Jag blir oftast högst skeptisk faktiskt till annonser där det framhävs hästens fantastiska egenskaper på alla möjliga sätt, men sen anges att den säljes pga att ”det inte klickar” mellan ryttaren och den.
Jag med. Men samtidigt så har jag en gång haft en häst som jag inte klarade av. Det var inget fel på hästen men den var för ung och grön för mig bara. Vi hamnade i en situation där hästen upptäckte att jag inte hade kontroll vilket gjorde mig rädd och osäker och hästen ännu mer kaxig mot mig. Det låter som en problemhäst men jag sålde den, med helt öppna kort, till en familj som dyrkade den. De hade den som familjehäst och den gick även med vissa lektioner på ridskola, helt utan problem. Det var verkligen jag och hästen som inte klickade och min osäkerhet som sedan gjorde situationen helt ohållbar.
Det kändes som ett nederlag att sälja, absolut. Hästen jag köpte efter blev jag övertygad av vänner att ta hem på prov. Det var inte en häst jag valt, fel storlek, fel ras osv. Men det klickade perfekt och det var precis den hästen jag behövde för att få tillbaka mitt självförtroende och glädjen i att rida.