När vet man om hästen skall föla?

Favina

Trådstartare
Är en tjej i stallet som köpte ponny. Nu är den dräktig och dom vet inte när den skall ha det. Men hon är rejält tjock och juvrerna är stora. Hon är lös i magen och jag personligen tycker slid öppningen blivit större/längre.

När vet man att det är dax?

Kram Favina :bump:

Förhoppningsvis så fick de med en lapp från hingsthållaren om när hon betäcktes. med fyllt juver och slapp vulva så skulle jag vaka! :eek:

Dom visste inte att hon var dräktig när dom köpte henne. Dom köpte henne i somras så dom trodde väl hon bara var tjock, så hon vet ju ingenting om sånt. Hon har väl läst och så och fått råd från andra som fått föl men aldrig varit med om det själv.

Kram Favina :bump:

Precis det var vi med om för ett år sen.

Stoet köptes i Juni. Framåt februari året efter insåg man att hon var dräktig. Ingen hade en aning om när fölet skulle komma. Så det blev MÅNGA vaknätter. Jag tror att man började vaka ungefär tre veckor innan i detta fall. Då var juvret fyllt. Men alla ston är ju så olika när det gäller den biten !

Precis vad vi gör nu... Köpte ett importsto i augusti i fjol. Hon blev bara tjockare och tjockare under hösten. I slutet av december började vi känna sparkar. Tog ut en vet för att göra en rektalkoll vilket inte lyckades! Trots brems och svag dos av lugnande. Hon började fylla juvren för ca 3 veckor sen. Tror att det är någon vecka kvar, men vågar inte chansa, så vi vakar...
Nästa föl kommer till midsommar , det är dock "planerat" så förhoppningsvis blir det något kortare fölvaka!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka