När vet man att det är nog?

feel

Trådstartare
Lägger det här inlägget på dressyr då jag vilja lite synpunkter från tävlings/träningsryttare även om det nog har lite med hästvård att göra.

Gör en lång historia kort: min häst har under sina tre år hos mig haft problem med magen. Vi gjorde gastroskopi i somras och det visade sig att han har svårt att tömma magsäcken och även tarmen. Han kan äta max 5 kg hö om dagen, resterande av dagsbehovet ges som luserngröt. Förra våren blev han även förlamad i bakdelen, kunde inte trava på en månad, bara släpa sig fram i skritt. Det gick tillbaka men en artros hittades i halsen och den hade orsakat förlamningen.

Trots detta har han gått kanonbra i somras och hela hösten, var iväg på en tävling med riktigt bra resultat.

Men nu, sedan mitten på januari, har något hänt med honom. Han har i flera omgångar haft svårt att bajsa, det visar sig som extrem motvilja till att röra sig och sedan släpper det och han kan bajsa 5-6 gånger på ett ridpass. Nu har han varit tråck och motvillig i en vecka i sträck. Han sparkar mot höger skänkel, vilket han aldrig brukar göra, har trott att det är missförstånd men det måste vara något annat. Vänster galopp är hans bättre och lättare galopp, men han vill inte fatta den, rider jag förvänd vänster pallnitar han eller slår efter högerskänkeln. Idag slog han så hårt och högt så han sparkade ur min fot ur stigbygeln...

Jag gillar verkligen den här hästen, men det här knäcker mig. Jag har tjorvat med otaliga koliker, sedan förlamning/artros som gör att han aldrig kan vila. Två veckors vila gör honom halt och vinglig. Och nu vet jag inte vad som är fel på honom, han har aldrig betett sig såhär.

Det går ju heller inte att sälja en sådan här häst. Vad gör man? Det här är inte roligt mer, jag vill rida och träna men jag kommer ingenstans. Trodde verkligen att han var fräsh nu och hade som mål att starta msvc till våren, men som det är nu får jag tvinga honom att röra sig.

Han hade förmodligen haft det bättre hos någon som bor bättre till, har gräshagar större delen av året och som kanske vill rida LB-LA där kraven är lägre.

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, men ärliga synpunkter och inputs hade nog varit trevligt. Kan tillägga att han är grundligt genomgången, röntgad och ultraljudad överallt typ.

Sv: När vet man att det är nog?

Kommer han bli bra eller kommer det alltid vara luserngröt och max 5 kg grovfoder per dygn resten av hans liv?
Lider han?

Jag hade faktiskt övervägt att låta en häst med de problemen du beskriver få somna in. Det är svårt att sälja och särskilt hästar som är väldigt billiga där det finns risk att det blir mat av de istället. Vad tror veterinären?

Hans magsäck är förstörd, uttöjd så den kan inte jobba/tömma som den ska. Så den dieten kommer han få leva på för alltid. Bete går däremot utmärkt.

Veterinären säger att han borde funka på den dieten, men säker kan man ju aldrig vara. Artrosen ska inte besvära honom, alltså den smärtar inte, men han har nedsatt svansfunktion samt att koordinationen bak inte är helt hundra. Blir bättre ju mer igång han är.

Så med ett bättre bete (lösdrift? ) och regelbunden kondition borde han fungera normalt?
Har du möjlighet att prova detta eller är försäljning enda lösningen i så fall?

Är han genomgången nu sen han börjat kärva?
Har du en BRA veterinär-kontakt som du kan kontakta?
Vad säger denne?

Bor du i Stockholm/Uppsala kan jag tipsa dig om en veterinär som utöver det veterinära också kan ridning. Hon har själv tävlat svårklass dressyr under många år och jobbat hos Kyra.
Henne har jag använt mig av vid rehabfall och rekommenderat till elever. Hon är mycket engagerad i sina kunder och kan ju se om det är sas skit i sadeln eller veterinära åkommor.
Hon har bra öga och har som specialinriktning sporthästar och deras problem.
Och nej, jag får inget för att rekommendera henne. ;)
Men jag tycker hon är grymt jäkla bra och har sett henne hjälpa många. Så jag tycker helt klart man kan hjälpa andra att få den hjälpen om de inte redan har en vet de känner kan samma saker.

Vad säger tränaren?

Av det jag läser tänker jag spontant att "uj, det här låter inte kul eller som en sund häst". Tarmproblemen är inte mitt fält.
Rörelsestörningar, utåtagerande beteende etc vill man också gärna se innan man uttalar sig om. Så jag kan tyvärr inte säga hur jag skulle gjort i ditt specifika fall. Jag hade velat se hästen först och veta lite mer.
Men spontant känns den ju inte sund alls tyvärr.

Tex lösdrift med fri tillgång funkar ju inte, men bete är perfekt då gräs är mkt mer lättsmält. Hösilage kan han inte äta alls. Ej heller kraftfoder i någon större mängd.

Jag bor i norra Norrbotten och har ingen möjlighet till sådan uppstallning. Tyvärr.

För min del känns det som om hästen är "färdig" nu, vill inte mer. Men detta är bara utefter vad du skrivit, att den skulle få det bättre hos mindre krävande ägare tror jag inte, du har ju verkligen gett allt, risken finns ju att nya ägaren ser det som "trots" och bankar på istället för att känna efter.

Han är inte genomgången sedan han börjat tjorva. Har 40 mil till klinik med skickliga veterinärer.

Rörelsestörningen är inget som syns för tillfället då han är i rätt god form. Vet inte om det är magen som ger obehaget och gör honom så tråck och motvillig, jag rider som jag alltid gjort och han har aldrig protesterat såhär frekvent och länge. Ska be tränaren rida och se om han gör likadant med henne.

Måste kanske röntga halsartrosen igen så den inte förvärrats. För det är värre på vänster sida och när han blev förlamad så tjafsade han såhär någon dag och sparkade och hade sig, sedan nöp den några nerver och allt detta hände i vänster varv, precis som nu.

Det kan ju vara sis också, men med denna historia blir man nojjig och jag vill inte utsätta honom för något han inte mår bra av.

Han är ju bara 11 år, och en jättefin häst. Men tanken har ju slagit mig, många gånger, att jag kanske måste ge mig. Men när han går är han så :love:

Om man hittar en köpare med bättre förutsättningar än mig så kanske det hade funkat, jag vet inte.

Tråkigt för dig!! Jag vet hur det är, luften går liksom ur en till slut. En ide bara, det kan inte vara fällningen som han blir lite stingslig av? Min blir alltid lite tjurigare på våren, eller ja dom vårarna han varit ridbar så har jag märkt det.. Kan då oxå sparka mot skänklarna ngn gång. Men du känner ju din häst och har han inte brytt sig förrut så skulle jag nog i ditt läge ge upp faktiskt. Det ska vara kul att rida och ha häst och hur grymt det än låter och hur jobbigt beslutet än må vara så är det ju så att döda hästar lider inte.

Det verkar vara svårbedömt. Nåt du kan göra är att du ringer ditt försäkringsbolag. De brukar vara väldigt objektiva och har även en såpass erfarenhet att de kan rekommendera dig till ett beslut. Jag känner dock spontant att det är kanske läge att inse att det aldrig blir bättre än såhär och att han skulle kanske få gå vidare. Samtidigt är det ett väldigt tufft beslut att ta då man verkligen älskar sin häst och inte vill "ge upp". Jag tror dock att du skulle känna större lycka med en häst som motsvarar dina ambitioner.

Har också funderat på pälsen, men han har inte reagerat tidigare år men man vet ju aldrig.

Kanske ska tillägga att detta är en välutbildad häst, förvänd galopp är egentligen inga problem för honom och han är startad LA med placeringar. Han gör piaff, passage, byten osv.

Och ja, det känns verkligen hemskt att ge upp, han är pigg och glad annats. Han har blivit min bästa vän och är på så många sätt en väldigt trevlig häst.

Självklart är detta inget beslut som kommer tas idag, men jag sa till veterinären att jag ger det ett år sedan ska jag utvärdera hur han funkat.

Senast ändrad:

Min f.d häst med de där symptomen hade levercancer. :(
Låter ganska exakt som honom.
Blev bättre ju mer han gick för annars stod han nästan på näsan och snubblade omkring.
Tappade hela tiden hull och muskler och tillslut gick det inte längre. Han blev bara sju år.

Kommer han bli bra eller kommer det alltid vara luserngröt och max 5 kg grovfoder per dygn resten av hans liv?
Lider han?

Jag hade faktiskt övervägt att låta en häst med de problemen du beskriver få somna in. Det är svårt att sälja och särskilt hästar som är väldigt billiga där det finns risk att det blir mat av de istället. Vad tror veterinären?

Tror faktiskt jag med hade övervägt att låta en sådan här häst somna in, för det känns som där är så pass mycket olika problem att det hela tiden kommer vara något som dyker upp :(

/Camilla

Här är jag tyvärr benägen att hålla med. Det finns vissa individer som om de har haft ett par olika fel kan man ge sig fasen på att de är lite smådefekta på fler ställen. Såna som det naturliga urvalet skulle sålla bort om det gått.
Har de haft ett par rejäla olika defekter som inte är otursrelaterade skador/yttre trauma så upplever jag att de ofta har fler issues. Tyvärr!

TS:
Vad du ska göra kan bara du besluta.
Mina hästar hade inte varit nöjda på den tuggtiden. Det hade inneburit diverse uppfinningar för att slöa ner ättiden. Vissa fixar ju sånt. Men jag tror inte mina grejat det.
Min gamling hade också blivit deprimerad och förmodligen skitit i att äta om det blev för svårt.

Är det så att han är nöjd med det och man vill se om han är smärtpåverkad kan du ju sätta honom på smärtlindring en period i samrådan med vet. Och se om han då blir bättre. Blir han det så får man överväga om man då ska låta honom somna in, börja rota i det(och då åka en bit låter det som) eller om man vågar sälja som projekt/ge bort.

Hur man gör i såna här sammanhang är olika. Jag vill inte att hästen ska ha ett onaturligt liv som inte tillgodoser de basala behoven eller att den har ont.
Kan de inte äta eller har ont så är jag hos veterinären. Går det inte att ordna tar jag bort. Just FÖR att jag älskar dem så.

När det negativa blir större än det positiva.. då är det nog! Tycker nog ni nått dit nu och jag hade oxå låtit hästen somna in.

+ fio

Han har funkat klockrent hela hösten och halva december ungefär. Det ger mig ännu mer funderingar. Men när han inte funkar, då är det ju jättejobbigt för alla inblandade. Sommaren-hösten gick han på LB-LA nivå, dvs krävs ingen enorm träning eller satsning. Funderar om det är ökade kraven mot msv som gör att han inte vill mer.

Ang tuggtid och så. Han är import från Portugal, tror han är uppfödd på liknande diet där (verkar vara vanligt) så det verkar inte bekomma honom. Han är väldigt lugn och står mest och övervakar anläggningen. Sedan om det är okej att hålla en häst på så lite hö är jag faktiskt lite tveksam till, men han är precis likadan nu som när han hade fri tillgång. Har haft hönät med små maskor men blev så nojjig sedan min kompis häst fastnade och slet sönder bogmuskulaturen så jag tog bort det. Min gamla häst hade aldrig funkat på så lite tuggtid, han blir hyperstressad och väver och har sig.

Det finns inte mycket som är lätt när det kommer till diffusa symptom. Dina boende omständigheter gör ju att hästägande är mer svårt för dig än för oss i söder. Vi har bete tidigt, nära till veterinärer och skulle lättare kunna ta hand om en sån häst men är det rätt mot hästen? Frågan är ju om en sån individ SKA fortsätta när han haft så många problem. Och som flera tillagt så brukar det ju stöta till ännu mer problem på vägen...Du känner nog i magen hur du egentligen vill göra och denna tråden är ju ett bra sätt att få lite stöttning. Jag tycker iaf att du gjort väldigt mycket mer för din häst än vad många andra skulle gjort så här långt, så om du beslutar dig för att det är nog då kan du ta det beslutet med hyfsat gott samvete även om jag förstår hur det känns.

Faktum är dock att vi lägger så mycket pengar och framförallt tid från familjen på våra hästar, att det måste ge lika mycket tillbaka, annars känns det ju inte värt det, eller hur?

Jag hade utrett hästen igen, och gjort allt för att ta oss till en veterinär med bred kompetens (kiropraktor och akupunktör utöver vet) och som är särskilt duktig på komplicerade fall.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 168
Senast: Takire
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama