När vintersko?

Guldaskig

Trådstartare
När tänker ni vintersko era hästar? Min häst ska skos om drygt två veckor och det känns som att det kan vara läge att i alla fall sätta i broddar. Samtidigt är det ju så svårt att veta när snö och is kommer...

Hur gör ni och var i Sverige bor ni?

Sv: När vintersko?

Jag bor i Malmö, och jag kommer sätta på snösulor + 4 broddhål vid nästa skoning, som är 10 nov. Hade jag haft en skoning denna veckan, hade jag satt på "vinterskorna". Hellre att de kommer på för tidigt, än för sent... Så resonerar jag iaf. :)

Jag brukar inte bestämma något visst datum, och jag brukar inte heller lägga in extraskoningar bara för att få på sulor och brodd direkt när snön kommer.

Istället ser jag till att det vinterskos vid den vanliga, inplanerade skoningen som ligger lämpligast till.

Ligger en skoning t.ex. i mitten av november, och temperaturen har sjunkit och snön hänger i luften, då åker vinterskorna på då. Däremot kanske itne med sulor, och jag pluggar hålen och skruvar i broddarna själv när de sedan behövs.

Sulorna åker absolut inte på förrän det verkligen finns snö, det är bara onödigt. Gruset sliter på sulorna och jag vill inte ha in leran mellan sulan och hoven, då tar jag det hellre försiktigt under den första snön och lägger på sulorna nästa skoning.

Jag bor i Skåne och brukar normalt sett ta av skorna över vintern, så får hovarna vila och jag slipper brodda. Detta brukar ske i december eftersom vi brukar få snö till januari.

Förra året var det ju helt snett, vi fick snö i november och trodde att den skulle försvinna snabbt...

I år har jag inte bestämt om jag ska sko eller ta av, men antagligen så åker skorna av.

Jag red en häst förra året som var oskodd, men blev vackert hänvisad till ridhuset ganska många dagar under snösmältningen. Hur klarar du sånt? Skogen gick ju bra, men alltid är det ju backar nånstans och där var det is.
Det var ju jätteskönt att rida utan skor och så, när hästen klarar det. Men hur löser du som sagt is? Hade jag haft henne kvar hade jag funderat på boots med broddar.

Jag bor också i skåne. Hade hovslagare idag och valde "sommarskor". Nästa skoning, om 6 veckor, blir absolut "vinterskor". Sulor har jag året runt för jag rider i skog med myckter sprängsten. Hällre vinterskor för tidigt än för sent, resonerar jag. Annars är det inget att be för utan att ta ut hovslagaren en extra gång för att få på "vinterskor" om vintern överraskar mig. Tur jag har en bra hovslagare.:love:

Min hovslagare kommer 23 november och då blir det helt klart vinterskor! Hellre för tidigt än för sent som någon mer redan skrivit :)

Jag bor i Västra Värmland.

Bor i Uppsala
Ant. blir det vinterskor till nästa gång han skos, om ca 6 veckor
Har 2hål i framskorna redan. I bak har han kilar på skorna, så han får vanliga skor med broddhål till nästa gång - om det är snö då...;)

Jag är också nyfiken på hur det funkar med halka osv?

Funderar på att ha min ena barfota över vintern, här uppe i norr är det ju mycket snö i många månader. Inte så mycket is som det var när jag bodde söderut.

kl

Jag är velig hur jag ska göra. Hovis kommer på torsdag så tills dess måste jag ha bestämt mig!

Bor i dalarna, och förra året kom snön i oktober om jag inte missminner mig. Men samtidigt kan snön vänta ända tills december-januari vissa år.

Funderar över om vinsterskorna får åka på, men skruvar i blindbrodd sålänge, samt låter bli sulorna tills nästa skoning.
Eller så blir det vinterskor + sulor redan nu. Men det känns inte OK ifall det inte fryser på. Velig!

Min har skotts i dagarna och tyckte de va lite väl tidigt att sätta in snösulor eftersom leran suger ur dom.
Så nästa gång ska egentligen bli om 8 veckor dvs strax innan jul. Dock snöade det i början av novemeber förra året som låg kvar rätt länge, men vanligtvis brukar snön som ligger kvar resten av säsongen komma i mitten av december så jag väntar tills dess med snösulor och får (om det blir snorhalt) brodda 2 bara alt sko tidigare.

Bor i stockholm.

och Lycantrope

Där jag bodde innan var det ganska plant. Vi hade en backe på gården och när man skulle lämna gården, där det plogades och då kunde bli halt, men det gick att undvika att gå där. Men jag tycket faktiskt inte att det är så halt utan skor...

Eftersom det har varit så mycket snö de 2 sista vintrarna har det inte varit några som helst problem, snön är mjuk och när det börjat smälta har hon skotts.

Anledningen till att det blev oskott var att hon enbart var skodd fram innan, då var det livsfarligt att brodda fram, men inte bak. Så hovis föreslog att ta av skorna efter att jag vintern för 3 år sen skodde med sula men fick lite deformerade hovar eftersom det inte kom någon snö...

Men jag har också funderat på broddade boots, men min häst har kronisk mugg så risken finns att jag inte kan använda dem...

Det blir nästa skoning, slutet av november antar jag. Skodde i fredags och då kändes det lite tidigt.

Det gjorde jag redan för 2 veckor sedan. Hästarna ska inte skos nästa gång förrän om 4 veckor, och jag bestämde att det var dags att be om skor med broddhål redan nu i stället för att vänta. Jag bor i norra Skåne, och förra vintern kom första snön och halkan i slutet av oktober...

Det gjorde jag redan för 2 veckor sedan. Hästarna ska inte skos nästa gång förrän om 4 veckor, och jag bestämde att det var dags att be om skor med broddhål redan nu i stället för att vänta. Jag bor i norra Skåne, och förra vintern kom första snön och halkan i slutet av oktober...
PS. Testa nu fyra hål o få en uppenbarelse- hästen halkar aldrig.
KL

Snösulorna ska på så fort som möjlig. Även om man har broddhål så funkar dessa inte om man får styltor. Första snön kommer o ja då står man där ......

eller så sätter man på 4 hål o köper ditskruvbara polarsulor.

Min blev skodd idag och det blev full vinterskoning - snösulor o 4 brodd i varje. Förra året kom snön i slutet av oktober, o det funkar verkligen inte att vara utan snösulor när snön kommer. Hellre att han får gå några veckor med dom på barmark. Bor i Gästrikland.

Hovis kom förra veckan och spikade på skor med broddhål, men jag valde bort sulorna för stunden eftersom det blir så svårt att hålla ren hoven när det är lite geggigt ute (som det är just för stunden). Har inte heller skruvat i brodden eftersom det inte är halt.

Men förberett är det alltså, så kommer is och snö så skruvar jag i brodden och blir det klabbsnö så tar jag av skorna, sätter dit sulorna och spikar på dem igen :)

Men starthäst skos imorrn (onsdag) då blir det vanliga sulor fram pga andra skäl, alltså inge snösulor och brodd runt om. Broddar ur om vi åker in på banan och kör jobb/startar. Ponnyn har gått barfota hela sommaren, hon ska verkas på fredag men jag vet inte om skorna åker på ännu, hon har haft fång i sommar men vill doc inte att hon ska halka och jävlas.

Vi finns i Sundsvall.

Mina skoddes förra veckan, bor i västra götaland. Har bara två broddhål än så länge, blir fyra nästa gång och då får de också snösulor. Har ca 8 v intervall och då är vi ju en bra bit in i december, men jag vill inte ha sulor för länge i onödan. Blir det massor av snö tidigt skor jag om lite tidigare än planerat, och skulle det komma väldigt snart får hovis komma och sätta dit sulorna och slå på de gamla skorna igen.

Jag bor i Örebro och kommer slå på guldskor i början av december på mina, en shettiskille som används ganska intensivt och en travarunghäst som ska börja jobba i vinter. Sulor blir det med då.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 187
Senast: Kilauea
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 631
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
748
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
322
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka