Näringsinnehåll Green Power Lucerne

Habina

Trådstartare
Jag köpte en säck igår kväll, men hittar ingen fullständig näringsdeklaration någonstans på nätet. :(

Hittar MJ, smb.rp, Ca, P och Mg, sedan står det att det innehåller "mineraler och vitaminer", men inget mer än så.

Någon som vet innehåll? Om inte, vem sjutton mailar jag till? Danska tillverkaren eller svenska återförsäljaren? :confused:

Sv: Näringsinnehåll Green Power Lucerne

Det kan säkerligen variera litegrann efter var det har vuxit och så, så det är nog tveksamt om det går att få någon exakt angivelse på vad det innehåller. Lusern är ju en råvara och ska man kunna ge några garantier på mineraler och vitaminer måste det nog tillsättas. Och då är det inte längre en råvara...

GP Lucerne innehåller ju melass, så möjligen de tillsatt det via melassen. Fast tillsatta vitaminer måste ju deklareras, så troligen som ameo säger att det är de neturliga som finns i lucern (och gräs, och hö osv).

Vill du verkligen veta kan du ju analysera det, samma sätt som en höanalys? INgen aning vad det kostar dock. Men kommer du ge så mycket att det övht spelar roll? Oftast är ju mängderna så små att på liten 'krubbskrammelgiva' som väl är aktuellt för din/a (och mina =)) så gör det varken från eller till på totalen med det lilla vitamin och mikromineraler man får?

Jag tänkte mest "många bäckar små", att det vore skoj att veta totalmängden i foderstaten även om det inte blir några jättemängder. Jag ger dessutom ett fodertillskott för hovarna som innehåller mycket zink och biotin, så då hade det varit skönt att veta hur värdena egentligen förhåller sig.

Men analysera själv kostar jag inte på mig. Får vara nöjd med att det står energi och protein i alla fall. ;)

Fast då är väl att analysera höet/silaget vettigare? Där är ju en 'hyfsat stor bäck' så att säga? Kostar inte supermycket att få mikromineraler - jag kollade det för någon månad sen. Inget gräs och inget fabrikstillverkat mineralfoder samt silage (och fjolårets fram till nästa års höst) innebär ju vissa bekymmer med mikromineraler och vitaminer, milt sagt... Men största källan är ju grovfodret, och det ger ju mer än vad 130 gram (2 dl) lucernpellets gör om jag tar mig som ex. Så årets skörd tänkte jag analysera mikromineralerna med faktiskt.

Kollade på Kraffts lucern, och de anger bara makromineraler där med.

Jo, men det är har jag för mig att vi brukar analysera. :) Det är tillskotten som ger mig lite halvgråa hår. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 640
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Håller på att bli gråhårig när jag gogglar runt hittar olika uppgifter överallt och inga uppgifter på andra bitar. Någon som har mer...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Mariaauto
·
Foder & Strö Vilka mineraler/vitaminer tycker ni hade passat till denna foderstat? Tycker jag har letat, men inte hittar något som är optimalt, vill...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama