När vintersko?

Guldaskig

Trådstartare
När tänker ni vintersko era hästar? Min häst ska skos om drygt två veckor och det känns som att det kan vara läge att i alla fall sätta i broddar. Samtidigt är det ju så svårt att veta när snö och is kommer...

Hur gör ni och var i Sverige bor ni?

Sv: När vintersko?

Jag bor i Malmö, och jag kommer sätta på snösulor + 4 broddhål vid nästa skoning, som är 10 nov. Hade jag haft en skoning denna veckan, hade jag satt på "vinterskorna". Hellre att de kommer på för tidigt, än för sent... Så resonerar jag iaf. :)

Jag brukar inte bestämma något visst datum, och jag brukar inte heller lägga in extraskoningar bara för att få på sulor och brodd direkt när snön kommer.

Istället ser jag till att det vinterskos vid den vanliga, inplanerade skoningen som ligger lämpligast till.

Ligger en skoning t.ex. i mitten av november, och temperaturen har sjunkit och snön hänger i luften, då åker vinterskorna på då. Däremot kanske itne med sulor, och jag pluggar hålen och skruvar i broddarna själv när de sedan behövs.

Sulorna åker absolut inte på förrän det verkligen finns snö, det är bara onödigt. Gruset sliter på sulorna och jag vill inte ha in leran mellan sulan och hoven, då tar jag det hellre försiktigt under den första snön och lägger på sulorna nästa skoning.

Jag bor i Skåne och brukar normalt sett ta av skorna över vintern, så får hovarna vila och jag slipper brodda. Detta brukar ske i december eftersom vi brukar få snö till januari.

Förra året var det ju helt snett, vi fick snö i november och trodde att den skulle försvinna snabbt...

I år har jag inte bestämt om jag ska sko eller ta av, men antagligen så åker skorna av.

Jag red en häst förra året som var oskodd, men blev vackert hänvisad till ridhuset ganska många dagar under snösmältningen. Hur klarar du sånt? Skogen gick ju bra, men alltid är det ju backar nånstans och där var det is.