Näringslära för hund

lady_vip

Trådstartare
Var kan jag läsa något vettigt om detta ämne?

Är Hundmatsboken bra?

Jag har ju viss koll, men när det gäller tabeller och värden är jag väldigt insatt när det gäller häst, inte alls särskilt insatt när det gäller hund. Tyvärr verkar det som att jag inte kan hitta någon opartisk föreläsare i ämnet, så jag får väl försöka ha föreläsningen själv, men då vill jag ju inte ha "fakta" från typ Hills veterinär...

Undrar hurvida barf är en del av "generell" hundnäringslära? Känns som att barf vs torrfoder/blötmat är helt olika läror?

Hästmat känns mer homogent, antingen blandar du själv eller så är det blandat o ev värmebehandlat?

Du tänker tex "hundar ska ha x gram av vitamin blabla och y gram av vitamin lalala"?
Håller med om att sådant är svårt att hitta. Desto lättare att hitta vad hundar mår bäst av för typ av mat, hur olika sorters mat påverkar hälsan osv.

Fast de har ju ändå behov. Sen skiljer sig lärorna förvisso, men behoven borde ju vara detsamma?

Jag tänker på SLUs häfte, haha. Behoven är ju rimligtvis "de samma", tänker mer på fodermedlen. SLUs häfte innehåller ju bara rena fodermedel, kraftfoder läser man ju på säcken (och de är ju sammansatta av de rena fodermedlen, dock utan info om vad värmebehandlingen gör med de enskilda fodermedlen, bara ett totalvärde). Men vad skulle ett motsvarande hundhäfte innehållit för fodermedelstabeller? Hmm. Där uppkom tanken barf vs vanliga maten.

Eller du tänker mer likt Planck o Rundgrens bok?

Hur räknar man foderstat till hund?
Ca 5-8% lever, ca 5% övriga organ, ca 15% ätbara ben och resten kött, alternativt kött med lite vegetabilier i. Allt animaliskt, rått. Varierande djurslag. Kolla på avföringen så att den är som den ska samt lära sig se på avföringen vad som behöver ändras för att det hela ska bli bra.
Svårare än så behöver det inte vara om man har en frisk hund som man barfar.

Själv räknar jag dock ingenting längre, jag har helt enkelt lärt mig använda ögonmåttet tillräckligt bra och lärt känna mina hundars behov. Det behöver inte vara så millimeterexakt med allt heller. Hur många gör tex noggrant uträknade foderstater till sina egna barn, sig själva eller liknande?

Ca 5-8% lever, ca 5% övriga organ, ca 15% ätbara ben och resten kött, alternativt kött med lite vegetabilier i. Allt animaliskt, rått. Varierande djurslag. Kolla på avföringen så att den är som den ska samt lära sig se på avföringen vad som behöver ändras för att det hela ska bli bra.

Själv räknar jag dock ingenting längre, jag har helt enkelt lärt mig använda ögonmåttet tillräckligt bra och lärt känna mina hundars behov. Det behöver inte vara så millimeterexakt med allt heller. Hur många gör tex noggrant uträknade foderstater till sina egna barn, sig själva eller liknande?

Är grunden för % likt hos hästar grundbehovet av energi, protein och vissa mineraler? Eller det är behovet av olika djurdelar hos hunden rakt av? Jag är ju rakt av hästmänniska men blir nyfiken på hundars mat när jag läser sådana häst trådar :)

Nej Chili, dra inte in barn eller oss själva i det här! :p Nu äter kanske hundar normalt mer varierat (om den inte får en doggypåse torrfoder varje dag eller vad det nu är) än hästar iofs? För hästarna är ju största argumentet att de äter samma mat varje dag i många månader i sträck (i fångenskap o liten hage) - brister blir ju aldrig kompenserade då om man missar dem.

Tror att Red_Chili menar när man barfar, då måste man ju sätta ihop fodret själv. Dock brukar man ju inte läsa så mycket om siffror utan snarare % av hur många av olika djurdelarna hunden behöver :)

Ok! :)

Det är intressant. Hundar har alltså ett visst behov av olika % djurdelar? Och så finns det triljoner av torrfoder med olika sammansättning i butiken. Hur väljer folk då? Eller är torrhundfoders innehållsförteckning roligare än kattfoders att läsa? Där står noggranna procent över innehållet av spannmål, torkad kyckling osv. Inte mycket info om djurdelar...

Men det där är ju en del av en lära, så att säga.

Jag tänker, precis som du frågar i första inlägget, hundar behöver X% protein och X% fett med X% vitaminer. Supersvårt att hitta.

Fast under dom år jag gav helt enligt barf, så insåg jag att det långt ifrån räcker att gå efter hur avföringen ser ut - det säger inget om hunden får i sig tillräckligt med vitaminer mm :) Trots varierande kost, kanonmagar mm så fick jag aldrig tipptopp skick på hundarna då. Jag råutfodrar fortfarande, men med modifikation - och det har gett bättre resultat :)

Fast under dom år jag gav helt enligt barf, så insåg jag att det långt ifrån räcker att gå efter hur avföringen ser ut - det säger inget om hunden får i sig tillräckligt med vitaminer mm :) Trots varierande kost, kanonmagar mm så fick jag aldrig tipptopp skick på hundarna då. Jag råutfodrar fortfarande, men med modifikation - och det har gett bättre resultat :)

Självklart är det inte hela biten, självklart måste man titta på hur hundarna mår i stort osv. Just därför är det viktigt att läsa på om råfodring innan man börjar blanda eget av olika råvaror. Vet man inte vad som kan vara fel om hunden får exempelvis lite rinniga ögon, då spelar det ju ingen som helst roll om man vet vad som ger bra avföring den dagen hunden står där med rinniga ögon.

Självklart är det inte hela biten, självklart måste man titta på hur hundarna mår i stort osv. Just därför är det viktigt att läsa på om råfodring innan man börjar blanda eget av olika råvaror. Vet man inte vad som kan vara fel om hunden får exempelvis lite rinniga ögon, då spelar det ju ingen som helst roll om man vet vad som ger bra avföring den dagen hunden står där med rinniga ögon.

Precis och det är en anledning till att jag själv sällan rekommenderar råutfodring (läs barf) till folk om det inte handlar om färskfoder - just för att inte många vill sätta sig in i vad det egentligen innebär. Det är liksom inte att bara slänga ihop en meny och tro det ska bli rätt och bra för då står många där handfallna sen och undrar vad som blev fel alternativt går tillbaka till torrfoder för hunden mådde inte alls bättre på rått :) Tyvärr så otroligt många som vill det ska vara lika enkelt som att skopa upp en skopa torrfoder och kasta till hunden.

Precis och det är en anledning till att jag själv sällan rekommenderar råutfodring (läs barf) till folk om det inte handlar om färskfoder - just för att inte många vill sätta sig in i vad det egentligen innebär. Det är liksom inte att bara slänga ihop en meny och tro det ska bli rätt och bra för då står många där handfallna sen och undrar vad som blev fel alternativt går tillbaka till torrfoder för hunden mådde inte alls bättre på rått :) Tyvärr så otroligt många som vill det ska vara lika enkelt som att skopa upp en skopa torrfoder och kasta till hunden.

Helt enig. Enda gångerna jag rekommenderar barf är om det är en hund som inte fungerar på färdigt foder och där ägaren verkar vara villig att lära sig. Då påpekar jag också hur viktigt det är att ha kunskapen som krävs för att få det bra :)

Har varit på föreläsning med Marie Sallander, som varit med och skrivit boken, och jag var inte imponerad. Hon kändes väldigt anti färskfoder och barf och talade sig varm om torrfoder, gärna med mycket spannmål och grönsaker i... Att ge hunden någon form av ben var inte bra tydligen.

Jag har också saknat en bok med nräingslära för hund, motsvarande Plancks häfte för häst.

Har varit på föreläsning med Marie Sallander, som varit med och skrivit boken, och jag var inte imponerad. Hon kändes väldigt anti färskfoder och barf och talade sig varm om torrfoder, gärna med mycket spannmål och grönsaker i... Att ge hunden någon form av ben var inte bra tydligen.

Jag har också saknat en bok med nräingslära för hund, motsvarande Plancks häfte för häst.

Jag har en bok med tabeller för hundars behov av alla näringsämnen, behov i olika livsstadier och situationer samt även uträkningar och formler. Är en tysk bok, men tror själva värdena har forskats fram av USA så borde finnas en del engelsk litteratur också.
NRC tror jag det är som sammanställt.

Svensk litteratur när det gäller så smala ämnen är ju alltid svår att hitta, men har för mig att en av Marie Sallanders böcker innehåller tabeller. Detta har hon på hemsidan efter en snabbkoll: http://www.sallanderconsulting.com/empty_98.html

Jag har en bok med tabeller för hundars behov av alla näringsämnen, behov i olika livsstadier och situationer samt även uträkningar och formler. Är en tysk bok, men tror själva värdena har forskats fram av USA så borde finnas en del engelsk litteratur också.
NRC tror jag det är som sammanställt.

Svensk litteratur när det gäller så smala ämnen är ju alltid svår att hitta, men har för mig att en av Marie Sallanders böcker innehåller tabeller. Detta har hon på hemsidan efter en snabbkoll: http://www.sallanderconsulting.com/empty_98.html

Fast jag tycker de tabellerna ser jättekonstiga ut. Hur står de sig i jämförelse med de i den tyska boken?

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 868
Senast: Liran
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 370
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar