När våren kommer...

S

Skuggabaldur

I våran hage har det varit riktigt kraftigt och högt gräs under sommaren. Nu är det gult och visset såklart och halva hagen är ganska nertrampad.
Undrar hur man ska göra till våren (långt kvar jag vet, men alltid bra att börja fundera i förskott!), när det nya gräset kommer upp? På förra stallet gick hästarna bara kvar i samma hage, men några däribland min, fick reaktioner på det nya gräset (det här var en hage med mycket kort gräs) såsom svullnader bakom ganascherna och lindrig mugg (bara min häst). Inget annat, men det vill man ju slippa, kan ju hända värre saker också :eek: .
Så vi måste väl vänja dem långsamt? Ska vi börja låta dem stå inne mer när gräset börjar komma och göra som om man vande dem vid sommarbete ungefär? Och hur vet man när gräset börjar växa, kanske inte syns i början?
Kommer kanske flytta dem till en sommarhage, men det blir kanske inte innan gräset börjat komma.

Sv: När våren kommer...

Puttar upp den här igen!

Ingen som svarade då, kanske nån har tid nu?

Iaf så har det nu kommit upp pyttelite nytt gräs i hagen och hästen var idag svullen kring ganascherna. Förra våren i en annan hage blev hon det av gräset så det är ganska säkert att det är så nu med.

Vad bör man göra? Vänja in dem som om det vore en helt ny hage igen? Är väldigt rädd för fångrisken...

Men det kommer väl gräs i vilken hage du än sätter dom? Så här är det varje år ju. Det blir lite gräs i en nedtrampad vinterhage så dom vänjer sig lite innan man får börja den riktiga inbetningen i sommarhage. För att sen låta dom beta som vanligt.
Här har gräset redan börjat komma såg jag idag. Mellan isfläckarna.

Senast ändrad:

Jo och man tycker ju att de vänjer sig långsamt då, men eftersom min häst och flera andra reagerade förra året är jag lite orolig. Jag menar, tänk om det inte stannar vid svullna ganascher? I den här hagen har det varit jättekraftigt bete förra året, så jag vet inte hur det som kommer upp är. De ska byta till sommarhage senare, men jag vet inte riktigt när det blir (inackorderingsstall).

Mina får gå i sina vinterhagar ett tag till. Gräset som kommer upp nu räknar jag in i fodergivan... Uppskattar näringsvärdet... Minskar eventuella kraftfodergivor... minskar på protein tillskott... som ex vis luzern... laborerar lite med att lägga ut lite mer hö.. för att få dem att stå kvar längre vid höbingen och på så sätt minska tiden de har att plocka i sig färskt gräs. För den ena av hästarna så ökas motionen dessutom... (Fjording)

Jag minskar inte på utevisstelsen.. Och när betet kommer igång ordentligt så flyttar jag dem till hagar med mycket gamalt gräs kvar i.. Hagar som stått tomma över vintern med högt gamalt gräs kvar från i höstas. Det gamla gräset förhindrar att det blir explosionsartad tillväxt av nytt gräs.

det kanske växer något speciellt i er vinterhage som hästarna inte tål? Och ni hinner knappt se vad det är förrän hästarna är där och knipsar av de små stråna. Svullna ganascher låter inte som en ren gräs eller proteinreaktion, utan mer som om de ätit något olämpligt. Öka hömängden kanske för att få dem att ägna mindre tid åt det de nu äter? men det är inte lätt, de vill ju gärna få i sig av det första som kommer upp.

Jag hade tistlar i en av mina hagar en period och det svullnade ganascherna upp av.

Vi tror att det antingen beror på nytt gräs, men kanske även att de får i sig rötter och sånt som växer långt ner... De får grovfoder så de har nästan hela dan, men de tycker väl allt annat är godare just nu!

Det är ju så få strån som kommer upp i början, så det är nog tillräckligt långsam tillvänjning. Men varför inte prova att ge något som stabiliserar tarmfloran, för att hjälpa hästen? Protexin eller Probimin är det bästa på den fronten...

Gräset har börjat komma liiiite här, och det brukar räcka för våra som invänjning för betet sen, tänker nog gå ut och låta hästen äta lite i vägkanterna med som extra invänjning. Man vet aldrig trots att min häst är försedd med pansarmage. Hon får även B-vit. och Foderjäst nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 695
Senast: Glimra
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 559
Senast: Aleel
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna