Jag är ju inte @mackan men tänkte svara på detta ändå.
Jag säger som @tuaphua att ju skickligare man är desto fler hästar klickar man med. Så jag skulle vilja påstå att de flesta som inte klickar med sin häst på det sätt som beskrivs av mackan så är det till 99 procent så att ryttaren är för dålig och kommer troligtvis inte klicka med några hästar som är lite mer utöver den vanliga Brunte hästen.
Sen kan man ha hästar som inte passar en tex om man gillar hästar som är heta och pigga och hästen är sävlig och tråkig eller tvärtom men det bör man ju märka när man provrider tänker jag.
Sen är det ju en aspekt om du vill hoppa och hästen kanske mer passar för dressyr eller tvärtom men då brukar det ju stå i annonserna tex säljes som dressyrhäst eller hopphäst på lägre nivå pga ryttaren vill hoppa högre klasser eller om hästen har mer kapacitet än vad ryttaren känner att den kan plocka fram.
Men just det där klickar skulle jag oxå bli jäkligt skeptiskt emot, för med bra ridning blir i stort sett alla hästar ganska trevliga att rida. Det är något som jag lärt mig genom mer rutin och kunskap.
Sen som vanligt finns det ju alltid undantag men överlag så är detta varför jag blir skeptiskt över sådana annonser. Mkt bättre när det står i annonsen att ryttaren inte klarar av hästen om det nu är så.
Tack för svar! Jag har läst om flera gånger men jag förstår nog inte riktigt ändå, tror jag.
Som jag skrev i inlägg #29 så är det inte en motsättning för mig att hästen är så bra som det påstås i en annons, oavsett slutklämmen "vi klickar inte". Eftersom jag tar det som att konstellationen av den ryttaren och den hästen inte är bra, oavsett om det beror på rädsla, brist på kapacitet hos någon av dem, för hög kapacitet/högt i blod, för mycket av något/för lite av något eller bara rent allmänt att ekipaget har tråkigt tillsammans för att de inte vill samma sak.
Jag säger alltså inte emot att många gånger beror det på att ryttaren är för dålig för sin häst (som med andra och väldigt generella ord kan skrivas som att man inte klickar), men för det så behöver ju inte hästen vara dålig.
Blir du skeptisk för att det blir en slaskbenämning som kan motsvarar vad som helst, och skulle det vara bättre att t.ex inte skriva någon anledning alls?
Eller är det beskrivningen av hästen som är grejen, d.v.s att säljaren i såna här fall (mer än andra?), skönskriver hästens egenskaper och sedan lite friskriver sig med klick-motiveringen?
Jag ifrågasätter alltså inte, jag försöker bara förstå synsätt och tankebanor jag inte själv haft tidigare.
Senast ändrad: