Näringsfattigt hö?

S

ShantiBaba

Behöver hjälp av er. Har en lättfödd häst som går ute jämt, behöver ha ett näringsfattigt hö då han är ganska tjock.

Fick ett par siffror från bonden jag köper hö av som sa;

Energi 7,2
Smältbart råprotein 16

Det var allt man behövde sa han för att räkna ut en foderstat. Men jag hittar ju ingen bra sida där jag kan räkna ut skiten! :mad:

Vad tror ni? är det ett näringsfattigt hö??

Han hade 2 till analyser:

Energi 7,3
Smältbart råprotein 29

Energi 8,0
Smältbart råprotein 37

Finns det någon sida på internet där man kan finna gratis fodestatsberäkningar? :confused:

Sv: Näringsfattigt hö?

I mitt tycke är inget av de tre något bra hö till en lättfödd häst.
De innehåller för mycket energi och för lite protein. Har hästen tillgång till halm så kan du komplettera med lucern eller liknande.

Antar att siffrorna är per kg foder. Leta efter ett hö med ca 5 MJ och minst 30 g smbrp. Det finns ett program som heter freefarm.

Jag skulle inte vilja ha något av dem alls, men måste jag välja så hade jag valt det med mest protein.

Jag har inte heller hittat nåt bra gratisprogram på nätet så jag räknar själv, vilket är ungefär lika enkelt. Ta reda på din hästs behov och matcha med ditt grovfoder och sedan ser du vad du behöver lägga till. Jag tror du får byta ut en del av ditt foder mot lusern.

Be bonden om mineralanalysen också :)

Grejen är den att förra vintern fick han ett hö med för mkt proteiner och fick en riktig diarre av det.. så jag måste ha ett hö som inte har för mkt protein! Dessutom då näringsfattigt så att han inte ökar i vikt.
Pussligt!

Men ni tycker alltså att detta hö är dåligt?

Kan ni förklara varför? Är jääääätte dålig på foder! :(

Jag tror att diarrén berodde på något annat än proteinet. Men i vilket fall så måste du ändå fylla hans proteinbehov. Du behöver ju inte överdriva det om du är orolig :)

Ditt hö innehåller för mycket energi i förhållande till alldeles för lite protein. Men det är absolut inte omöjligt att pussla ihop en foderstat för det! Har du tillgång till halm? Prova att till exempel byta ut den del av högovan mot halm (ca 5 MJ, 0 g smrp) och strålusern/alfalfa (dangrönds alfalfa 7,5 MJ, 116 g smrp).

Inget av de analyserna passar för en häst eller ponny som är lättfödda. Ger du bara av något av de tre sorterna du har på
analys så lär den få proteinbrist - det vill säga den kommer tappa muskler och få en stor hängmage, den kommer antagligen bli tjock också.

Det första höet hade jag överhuvudtaget inte betalat något för alls, med tanke på hur lite protein det är i det.
Om du har möjlighet att köpa något annat hö - gör det! Du kommer att ruinera dig på lusern annars.

Behöver hjälp av er. Har en lättfödd häst som går ute jämt, behöver ha ett näringsfattigt hö då han är ganska tjock.

Fick ett par siffror från bonden jag köper hö av som sa;

Energi 7,2
Smältbart råprotein 16

Det var allt man behövde sa han för att räkna ut en foderstat. Men jag hittar ju ingen bra sida där jag kan räkna ut skiten! :mad:

Vad tror ni? är det ett näringsfattigt hö??

Han hade 2 till analyser:

Energi 7,3
Smältbart råprotein 29

Energi 8,0
Smältbart råprotein 37

Finns det någon sida på internet där man kan finna gratis fodestatsberäkningar? :confused:

Alla tre är urdåliga hö som inte passar till en lättfödd ponny. det blir alldeles för mkt energi i förhållande till den lilla mängd protein den får i sig. Jag har dessutom svårt att tro att det var proteinet som den blev dålig av.

Jag antar att det med tanke på den trots allt ganska låga energimängedn är hösilage ? Allvarligt talat å är det nog bättre att byta ut det mot bra halm och lusern. Då får du mer fibrer och proteiner och mindre energi. Lättfödda ponnyer är inte lätta att planera foderstat för.

de här olika hö partierna är dåliga för att det är för mycket energi i förhållande till protein. kvoten mellan energi och protein för en vuxen häst är bra om den ligger på runt 6. får hästen för lite protein blir den tunn över ryggen och får ofta en stor buk. en tanke jag fick var att din häst kanske inte är tjock utan bukig pga. för lite protein?
försök hitta ett hö med ännu mindre energi och kanske lite högre smältbartprotein (så kvoten blir ca.6) då slipper du troligen komlettera med något annat än kanske mineraler. för att räkna ut en foderstat behöver du även analysvärden för mineraler... jag räknar foderstater förhand.

för att proteinbehovet ska vara täckt bör kvoten mellan protein och energi i hela foderstaten ligga på ca. 6 för en vuxen häst/ponny som inte är dräktig.
man får inte göra enskilda foderstater här på forumet men jag skall försöka förklara ändå, utan att göra en foderstat åt dig....
det är smbRp (smältbartråprotein) man räknar med, det är det proteinet av all råprotein som hästen "tar upp". dvs "råprotein 65" spelar ingen roll när du räknar... antar att "protein 25" som du skriver är den smältbara delen (smbRp).
när man räknar foderstat börjar man med att ta reda på energi behovet (mj), grund behov + ev. tillägg för motion och klimat etc. (googla så hittar du tabeller!) när man räknat ut hur mycket energi hästen behöver tar man det behovet multiplicerat (gånger) med 6 för att få ut behovet av smältbart råprotein. vidare räknar man på mineralerna, goggla så hittar du behoven!

jag tycker inte det låter som din häst får för lite mat men jag räknade och din foderstat ligger på en kvot på ca. 4,8! så jag skulle tro att hon har proteinbrist! lusern är ett bra proteinhöjande foder då det räknas som grovfoder som man kan ge mycket av, hur mycket du kan/ska ge beror på hur resten av foderstaten ser ut.. ta hjälp att räkna eller räkna själv!
jag skulle dock ha bytt hö till ett med en bättre kvot (ca 6), kvoten räknar du genom att ta smbRp dividerat med energi (mj) (ditt hö har: 25/8= 3.125! jag skulle inte vilja betala för ett sådant hö då det måste kompletteras med mycket lusern vilket blir mycket dyrt!

hurvida "vittene" har bra foder eller ej vet inte jag men det var alla fall många av de analyser jag tittade på som hade urdålia kvoter!
hösilage är blötare än hö därför måste man fodra med fler kilon av hösilage än av hö. risken med hösilage om man bara har några hästar är att balarna hinner bli gamla innan de äter upp! fördelen är att det inte dammar och att det kan förvaras utomhus!

hittar du bara ett bättre hö skulle jag tro att din häst klarar sig och blir mycket finare på enbart hö/hösilage!
ett tips på en bra bok om du vill räkna själv är "hästens näringsbehov och utfodring" av Planck, Christina annars finns det bra hjälp att få!

Tack för svaret. Jag har inte så mycket hö kvar som tur är, men det verkar svårt att hitta ett bra hö i Borås området. Är det många som har dåligt hö i år? Jag får kompletara med lucern så länge. Ska köpa det idag. Får nog ta hjälp med att räkna ut hur mkt jag ska ge, då jag inte kan detta. Ska beställa boken hästen näringsbehov och utfodring alla rekommenderar den.

Har en shettis på 1 år ska han också har lucern då, han äter ju samma hö och han får ju inget annat att äta än det, ibland kan ha få lite kraftfoder. Hur mkt hö skulle ni ge en shettis per dag?

jag kollade inte alla analyser på "vittene" kan hända att det var någon där med bättre kvot?
du gör helt rätt om du tar hjälp av någon som kan, den ev. kostnaden spar du snart in i foder och friska hästar!
ta även hjälp att räkna åt shettisen, unghästar har ett ännu större proteinbehov (de behöver en högre kvot) och det är viktigt att de får det protein som de behöver! komplettera med lusern, hur mycket hö respektive lusern beror på värden i respektive foder och vad hästen har för behov, så det är "bara" att kolla innehåll,analyser och tabeller och börja räkna!
hur mycket hö man kan ge beror på hur mycket energi hästen i fråga kan äta utan att bli fet. desto mer hö detso bättre för hästen! så när du letar grovfoder skulle jag ha letat efter ett med så lite energi som möjligt och med en bra kvot, då kan de äta mer utan att bli fet!
ett tips är att inte ta hjälp av någon foderrådgivare som jobbar för något speciellt fodermärke då dessa gärna vill sälja onödigt (och nödvändigt) kraftfoder!
lycka till!

Jag tror inte du vill ha ett näringsfattigt hö däremot ett med låg energi, gärna runt 5 MJ. Hästar behöver näring även om de bantar.

Jättebra tips! Tack snälla!:bow: Jag ska googla och räkna lite.
Det hö han fick diarre av förra vintern var jättestarkt, han jag köpte av tävlade sina kallblodstravare på endast detta hö, då det var otroligt proteinrikt.
Det var jobbigt när han var dålig i magen, hade ut min equiterapeut som hjälpte mig återställa balansen. Hon är skicklig! :) Tur att det finns kunniga människor att vända sig till när ens egna kunskaper ej räcker till!

Så tack alla för bra tips och ideer!:grin:

jag kollade inte alla analyser på "vittene" kan hända att det var någon där med bättre kvot?
du gör helt rätt om du tar hjälp av någon som kan, den ev. kostnaden spar du snart in i foder och friska hästar!
ta även hjälp att räkna åt shettisen, unghästar har ett ännu större proteinbehov (de behöver en högre kvot) och det är viktigt att de får det protein som de behöver! komplettera med lusern, hur mycket hö respektive lusern beror på värden i respektive foder och vad hästen har för behov, så det är "bara" att kolla innehåll,analyser och tabeller och börja räkna!
hur mycket hö man kan ge beror på hur mycket energi hästen i fråga kan äta utan att bli fet. desto mer hö detso bättre för hästen! så när du letar grovfoder skulle jag ha letat efter ett med så lite energi som möjligt och med en bra kvot, då kan de äta mer utan att bli fet!
ett tips är att inte ta hjälp av någon foderrådgivare som jobbar för något speciellt fodermärke då dessa gärna vill sälja onödigt (och nödvändigt) kraftfoder!
lycka till!

tack så mkt, det är svårt detta med foder

Jättebra tips! Tack snälla!:bow: Jag ska googla och räkna lite.
Det hö han fick diarre av förra vintern var jättestarkt, han jag köpte av tävlade sina kallblodstravare på endast detta hö, då det var otroligt proteinrikt.
Det var jobbigt när han var dålig i magen, hade ut min equiterapeut som hjälpte mig återställa balansen. Hon är skicklig! :) Tur att det finns kunniga människor att vända sig till när ens egna kunskaper ej räcker till!

Så tack alla för bra tips och ideer!:grin:

Jag har ingen egen erfarenhet av det, men läst mig till att högt socker-innehåll i grovfodret kan ge diarré. Så det behöver inte vara proteinet.

Jag tror att diarrén berodde på något annat än proteinet.

Min ponny var också lös i magen när jag gav ett proteinrikt hösilage så nån påverkan har det nog. Hans mage fungerar mycket mycket bättre med ett lägre proteinrikt hösilage och ge tillskott av proteinet.

Carina

Min ponny var också lös i magen när jag gav ett proteinrikt hösilage så nån påverkan har det nog. Hans mage fungerar mycket mycket bättre med ett lägre proteinrikt hösilage och ge tillskott av proteinet.

Carina

Hur vet du att det var den höga proteinhalten som gav den dåliga magen?
Höga proteinhalter medför ofta tex höga halter av icke strukturella kolhydrater. Varför skulle det inte kunna bero på dessa i stället?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 601
Senast: Boj
·
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?