När tycker du stalltäcke behövs?

Ketrawzc

Trådstartare
Jag vet att det nog är väldigt individuellt från häst till häst, men jag tycker det är sååå svårt. Jag vill nog gärna övertäcka för att jag själv fryser, men försöker hålla fingrarna i styr..

Men om vi tänker oss scenariot helklippt häst som inte kan reglera sin värme på samma sätt som en oklippt. När kan den stå naken? Vid vilken temperatur är det i regel lämpligt att lägga på ett (lite, typ 100g) fodrat stalltäcke? I ett hyfsat dragfritt stall men med god ventilation. När lägger ni på tjockare täcken?

Jag vet att det nog är väldigt individuellt från häst till häst, men jag tycker det är sååå svårt. Jag vill nog gärna övertäcka för att jag själv fryser, men försöker hålla fingrarna i styr..

Men om vi tänker oss scenariot helklippt häst som inte kan reglera sin värme på samma sätt som en oklippt. När kan den stå naken? Vid vilken temperatur är det i regel lämpligt att lägga på ett (lite, typ 100g) fodrat stalltäcke? I ett hyfsat dragfritt stall men med god ventilation. När lägger ni på tjockare täcken?
När det kryper under +5 på natten inomhus i stallet. Har en fryslort ska tilläggas.

Jo det var ju min frågeställning. Vid vilken temperatur är det i regel lämpligt att täcka en helklippt häst.
Det måste du ju bedöma själv utifrån häst och klimat i stallet och hur hästen som individ funkar och förhållandena utöver det , om den har foder hela natten , vilket strö den står på , hur den individuellt fungerar som helklippt osv .
Generellt så behöver man nog inte ngt hundra gram i stall med många plusgrader utan räcker ofta med ett typ 50 gram på en normal häst om stallet är på plus och hästen inte extraordinärt frusen . Men som sagt - går egentligen inte att svara på din fråga . En av de största anledningarna att det blir extra individuellt och ansvar från ägarens sida att bedöma när hästen helklippts.

Jag är inne på att beror på hur mycket hästen kostar. Dyra hästar verkar klart frysa mer.
Nämen allvarligt, så verkar det som om att vi många gånger gör som våra stallkompisar, eller förebilder gör. Det är nästan lite svårt att gå mot strömmen och våga tänka att min oklippta fyraåring faktiskt inte behöver täcke inomhus när alla andra står med tjocka innetäcken.
Det vanligaste måste nog vara att vi överdriver täckandet i nån sorts omvårdnadstanke.

Jag har nog det värsta svaret av alla. Det är aldrig på en frisk häst eller i alla fall nästan aldrig. Här är hästarna ute mycket och dom behöver täcke ute, vilket inte är så många har täcke inne. Men inte stalltäcke utan det är samma täcke som ute eller rättare ett likadant om ska vara ärlig så byter vi täcke när dom kommer in så att dom har ett torrt på sig när dom går ut dagen efter.
Rena stalltäcken används bara vid väldigt speciella tillfällen ofta då till sjuka eller skadade hästar.

Tillägg vi har kallstall och lösdrift samt hästar som står högt i blod d v s fullblod eller hästar med mycket fullblod i sig. Alla klarar sig bra utan stalltäcke.

Jag är inne på att beror på hur mycket hästen kostar. Dyra hästar verkar klart frysa mer.

:laugh:
(Och i svindyra stall är det uppenbarligen alltid svinkallt! :angel:)

Nämen allvarligt, så verkar det som om att vi många gånger gör som våra stallkompisar, eller förebilder gör. Det är nästan lite svårt att gå mot strömmen och våga tänka att min oklippta fyraåring faktiskt inte behöver täcke inomhus när alla andra står med tjocka innetäcken.
Det vanligaste måste nog vara att vi överdriver täckandet i nån sorts omvårdnadstanke.

Ligger nog mycket i det. Min är oklippt och har aldrig täcke inne om han är torr, men när jag ser stallkompisarna täcka blir jag ändå lite "men han kanske fryyyser :nailbiting:"

Beror ju helt på. Har jag en klippt häst så täckar jag per automatik i princip men då inte med ngt stalltäcke utan den har samma som utomhus och det åker permanent på i samband med att den höstklipps. Vi byter inte täcken öht då det det blir för tidsödande att slita av och på täcken/ lindor och gud vet vad på alla hästar på morgonkvisten utom i specialfall. Har man en oklippt häst så är det ju alltid individuellt, att mat ger värme är ju vedertaget liksom att övriga hästar värmer upp stallet några grader också. Så nej är nog mitt svar.

Kl
TS frågar om en helklippt häst och täcke nattetid på stall .
Jag har personligen svarat utifrån det . Att flera i tråden sen verkar tolka "täcke" som ett specifikt stalltäcke är inget jag svarat utifrån . Självklart kan hästarna stå i ett utetäcke inne i ett kallstall även nattetid på Box . Finns inga motiveringar öht att man måste byta täcke för att hästen står inne nattetid . Men jag tolkade TS som att denne frågade om helklippt häst om den behöver täcke på Box nattetid och vad isåfall ?

Känns lite som en del som svarat öht inte läst vad de svarar på ?

Senast ändrad:
öhm, ja altså självklart är det väldigt individuellt. Men jag tänker lite att när man helklippt sin häst så får de flesta hästar mer liknande förutsättningar att klara kyla då pälsen blir mindre användbar som uppvärmning utav kroppen. Hull, grovfoder och almäntillstånd spelar självklart också in, men pälsen känns ändå som en stor del av värmeregleringen för mig. Tänker jag fel? Förmänskligar jag hästen i dehär tänket? kanske spelar hullet mer roll än pälsen? Eller tillgången till grovfoder.

Tråden gäller klippt häst i stall. När man personligen börjar tänka att ett stalltäcke kanske kunnat vara på sin plats. Oklippt häst hör inte till tråden och det kvittar väl om man har ett regelrätt stalltäcke eller ett 100g utetäcke.

Är jag okunnig som tycker det är svårbedömt att säga om en häst fryser eller är kall? Jag vill tro att den är kall en stund innan den börjar ömma i muskler eller visa riktigt fysiska tecken på att frysa..

Jag har nog det värsta svaret av alla. Det är aldrig på en frisk häst eller i alla fall nästan aldrig. Här är hästarna ute mycket och dom behöver täcke ute, vilket inte är så många har täcke inne. Men inte stalltäcke utan det är samma täcke som ute eller rättare ett likadant om ska vara ärlig så byter vi täcke när dom kommer in så att dom har ett torrt på sig när dom går ut dagen efter.
Rena stalltäcken används bara vid väldigt speciella tillfällen ofta då till sjuka eller skadade hästar.

Tillägg vi har kallstall och lösdrift samt hästar som står högt i blod d v s fullblod eller hästar med mycket fullblod i sig. Alla klarar sig bra utan stalltäcke.

Helklippta?

öhm, ja altså självklart är det väldigt individuellt. Men jag tänker lite att när man helklippt sin häst så får de flesta hästar mer liknande förutsättningar att klara kyla då pälsen blir mindre användbar som uppvärmning utav kroppen. Hull, grovfoder och almäntillstånd spelar självklart också in, men pälsen känns ändå som en stor del av värmeregleringen för mig. Tänker jag fel? Förmänskligar jag hästen i dehär tänket? kanske spelar hullet mer roll än pälsen? Eller tillgången till grovfoder.

Tråden gäller klippt häst i stall. När man personligen börjar tänka att ett stalltäcke kanske kunnat vara på sin plats. Oklippt häst hör inte till tråden och det kvittar väl om man har ett regelrätt stalltäcke eller ett 100g utetäcke.

Är jag okunnig som tycker det är svårbedömt att säga om en häst fryser eller är kall? Jag vill tro att den är kall en stund innan den börjar ömma i muskler eller visa riktigt fysiska tecken på att frysa..
Men det är ju helt omöjligt att svara på eftersom vi inte vet hur kallt det är i ditt stall, hur kallt det är utanför, hur länge den står inne, om den har tillgång till grovfoder, om den fryser lätt eller aldrig, om den är van vid att ha flera tjocka täcken eller inte osv.

Vårt stall är nästan alltid varmt trots att inga hästar står inne. Men även i kallstall har jag aldrig behövt sätta på något täcke på natten. Varför tror du att din häst behöver täcke på? :)

(förövrigt tycker jag just täckesfrågan är supersvår. Har blivit sagt flera gånger att oklippta hästar på lösdrift med fri tillgång på mat och ligghall i regel inte behöver täcke medan det är över 0;an, och i så fall om de behöver täcke är de tunnhudade fullblodshästar som behöver det. Men idag fick jag ta in en häst som fått ont i muskler och som stått och spänt sig jag-vet-inte-hur-länge pga att han frusit ute. Nu fick han ett täcke på trots att ingen annan i stallet har det. Så det är verkligen supersvårt och jag känner mig som en dålig ägare som inte täckade han tidigare bara för att ingen annan i stallet tyckte de behövde täcken, men samtidigt vill man inte att de ska stå och vara för varma...)

Helt oklippta. Om vi mot förmodan klipper en frisk häst är det någon typ av spårklippning så att hästen torkar snabbare. Som vi har hästar finns ingen anledning till helklippning. Dom har den pälsen dom behöver.
Och återigen i sammanhanget : TS har frågat om en HELKLIPPT häst . Osv .

Jag har ett tyskt halvblod med supertät men kort päls. Helklipper honom under vintern, första gången i torsdags, då han svettas vid ridning och lätt får problem med huden. Han är tunn i skinnet och lite känslig men jag skulle inte säga att han fryser lätt. Det jag märkt är att han är mer i behov av ett tjockare täcke inne än ute. Jag tänker att det beror på att i hagen rör han på sig en hel del men i boxen är han stilla. Hur mycket det finns att äta spelar säkert också roll samt såklart hur kallt det är i stallet. Står i litet kallstall där vi byter täcken vid in och utsläpp.

Täckar bara om det är minus i stallet vilket är väldigt sällan. Det är lä, de har mat, de är torra, de fryser inte.

Hur många gram sk*ter jag i, tar närmsta fodrade.

Hej!
Jag täcker min häst när det blir under 5+ nattetid. Han är halvklippt och står i utebox.
De hästar som står i innebox i mitt stall har nästan aldrig innetäcken med undantag för sjuka eller väldigt tunnhåriga hästar.
Tycker också att det är jätte svårt att veta om hästen fryser, man vill ju inte vänta tills den står och skakar liksom.....

Jag tycker också att det är svårt att veta när och hur mycket man ska täcka. Över 10 0C täcker jag aldrig inne. Mellan 5 och 10 0C kan jag lägga något tunt på ponnyn som är riktigt frusen. Men 100 g först om stalltemperaturen skulle dippa under 5 0C vilket ju är ovanligt. Så ett 100 g täcke på en helklippt och frusen häst kanske vid 8 0C eller under.

Liknande trådar

Utrustning Hur tunna stalltäcken har ni innan hästen sover naken? Självklart bara en fråga till er som använder stalltäcken, sover er häst alltid...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?