Näringslära för hund

Jag ägnade nyår åt detta, och kan konstatera att det ju då finns olika läror. Barfarna har sin lära, som nog i mångt och mycket går ihop med de som ger färskfoder. Samtidigt insåg jag att jag nog måste tillsätta linolsyra och fiskolja på mina egna hundar enligt dem.

Sen har vi torrfoder/våtfoder-människorna som anser att det är det ultimata. Däremot hittade jag också ett test där olika torrfoder analyserats (från 2007, så inte jätteaktuellt) där det konstaterades att de flesta var likvärdiga. Någon enstaka utmärkte sig genom att inte uppnå värdena som stod på säcken, men annars var det hugget som stucket gällande näringsvärden.

Ingenstans har jag kunnat hitta behoven, förutom på Sallanders sida. Som inte är särskilt tydlig. Det jag har kvar är att kolla examensarbeten.

Fast du hittar ju massa vetenskaplig info om du googlar på nutritional requirements for dogs.
Tabeller med behov. Det är ju behov som en hund behöver för att inte drabbas av sjukdomar eller brister. Sen om behoven ska tillfredsställas via färskfoder, BARF, hemlagat, torrfoder eller vad som spelar ju mindre roll, det är ju upp till var och en att avgöra hur dom vill göra och vad dom "tror" på.

Fast du hittar ju massa vetenskaplig info om du googlar på nutritional requirements for dogs.
Tabeller med behov. Det är ju behov som en hund behöver för att inte drabbas av sjukdomar eller brister. Sen om behoven ska tillfredsställas via färskfoder, BARF, hemlagat, torrfoder eller vad som spelar ju mindre roll, det är ju upp till var och en att avgöra hur dom vill göra och vad dom "tror" på.
Åh, jag ska googla på engelska, det gjorde jag inte :D

Kära bukevänner, varför skiljer värdena på färskfoder/blötfoder och torrfoder?

Ex färskfoder 10 % protein och 8% fett. Torr foder 24% protein och 14% fett?

Jag förstår att det måste ha med vattnet att göra, men hur jämför man de värdena med varandra?

Jag förstår att det måste ha med vattnet att göra, men hur jämför man de värdena med varandra?
Du måste räkna om alla i torrsubstans för att kunna jämföra - men är tyvärr själv för dåligt på att räkna för att kunna berätta exakt hur ;) Men du behöver veta hur mycket vätska det är i de olika fodren först, för att kunna räkna om...

Säg att färskfodret innehåller 70% vatten och torrfodret 8% vatten. Då omvandlar du till torrsubstans genom att dela värdena med torrsubstansen. Torrsubstansen i färskfodret blir 100%-70%=30 och i torrfodret 100-8=92.

10/30=33,3% och 24/92=26,1 så färskfodret innehåller mer protein. 8/30=26,7 och 14/92=15,2 så färskfodret innehåller mer fett ocks.

Vad gäller litteratur rekommenderar jag Small Animal Clinical Nutrition, 5th Ed. som finns gratis att ladda ner på markmorrisinstitute.org. Nutrition Requirements for Dogs and Cats från NRC är också bra. Det är vetenskaplig litteratur båda delarna. Jag använder dem mycket.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 868
Senast: Liran
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 370
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar