När tycker du stalltäcke behövs?

Vi har ca 10+ i stallet. Nattetid är de stängt så det är några timmar på em det kan vara lite drag när folk går i dörrarna. De är inne från ca 18 o stallet släcks runt 21. Hästen är helklippt och kändes alldeles ljummen o lagom under sitt fleecefode bucas smartex när hon kom in från hagen häromdagen. Ca 7+ och de går fortfarande på gräs. Tar av täcket o grejar lite med annat kanske 30 min innan jag börjar borsta. Då är hon kall över ryggen. Därför är jag nojig. Det finns lite sadeltvångstendenser hos hästen så vill inte riskera att hon är kall i musklerna när jag ska sitta upp. Jag tycker det känns överdrivet med täcke eftersom det ändå är ganska varmt, hästen är i god kondis o gott hull. De står på halm och de drar inte i stallet. Och jag är i verkligen kluven. De andra helklippta hästarna står täckade så stallkompisarna råd är ju givna.

Jag vet att det nog är väldigt individuellt från häst till häst, men jag tycker det är sååå svårt. Jag vill nog gärna övertäcka för att jag själv fryser, men försöker hålla fingrarna i styr..

Men om vi tänker oss scenariot helklippt häst som inte kan reglera sin värme på samma sätt som en oklippt. När kan den stå naken? Vid vilken temperatur är det i regel lämpligt att lägga på ett (lite, typ 100g) fodrat stalltäcke? I ett hyfsat dragfritt stall men med god ventilation. När lägger ni på tjockare täcken?

Det korta svaret är att de "behöver" aldrig täcke inne enligt vad jag sett. De kommer inte frysa ihjäl eller bli sjuka även om de är klippta så länge de har lä, torrt underlag och bra foder.

Det långa svaret är att visst, vi har en häst som det märks lite mer stelhet på om hon är kall länge. Så efter att jag helklippt på hösten brukar jag ha samma täcke ute som inne, men tar av ev halstäcke. Vi har isolerat stall men välventilerat och ej uppvärmt, så temp inne på natten blir ungefär som ute på dagen. Men de skulle helt klart överleva utan. Så vad de behöver och vad som är lullull är ju svårt att bedöma. Jag brukar känna under täcket på morgonen och det är bäst att bara ha ett täcke åt gången och passformen ska vara bra så det inte klämmer i bringan när de ligger. Tycker det ska vara ljummet där under.

Ungefär såhär gör jag på helklippt: klipper när temperaturen gått ner så det inte är risk att de blir för varma med täcke. Regntäcke-100gram mellan nån plusgrad och några minus. 100g används mest av alla täcken. Fordringen hjälper till att hålla formen så tycker det verkar sitta skönare än regntäcke. 2-300 gram vid riktigt vinterväder. Nån enstaka gång något tjockare om jag tex råkat helklippt och det blir extremkallt direkt efter.

Är det nån dag vindstilla och soligt kan de vara utan täcke efter klippning med.

Har jag inte klippt blir det bara regntäcke/100g vid riktigt kärvt väder annars inga täcken.

Vi har ca 10+ i stallet. Nattetid är de stängt så det är några timmar på em det kan vara lite drag när folk går i dörrarna. De är inne från ca 18 o stallet släcks runt 21. Hästen är helklippt och kändes alldeles ljummen o lagom under sitt fleecefode bucas smartex när hon kom in från hagen häromdagen. Ca 7+ och de går fortfarande på gräs. Tar av täcket o grejar lite med annat kanske 30 min innan jag börjar borsta. Då är hon kall över ryggen. Därför är jag nojig. Det finns lite sadeltvångstendenser hos hästen så vill inte riskera att hon är kall i musklerna när jag ska sitta upp. Jag tycker det känns överdrivet med täcke eftersom det ändå är ganska varmt, hästen är i god kondis o gott hull. De står på halm och de drar inte i stallet. Och jag är i verkligen kluven. De andra helklippta hästarna står täckade så stallkompisarna råd är ju givna.

Jag har "helklippt" (sparat en ruta mitt under sadeln) min häst nu. Hon får ett helt ofodrat regntäcke på sig när det är plus grader dygnet runt ( typ +3 på natten och +8 på dagen) dom dagar det är minus på natten så får hon ha tunt fodrat 50-100g utetäcke på sig dygnet runt. Det är ett luftigt kallstall, som håller endast ett par grader högre temp inne än ute. Fri tillgång på foder och ut 06,00 och in 21,00.
Min är absolut ingen fryslort, däremot "kännslig" om hon blir blöt och kall över ryggen och rumpan.

Igår var vi ute och åkte transport o hästen hade på sig ett liite tjockare fleecetäcke i transporten. Fick stå en stund i transporten med överluckan öppen, var ganske kallt, kanske 3-4 grader ute. Hon var varm under fleecetäcket.
Så jag konstaterade att hästen nog inte är så frussen av sig så ett 100g stalltäcke i 10+ nog är i varmaste laget för henne. Nu står hon naken tills temperaturen skjunker.

Här är det minusgrader på nätterna men det håller ca 10 grader i stallet på natten. Min häst har tyvärr rätt känslig rygg så han står med ett tunnare innetäcke på sig på nätterna medans vi fortfarande i stallet har hästar som står nakna så det är ju väldigt individuellt.
Min häst ska klippas men jag tänker vänta och när han blir klippt får han på sig ett täcke som det är minst 100 g fyllning. Sen vet jag ju inte hur kallt det är då utan de kan bli att han får ett varmare täcke på sig :)

Igår var vi ute och åkte transport o hästen hade på sig ett liite tjockare fleecetäcke i transporten. Fick stå en stund i transporten med överluckan öppen, var ganske kallt, kanske 3-4 grader ute. Hon var varm under fleecetäcket.
Så jag konstaterade att hästen nog inte är så frussen av sig så ett 100g stalltäcke i 10+ nog är i varmaste laget för henne. Nu står hon naken tills temperaturen skjunker.

Även det tunnaste täcket som finns ger ändå bra värme, det är ju ett extra lager och det håller luften närmast kroppen stilla och varm.
När man läser allmänt så får man känsla att många tror det måst vara xg fyllning för att värma överhuvudtaget.

Vi står i varmstall så har inte använt täcke på natten alls även när hon är helklippt. Nu brukar jag sällan behöva klippa mer än en gång på hösten av någon anledning(storhästen, shettisen vi kör får jag klippa var 4:e vecka typ. ;)) och då har det ju hunnit komma lite päls innan det blir som kallast ute.

Ute får hon täcke vid regn eller kraftig blåst och om det kryper ner under +5. Typ. Då fleecefodrat. Det tjocka täcket kommer inte fram förrän det är minusgrader. =)

Även det tunnaste täcket som finns ger ändå bra värme, det är ju ett extra lager och det håller luften närmast kroppen stilla och varm.
När man läser allmänt så får man känsla att många tror det måst vara xg fyllning för att värma överhuvudtaget.
Det är väl luftspalten i täcket som ger värmande effekt? Att ett ofodrat täcke skyddar för drag är jag med på, och ett fleecetäcke ger ju också en liten luftspalt mot hästen. Men ett helt ofodrat täcke kan väl inte värma? Det lägger sig väl platt på hästen utan luft emellan?
(på en oklippt häst gör det väl mer skada än nytta)

Tänker jag fel?

Det är väl luftspalten i täcket som ger värmande effekt? Att ett ofodrat täcke skyddar för drag är jag med på, och ett fleecetäcke ger ju också en liten luftspalt mot hästen. Men ett helt ofodrat täcke kan väl inte värma? Det lägger sig väl platt på hästen utan luft emellan?

Tänker jag fel?
Det är luften som värmer ja, och har du mer fluff i täcket så blir det mer luft. Fast det blir ju även luft mellan hästen och det helt ofodrade täcket. Det ligger ju inte slickat mot huden. mellan huden, pälsen och täcket ligger luft och värmer.

Det är väl "bara" att titta på hästen på morgonen o känna på den/under ev täcke?

Min har velat ha täcke ett tag (någon grader under/runt 10). Han hade även täcke på sig natten innan midsommar (eftersom han var besvärad natten innan dess). Mao vädret o temp styr, han bestämmer. Han är väldigt tydlig, blir grinig, känslig o irriterad utan att kännas direkt kall men är helt klart sval. Normaltempererad är han lugn, glad o lite sådär lagom tröttmysig på morgonen. Står vilar med öronen framåt när man byter täcke. Han är spårklippt med mycket päls o mer på g. Vi har kallstall så lika kallt inne som ute året runt o har ännu åtm en dörr öppen (stängt mot blåsen o det blåser nästan alltid här).

Han har 100 g nu typ 5-10 grader. 200 g runt nollan o under till typ -5 eller lite till. Mycket kallare än så har vi inte haft (första vinter o då hade han ett 300 g som numera är slaktat) o inte upplevt att han behöver mer täcke heller.

Min häst är barnsligt nöjd med det mesta, tills hon blir jättearg. Så hon är inte till mycket hjälp alls. Så hon verkar även nöjd med att stå naken, ca 12 plus inne på natten nu närsolen ligger på dagtid. Ute har hon ett bucas smartex, altså bara fleecefodrat och är nöjd. När vi tar upp dem från gräshagen blir det nog 100g ute.

Då kan det ju vara så att det faktiskt inte är så noga :)

Stallkompisen är betydligt mer "okänslig" än min. Hon är glad i alla väder med typ samma eller lite mindre täcke än min. Jag har försökt täcka min enl samma devis, dvs mindre och med större intervall mrr som en normal häst men när han bara var sur så fick jag tänka om o skita i mina personliga preferenser. Blåser det på vintern får han ha sina 800 g o vara glad i hagen istället för o stå i ligghallen o vara obekväm med normal täckning.

Tänker jag fel?
nej ,

jag har kallstall, med alla fönsterna öppna året om = har samma täcke ute som inne :up: ibland när det är väldigt mycket kallare under natten och det t ex regnat så får de ha ngt varmare täcke inne.
men i regel;
naken ute= naken inne
ofodrat ute = naket eller tunn fleece inne
200g ute= 200g inne
400g ute= 400g inne
försöker dock hålla hästarna nakna så länge det går då de står inne. ena hästen avskyr täcken och andra hästen får lätt skav.
när jag lägger på de olika täckena ändrar sig faktiskt från år till år. ibland så har de haft täcke från och med att det är 15 grader och ibland inte förens det är 5 grader. beror på väder och vind.
lika så att hästarna ibland får gå nakna några timmar mitt på dagen om det är solsken även om de haft 400g dagarna innan.

Att täcka är en konst. Mina stallkamrater dumföklarade mig som låter hästen stå naken, men jag tror hon är helnöjd. Har inte märkt nått i ridningen, om hon står o spänner sig hela nätterna borde hon bli lite stum i kroppen men icke..

Jag vill tro att vi generellt täckar hästarna för mycket, i all välmening. När jag ska åka hem från stallet på kvällen o fryser vill jag lägga på hästen täcket för de ju känns kallt. Kollar på termometern som visar samma temp som dagen innan, då de inte alls kändes konstigt att inte täcka. Då var jag varm efter att ha packat hö o mockat.

Jag tänker att sålänge det inte drar i stallet och hästen har halm att käka på - så klarar den sig oftast utan täcke eller eventuellt ett tunnt 50g. Men har man ett oisolerat stall där det kan dra lite, eller om hästne inte kan äta halm så kanske ett täcke kan vara på sin plats..

Liknande trådar

Utrustning Hur tunna stalltäcken har ni innan hästen sover naken? Självklart bara en fråga till er som använder stalltäcken, sover er häst alltid...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?