Görel
Moderator
Det låter som om det begicks en del felaktigheter i mitt fall då. Jag satt med vid en av inskrivningarna och de pratade om lvm och hur mycket bättre det är om vården är frivillig. Sedan frågade de om hen istället var villig att ta emot vård och hen svarade ja. Hen skrevs in som frivillig vårdtagare och skrev ut sig själv en vecka senare.
Hen kunde inte ta hand om sig själv. En gång ringde en person på hens mobil för att hen blev liggande i ett dike. En annan gång skar sig hen i handlederna inför ena barnet osv.
riktigt allvarliga sker hände men ändå gjorde soc ingenting förrän efter flera år när de till slut tog barnen.
Om man saknar en helhetsbild av lagstiftning och praxis är det lätt att dra slutsatser som inte är riktiga. Som att drunkningsolyckorna ökar när glassförsäljningen ökar. Det påverkar inte varandra men är båda en följd av varmt väder.
Jag vill också förtydliga att det inte är socialtjänsten som beslutar om LVM, det gör domstolen. Socialtjänsten ansöker om det hos domstolen som fattar beslutet.