Näringsbehov långt över "normen"

M

missan

Min häst har ett näringsbehov långt över vad foderstatsprogrammet påstår, hon har under hösten mest vilat och behövt ca 600 g smrp och 100 Mj per dygn för att hålla sig lagom i hullet. Det motsvarar enligt använt foderstatsprogram behovet för en häst i "hård träning".

Det är en vanlig halvblodshäst.

Nån som känner igen sig?

Sv: Näringsbehov långt över "normen"

Jepp!
Har en travarvallack (550 kg) som bara promenadrids, 130 MJ och en kvot på 6,5-7 behövs för att han skall hålla hull.
Han är av den sorten som inte heller är matglad, äter sina 10-11 kg grovfoder/dygn sedan är han mätt... så mycket pyssel med koncentrerade tillskott för att tillsätta så lite volym som möjligt utöver det. Soja, betfor och olja har blivit det som funkar bäst.
Även sommartid behövs tillskott (betet består av återväxten av hövallen)då han helt enkelt inte äter tillräcklig mängd gräs...

Det är nog inte alls särskilt ovanligt, jag har 2 i stallet just nu som behöver dubbelt upp av deras teroetiska behov och några som fungerar på teoretiskt behov och en som får mindre.

Hej!

Min tjej står på box/sjukhage sen ungefär Oktober. Förra vintern var hon ett under av lättfödd, året innan det inte och året innan det var hon relativt normalfödd..

Nu borde hon äta ungefär 50 mj/dag, men vi har gett henne minst 70 (jag räknar inte med 1 dl havre och en slatt betfor och halmen vet jag inte hur mycket det innehåller) och hon har fortsatt gå ner i vikt så nu ska det ökas ännu mer.

I bantningstråden har vi diskuterat detta med hästar som går ner på boxvila.. Jag hoppas attt det är boxvilan som gör det, hon kommer bli extremt dyr i drift annars.

Men ja, tabellvärdena är bara ett "snittvärde" och hästar har olika näringsbehov. Det är därför det är så bra med analys. Man börjar med tabellvärdet, kollar hur hästen ser ut och lägger sen på /minskar utefter hästens verkliga behov. Och nästa år har man förhoppningsvis ett större hum om hur hästens verkliga näringsbehov ser ut!

/Lavinia, lite chockad över hur det kan gå upp och ner..

Inget ovanligt alls och det är därför man inte kan förlita sig till tabeller, alla hästar är individer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min...
2
Svar
23
· Visningar
3 338
Senast: Lavinia
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 865
Foder & Strö Hur skulle ni göra om hästen har en uträknad foderstat som bör passa, men hästen har börjat gå ner i vikt. När min häst vilade fick...
2
Svar
20
· Visningar
2 973
Senast: Songbird
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar