När vänjer ni fölen vid grimskaft???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 034

raggarn

Trådstartare
Hej När vänjer ni fölen vid grimskaft och hur gör ni?
Jag vill lära honnom på rätt sätt så han ej blir skrämd!
Jag är tacksam för alla som vill svara vet att det finns mkt duktiga häst menniskor här!
Tack på förhand E,S

Sv: När vänjer ni fölen vid grimskaft???

ingen som vänjer föl med grimskaft/att bli ledna???

Jag har nu haft grimskaft på mitt 2 mån föl 4ggr (har jag för mig)

Hon har fått gå efter mig de första ggrna på slak lina.
Dock gick jag med henne brevid mig igår.

Har inte tagit ut henne för att träna just detta utan det har skett i samband med att jag tar in stoet för att ge kraftfoder.

Om det är rätt el. fel vet jag inte.. Men vi har gjort så även med våra andra föl & det har funkat bra.

Jag brukar leda mina i grimma från dag ett.
Brukar lägga grimskaftet på höger sida om fölis o runt rumpan o sen fram till grimskaftet igen. På detta sätt blir det aldrig ett motstånd i huvudet på dem utan om de börjar backa så har man ett tryck under rumpan på dem o då tänker de framåt igen.
När de är 1 vecka kan jag leda sto o föl själv till hagen.
Har haft så självständiga föl så de har inte följt mamman några av dem. Det har ledit till en massa stress för fölis när den helt plötsligt står inför något "otäckt".
På detta sätt så är de mycket lätt ledda i tidig ålder.

Jag började träna mitt föl i grimskaft då hon var ett par veckor, hon var bekant med grimman innan. Nu är hon 2 månader och går fint , vi går några 100 meter på en liten väg för att komma till hagen där de går på dagarna.
Började så här: Lite tryck i grimskaftet , vänd halvt ifån fölisen ,lite vid sidan av. Håller konstant tryck, dvs följer med om hon backar , och så fort hon bara tar minsta steg framåt, får hon full slack i repet.
Hon fattade detta efter bara några repetitioner, och följer nu repet helt perfekt. Nu tränar vi korta pass även utan mamma och det fungerar fint. Hon är arab, förstås:)

Grimma från första dagen. Satte nog på grimskaft efter 2 veckor ungefär. Hade grimskaft runt rumpan en gång i stallgången "för säkerhets skull" men det tog inte många minuter innan hon fattade att hon skulle gå framåt för tryck. Leder nu utan problem till/från hagen, hon följer grimskaftet och "snurrar upp" sig om hon hamnar fel. Ökar takten vid ytterliggare tryck och stannar vid tryck över nosen. Hon är snart 2 mån.

Vänjer fölen vid grimma & grimskaft från dag ett.
Till att börja med lägger jag ett extra grimskaft runt baken på fölisarna, som "draghjälp", så man inte drar i nacken på dem.
De lär sig snabbt att följa med i grimskaft. Även att bli uppbundna.

Jag hade grimma på min dag 3 eller 4 kommer inte riktigt ihåg, hade tänkt tidigare men den grimman jag hade var hutlöst för stor (hon föddes 3v för tidigt o var ganska liten). När hon vant sig vid den (hade den på sig i boxen när jag var i stallet) började jag med grimskaftet i boxen. Satt på huk o kallade samtidigt som jag la tryck i grimskaftet, funka bra. Fortsatte sen att vända o gå runt mamma i boxen, följde med jättefint. När jag sedan började leda henne till o från hagen var det inga problem, behövde inte grimskaftet runt rumpan osv som flera andra beskrivit. Vet inte om detta sättet var ett bra sätt, har aldrig haft fölunge tidigare, men det funka för oss. Nu går hon utan problem 3mån själv utan mamma eller före mamma. Lycka till!!

P.S Gör på ett sätt som känns naturligt för dig själv o hästen....

kom på en sak till.....
Om fölis inte förstår rakt fram i början o bara står stilla - flytta framdelen i sidled för att få fart ;) Hoppas du förstår vad jag menar....

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 074
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka