Sv: När uppkom begreppet?
Det kan säkert vara så, allt är ju möjligt tills vi hittar "bevis" som styrker våra idéer. När skrevs första TR, och skrev man då in "engelsk sadel" det första man gjorde? När började man använda "engelsk sadel" i armén? Visst var det bladsadlar ett bra tag?
Iofs från wiki som jag länkat till nedan, men känns ändå genuint.
Ridsport fick inte någon större status i Europa förrän under 1800-talet. Banhoppningen blev officiell statussport 1865 efter att "Royal Dublin Society" anordnat tävlingar i långa och höga hopp under en utställning. Intresset för ridsporten ökade stadigt under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet och år 1900 var hoppning godkänt som en olympisk gren i OS i Paris. Dressyren blev godkänd 1912.
Mest officerare och andra stenrika som tävlade förr tror jag mig veta.
KL
Ordet "klassisk" används för att beskriva något som det såg ut under sin strohetstid. I väst brukar man mena tiden från de gamla grekerna, men även 14-1800-tal som europas klassiska tider när det gäller konst av olika sorter (renässansen, (barock-strävar inte mot antiken dock), Romantik och neoklassisim etc där man återtar/blickar tillbaka mot grekiska idéal, antiken och genom det utvecklar något nytt). Vi har ju Xenophon som vi ju då med självklarhet kan använda ordet klassisk om. Renässansryttarna och Gueriniere &co ligger alltså även inom klassiska tiden, då de befinner sig kring renässans/romantik som blickar mot antiken. Barocken är väl eg inte känd för att blicka mot antiken direkt, där var det störst bäst och vackrast som gällde, skolspången kanske "kommer" här ifrån? Det finns ändå många som skrivit om ridning under barocken som ändå kallas för klassiker. Klassisk är något bakåt i tiden, en blick mot en tid då männsikan inom utvecklingen anses stått "på topp" inom ett område.
För att kalla något klassisk måste det ju då ha gått lite tid.
Hur stor skillnad det är i ridning idag jämfört med Xenophon kan vi ju bara bilda oss en vag uppfattning om utifrån de "bevis" vi har (litteratur, skulptur etc), men jag skulle nog lätt kunna säga att det skiljde sig en del från idag. Likaså ridningen under renässans osv. Moral, träningsmetoder och utrustning har utvecklats otroligt med tiden, veterinärvård har uppkommit etc.
Otillförlitlig men intressant wiki :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hästens_historia
Exakt vart blickar alla tillbaka när de vill rida "klassisk dressyr"? Hur många blickar mot antiken? Hur många mot renässansen/Barocken/romantiken? Hur många mot den tid då den tyska ridningen "krossade" på tävlingsbanorna (30-tal?)? För jag gissar att det är den dressyren de flesta tänker på när man tänker "tysk klasssisk dressyr", för inte tänker vi väl direkt på Srs när vi säger det? Österrike och wien får väl ändå räknas som tyskt (srs) och alla hävdar ju att det är "samma". Kan vi vara säkra på att alla tränare som utbildar oss i den tyska skalan, visar oss den klassiska vägen så som SRS arbetar? Är verkligen dagens tyska dressyr samma som Srs, eller kan det ha hänt något under åren (tävlingsdressyr/armé) som förändrat ridningen? Eller går alla tyska tränare med jämna mellanrum för uppdatering på srs (som grundades 1729)?
(Nånstans har jag läst/hört att Kottas nämner att ridningen på srs skiljer sig från tävlingsdressyren om det var pga hästrasen eller annat får jag låta vara osagt, har bara inte kvar i minnet källan.Skit.)
Skulle man kunna säga att den tyska ridningen under 30-40-talet kan kallas klassisk ridning i vår tid? Klassisk är ju något som menas om något som under sin tid kulminerade till största storhet, vilket man väl kan säga att tysk tävlingsdressyr gjorde under sin storhetstid? Är det DEN dressyren som menas när vi säger "klassisk dressyr"? Eller är det bättre att kalla den "klassisk tävlingsdressyr"? Är det 30-40-talets tyska dressyr som är tävlingsdressyrens antika tid?
Är det så att vi om några hundra år kommer att kalla holländsk dressyr för klassisk? Inget är omöjligt, vi räknar ju Baucher som klassiker, så varför inte även Sjef?
länk) som skulle vara intressant att följa. Den är skriven av en AR-ryttare så naturligtvis är den färgad. Den förklarar bla tävlingsdressyrens uppkomst. Skribenten lämnar tyvärr ingen källa. Napoleon hade ett behov av stora beridna armeer och hade då inte tid/möjlighet att utbilda varje häst och ryttare i ca 10 år för att bli ett riktig stridsekipage, och gjorde då en massutbildning av soldater som fick lära sig start, stopp och sväng. De red på flackare hästar som var bättre på att hålla långa distanser, istället för de korta krutdurkarna för "närstrid". Hästvalet förändras iom detta.
Min gissning är att ökningar kommer in i tävlingsdressyren pga armén. För visst talar inte de gamla gubbarna (antik-1800-tal) om ökningar?
Ojojoj va långt. Jaja, hjärnan min behövde få rensa lite
Lägger till en länk till. Svenska ridsportens historia.
http://www.hasthalland.se/hasten/ridsport/