När valpen biter- vad stämmer?

R

radiate86

Jag läser böcker nu om b la valpträning och idag läste jag en sak som förvånade mig. Såhär står det: "Lek du också med valpen. men lär den att du är en ytterligt ömtålig lekkompis. Acceptera aldrig att valpen biter dig så hårt att det gör ont. Skrik till om den biter för hårt och lek därefter vidare. Dämpar sig inte valpen av ditt skrik så gör som ett syskon skulle ha gjort: bit tillbaka! Enklast gör du det genom att nypa till med handen i valpens skinn. "Biter du mig så det gör ont, då biter jag tillbaka."

Det är från "Inkallning är så mycket mera" av Memea Mohlin. Jag tvivlar inte på hennes kunskap, men jag trodde att man skulle ignorera en valp när den biter? Att det är viktigt att man inte skäller på den? Dessutom har jag lite svårt för att nypa den.

Vad är det bästa att göra när den biter?

Dessutom, jag har hittils bara lånat böcker på biblioteket, är det bäst att köpa nya böcker?

Sv: När valpen biter- vad stämmer?

Jag föser undan valpen med ett dämpat, lugnt och bestämt "nej" när den biter.

Alltså vare sig ignorerar jag eller nyper tillbaka när den bits :cool:

De flesta valpar fattar rätt fort att om de bits, så blir det slut på den roliga leken..

Det är nog väldigt olika från hund till hund.

Min skulle tyckt att det var dödskul om jag hade bitit henne. :p

Ärligt så är det aldrig något jag gjort någon affär av och jag lovar att jag inte har någon hund som bits eller slaskar på händerna i vuxen ålder. Okej att min sista valp gick omkring rätt så länge med öppen mun och bara hoppades att något skulle fastna där som hon kunde slicka eller bita på, men inte gör hon ju så som vuxen.

Jag vet inte om mina hundar har fel anlag eller om det är tur, men jag har aldrig fyat, kört ned näven i halsen osv osv som jag har läst och hört av folk att det är det enda rätta för annars kommer de att fortsätta med det. Jag håller bort valpen från kroppen så att de inte kan bita mig och så är det bra med det, mer än så har jag aldrig eller sällan hetsat upp mig faktiskt :o

Okej... för jag tänkte på det där med att när hunden tar något den inte får och man istället ger den något annat att ha i munnen. Alltså att man avfärdar det eftersom inte valpen ska behöva få några bannor.

Det kanske var fel att koppla samman, är ju inte riktigt samma situation.

Tack för era svar!

Jag säger bara milt "nej vännen" och tar evt bort handen om han inte ger sig, men det brukar han göra.

Beror på ras, men med min har jag pipit till och dragit mig undan.
De lär sig väldigt snabbt att bits man tar leken slut.

Gör inget "drama" av det, det brukar göra det värre, för jag tror att det gör det svårare för dem att förstå vad man vill/inte vill.

//Gilly

Beror på ras, men med min har jag pipit till och dragit mig undan.
De lär sig väldigt snabbt att bits man tar leken slut.

Gör inget "drama" av det, det brukar göra det värre, för jag tror att det gör det svårare för dem att förstå vad man vill/inte vill.

//Gilly

Precis - man ska ta hänsyn till vad det är man uppmuntrar.
Du kan inte leka dragkamp med dina sockar och sedan förvänta dig att valpen inte ska bita sönder dina sockar, skor och underkläder.

Tänk på hur valpar/vuxna hundar leker.
Viktigt är att sätta gränser för när det är nog och vad du tolererar.
En valp måste få leka.

Precis - man ska ta hänsyn till vad det är man uppmuntrar.
Du kan inte leka dragkamp med dina sockar och sedan förvänta dig att valpen inte ska bita sönder dina sockar, skor och underkläder.

Tänk på hur valpar/vuxna hundar leker.
Viktigt är att sätta gränser för när det är nog och vad du tolererar.
En valp måste få leka.

Exakt!

//Gilly

jag ignorerade bara min valp i början när han bet puttade undan han och gick iväg (slutade leka) Provad också att säga nej lite bestämmt sen ge han nåt annat att boita på och då berömma. Provade också att skrika.

Inget av detta hjälpte valpen bet tillslut nästan hela tiden i oss, hade ny blödande sår varje dag.(inte för att han bet hårt utanför att tänderna var vassa) men tillslut blev det olidligt.
han gjorde det oftast när han hade tråkigt,lr var övertrött (det är då han även gör allt annat dumt,han har lite svårt att varva ner i bland:P)

Fick tips om att faktiskt bli arg på han å nypa tillbaka lite i läppen på han. Gav han alltid en varning först. sa nej,puttade bort å gav honom nåt annat. Om han fortsatte iaf nöp jag till lite i läppen på han och gjorde mej sen jättestor och jätteläskig. Efter 2 dagar slutade beteendet ist helt.

tror det beror mycket på vad man har för hund. Min är ganska tuff och testade mycket gränser ett tag. Samtidigt som jag inte var den självklara ledaren av oss. Så behövde säga ifrån ordentligt. men nu är han en ängel:)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 217
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 471
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 502
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka