O

Onnie

När kan man som tidigast kastrera en hingst? Är det någon viss ålder som man behöver uppnå innan det är lämpligt?! Har hört att hästar som kastreras för tidigt riskerar att hämmas i växten, gammal skröna eller vad?! Kan man kastrera så tidigt som vid 1 års ålder?!

//Karin

Sv: När?

JA, du kan kastrera en ettåring.
Det man "riskerar" är att de inte får "maskulin utstrålning" som hingstar får, men i övrigt är det nog ingen större risk. Har man svårt att hålla hingst så är det bättre att kastrera än att låta en såpass ung häst behöva växa upp ensam i en (oftast) liten hage...

Visst kan man kastrera tidigt. Vet en häst som kastrerades redan vid tre månaders ålder Fråga mig inte varför....

Mitt eget intryck av de hästar jag har jobbat med under åren är att rent generellt så blir de grövre om de får gå som hongst längre. De tre travare jag har jobbat med har vart kastrerade vid 4,5 5,5 och 7,5 års ålder och de har fått rejäl bredd och mer utstrålning jämfört med de som kastrerats vid 1-2 års ålder. Liknande arbete och förhållanden på dem dessutom.
Själv föredrar jag senare kastrering men att hålla en unghäst på stall och ensam i hage är inget kul alternativ. Hingstbete eller kastrera tidigt...

Min häst är kastrerad som 1 ½ år(varmis) och han är mycket mera lik ett sto än en hingst...
Min andra häst är inte kastrerad förens han var ca. 8 år så han är som en hingst. Han slåss mot hingstar (och vinner) och skriker efter ston!! Skulle säkert försöka betäcka om han kom åt...
Den tredje som står i vårt stall är kastrerad som 2 ½ åring. Han hann grovna men är ändå inte hingstig..
Så jag tycker nog att det är ganska lagom vid 2 ½-4 år, för är dom hingst för länge stannar dom som hingst även om man kastrerar... Det gjorde i alla fall min.. Det ska tilläggas att han är 23 år så det kommer nog inte gå ur honom.... :smirk:

Min hbl korsning är nu 10 månder & ska kastreras i nästa vecka då jag ej har möjlighet att hålla honom som hingst + att han har väldiga hingstbeteénden. Han har båda kulorna nere.

Vad jag hört så växer dom i regel mer på höjden om dom kasteras tidigt. Men att dom kanske inte blir så kralliga.

Hej!

Men eftersom jag inte är ute efter någon hingstliknande valack så torde det inte vara några problem att kastrera tidigt. Hade jag velat ha en häst som skriker efter ston och betäcker grannens valack så hade jag köpt en ohanterad 8-årig hingst...då hade det definitivt varit hålligång i grannskapet :p

Nä jag ville bara kolla så att det inte var "farligt" att kastrera en ung hingst :confused: , sen om han får en maskulin utstrålning eller en mer feminin spelar mig ingen roll.

///Karin

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 889
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 599
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka