Näring i bete nu??

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Hur mycket ska man räkna mer att gräset har i näringsvärde nu??

Gräset är ung 15 cm högt och välgödslat.

Tänkte nu med foder, vi tog in hästarna ikväll men dom kommer att gå ute i en hage med massor av gräs på dagarna ca 12 tim/dag.
Tänkte få ihop en vettig foderstat.

Tack för hjälpen :bow:

Sv: Näring i bete nu??

Jag skulle enbart räknat gräset som bukfylla. Det är ju ändock oktober nu.

okej tack så mycket för hjälpen då vet jag hur jag ska få ihop en foderstat :bow:

Mynta2 skrev:

Det är nog inte säkert det där :smirk: Din hage är gödslad och verkar inte vara förvuxen vilket innebär troligtvis att den innehåller en del näring fortfarande. Förra vintern hade jag tex. hösilage slagit i slutet av oktober som hade 80 g smrp per kg foder. Så vist kan gräs innehålla en del nu men att stödfodra behöver de flesta göra för säkerhets skull.

MVH Iris

Mynta2 skrev:

Ett välskött bete, dvs det har tidigare betats av eller slagits så att det inte är förvuxet kan ha mkt goda näringsvärden även på hösten. Trådskaparens vall 15 cm hög och vad jag förstår tidigare i år gödslad kan gott tänkas fylla hästarnas behov (det beror ju på vad de behöver förståss). Viktigt att räkna in betet i foderstaten så det inte blir för mkt med risk för störningar. Mina mjölkande och växande djur betar fullt ännu så länge och får inga tillskott. HH

Jag kanske uttryckte mig hemskt oklart...Jag skrev att: JAG skulle räkna..så vad ni andra gör är upp till er..men svara isåfall trådskaparen och inte mig.

gräset växer fortfarande, och med tanke på att fånghästarna inte kan gå ännu på det nya som kommit upp så finns det väl även näring kvar än tror jag. dock ej lika mycket som förut.
vi fodrar inte fullt med kraftfoder ännu.

Jag tror inte att gräset endast är bukfyllnad om man kan säga så. Men inte inehåller det alla ämnen som behövs. Vi har våra hästar ute mellan 7 och 18 dom får sin krubba och ca 2 kg hö. Några får 1 kg hö och 1 kg halm.

Det är jätte svårt att veta när man ska börja fodra mer. Men jag gå efter hur mycket bete det finns kvar och hur det ser ut. Är det fel kanske? :crazy: Sen märker jag på min häst om han går upp eller ner. Jag började att ge honom 2 kg hö men det var för mycket. :o Efter ett litet tag såg han ut som en tunna därför får han 1 kg hö och 1 kg halm nu. Det verar han vara nöjd med.

Så då får hästen klara sig i 13 timmar på 1 kg hö och 1 kg halm eller hur menar du?

Våra hästar får 3 kg hösilage ts 47% per dygn för en del hävdar att det är näring i gräset/ogräset fortfarande.

Våra hästar får 3 kg hösilage ts 47% per dygn för en del hävdar att det är näring i gräset/ogräset fortfarande.

Jag bor ju inte riktigt på samma ställe som du men vi har haft det så pass varmt så här måste gräset fortfarande växa en del. Jag tror alltså att det är näring kvar i det fortfarande. Mina två ponnyer har varit inne på natten sedan länge pga fångrisk så de har ätit hö. Men de två stora ett fullblod och en gammal travare går ute fortfarande på nätterna.De får extra foder två gånger om dagen oftast inne. Jag ska stalla in dem i morgon kväll för då ska det regna. De har klarat sig bra trots att de är ganska svårfödda.

Jag tycker att hästar ska vara utomhus så mycket som möjligt.

Nu har ni puttat upp en två år gammal frågeställning :idea:

Förvisso aktuell just nu också, men denna trådskapares fråga gäller nog inte längre ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 087
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 408
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 053
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 112
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka