När vågar man börja köra?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Jag har börjat ta hand om en shettis som är väldigt överviktig. Har gått promenader och tömkört i ca 2 veckor nu och han tycker det är jätteroligt:laugh: Kan tillägga att han har bara gått som sällskap i 5 år.
När vågar man sätta för vagnen och skritta? Han är inkörd och ska älska att bli körd enligt ägaren:)
Hur länge är rimligt att passen ska vara? Just nu håller jag på ca 20-30 minuter per pass.
Jag vill ju inte överanstränga honom med tanke på senor o leder o så.

//B

Sv: När vågar man börja köra?

Jag hade kört nu :angel:
Skritta honom 45 min dagligen i vagn, då händer det nog lite med vikten.

Beror på hur överviktig han är.
Men lättare körning är ju inte särskilt belastande om man jämför med ridning. Shettisar är ju dessutom gjorda för att dra :)

Men man ska nog vara lite försiktig om hästen älskar att köras. Lätt att man inte märker när den blir trött/det blir för mycket.

Jag gissar på att han har ca 75-80 kg i övervikt.
Är rädd att det blir för mycket i början imed han tycker det är så roligt:)
Men ca 45 min är inga problem då alltså?:)

Du märker ju om det blir för jobbigt. Jag hade tagit en relativt lätt vagn och inte allt för backig runda och sen varit ute 45 min i raskt tempo flera dagar i veckan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 308
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30