än det. :o Svårt att förklara, men något som liksom blandar upp fodret lite. Eller är jag fånig som inte enbart vill ge soja och olja?

Ja du är fånig ;) :D

Nä skämt åt sido, jag gav sojamjöl nu i vinter till kusen och jag gav morötter och mineraler bara till det. Funkade utmärkt! :)

Då skulle jag byta lösdrift eller åka dit oftare. Det är ju ditt ansvar att säkerställa att hon får i sig det hon behöver.

Då skulle jag byta lösdrift eller åka dit oftare. Det är ju ditt ansvar att säkerställa att hon får i sig det hon behöver.

Tänk att livet alltid är så enkelt när bukefolk kommer med sina idéer. :grin:

Kan de inte göra en liten hage i hagen där Ariel kan få sitt kraftfoder?

Tack för tipset, jag skall höra mig för längre fram under sommaren. :bow: Det finns faktiskt en hage till fåren bredvid lösdriften, och fåren är inte ute vintertid. *grubblar lite* Kanske skulle det gå att ställa in henne där, bara medan hon äter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
717
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 856
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka