När tilläts ni/tillät era barn att rida själva?

P

ponnydamen

Jag och min dotter pratar ofta om att hon eller hennes vänner vill rida själva utan mig. Att åka till stallet utan mamma i släptåg är det bästa som finns även om hon bara får pyssla/sköta om pållen då (vid dessa tillfällen finns alltid annan vuxen i faggorna runt ikring).

En av hennes bästa vänner ska få ha sommarponny och där finns aldrig några föräldrar i närheten. Jag tycker det är oansvarigt att släppa ut en unge själv (generellt) och speciellt när det kommer vara en sommarponny som hon inte kommer känna alls från början.
Det är surt... min dotter känner sig pressad och mindre duktig när hon inte får rida själv. :mad:

Självklart har jag berättat att jag är väldigt rädd om henne och hon vet egentligen att hon bör ta det lugnt med sin piggpålle.

Delge mig synpunkter och åsikter om hur ni har/har haft det med att rida själva/vara själva i stallet när ni varit/är eller har/haft barn med ponny.

När jag var liten verkade det som om ingen hade något vett alls. Vi fick rida utan hjälm och var alltid ensamma. Minns när vi som sjuåringar fick köra ut med shettisar i TRAFIKEN. Minns inte men var tiderna verkligen sååå annorlunda?!.

Nåväl erfarenheter och åsikter? Vargod... :d

Sv: När tilläts ni/tillät era barn att rida själva?

Du skriver inte hur gamla dom är.
Men är det bara små ungar så tycker jag du har rätt.

Oj då.
Det rör sig om ungar i nio, tioårsåldern.

Finns väl ingen generell ålder/kunskapsnivå skulle jag tro men en riktlinje för mig har varit att både jag och den lilla ryttaren ska känna oss trygga med att de ska kunna hantera situationer som kan uppstå. Att de ska kunna sitta säkert i alla gångarter och känna hästen väl har väl också varit ett måste för mig. Sedan måste ju huvudet hänga med också... Det är ju inte alltid det rätta i alla situationer att klänga sig fast för glatta livet utan istället kanske hoppa av och leda pålle en bit.
Du nämner inget om hur gammal din dotter är eller hur miljön ser ut där hon rider. Om hon "klarar" hästen när du är med och det är en lugn miljö där hon rider kanske hon är mogen att ta kortare 5-10 minuterssvängar med mobilen med så hon kan kalla på hjälp om det behövs?
För visst är det så att det är roligt och speciellt att "kunna själv" ?
Men som sagt både du och hon ska kunna känna er hyfsat trygga annars är det nog inte dags ännu.

Alldeles för små. Det är inte bara att de ska kunna klara ut situationer själva utan de kan ställa till också. Några av småtjejerna (tio, elva) i vårt förra stall blev sura på min dotter och hennes kompis och satte igång och terra oss. De fixade med vår utrustning och gick till slut in i hagen och klippte på vår ponny. Det är möjligt att jag är överbeskyddande men min tjej var nog i tolv, trettonårsåldern innan jag släppte.

Mina barn är uppväxta med hästarna inpå knuten. Det innebar att dottern mer eller mindre bodde i hagarna och red då barbacka i grimma på mina hästar. Hon var inte gammal då... Kravet jag haft är hjälm och lugna ritter. Hennes pappa hade en nordsvensk och en fjording som hon själv styrde med helt...så, hon hade dubbelt upp;)...Varmblodstravare och nordsvensk hos mig och så andra kallblod hos pappan...Hon var 8 när jag fick hem en russhingst som hon red på överallt men så bodde vi ensligt så det var inga problem. Hon mötte grannarna som körde sina travare och det var aldrig några problem med det...Som sagt, hon är uppväxt med hästar så det sitter i ryggmärgen på henne. Hennes ridskoleridande kompisar fixade dock inte att rida hingsten ens i hagen (dom släppte jag inte utanför inhägnat område och jag höll uppsikt).

Är jag oansvarig??? Tycker inte det själv...jag fanns ju alltid i närheten, allt skedde ju hemma även då hon red ut, så att säga. Jag hade inga problem att släppa taget när jag såg att hon hanterade hästarna på ett moget sätt. Hon är 22 idag och en suveränt säker ryttare...:cool:

min egen erfarenhet är att när jag gick i femman åkte jag fem dagar i veckan kommunalt ca 1,5 h långt ut på landet för att rida på ett russ. Vi var fem tjejer i åldrarna 10-13 år som följdes åt dessa dagar. Det var aldrig någon vuxen i stallet med nio ponnier (russ) som vi mockade, fodrade, fixade och donade till dessa dagar. Vi red ut i skogen och sjöng för att hålla älgar på avstånd. Vi lekte ponnyexpressen, vi skrittade långa turer, vi byggde små terrängbanor. Vi lärde oss ta ansvar samtidigt som vi busade med hästarna. Vi växte otroligt av detta, vi var tvugna att bevisa för de vuxna att vi faktiskt klarade av det här :)

jag kan idag 15 år senare inte förstå hur jag kunde tillåtas göra detta. Men jag är samtidigt väldigt väldigt glad att jag fick göra det. Vi blev tuffa och det sporrade oss att kämpa på med våra vidare ryttarkarriärer senare. Vi fick lixom inget gratis, utan var tvugna att kämpa för att få rida. Fyra av oss fem köpte våra första egna hästar som 20 + åringar. Till viss del håller vi fortfarande ihop, och minnena från tiden hos russen kommer ingen någonsin ta ifrån oss. :)

Jag var nog 12-13 år när jag red ut på min lilla ponny ensam första gångerna(en galen unghäst för övrigt:eek: ) I paddock red jag nog själv lite tidigare.

Hos oss finns paddock och där kan hon ju rida själv även om jag gärna vill finnas i närheten. Kan ju vara i stallet menar jag...
Finns också hage inhägnad där hon kan rida. Jag kan ibland välja att stå vid grinden och vänta. Nuvarande pållen är ju mycket pigg. Den förra var annorlunda. Lugnare på sitt sätt och mer omhändertagande.
Men alltså till grundgrejen. Det där med att vara själv i stallet. När och om ungarna är själva i stallet brukar det ofta hända diverse saker (liksom annars med för den delen). Som närvarande vuxen är det ofta JAG som får ta ansvaret. Även för andras barn.
Visst hade de kanske rett ut situationen själva men kan man verkligen lägga ett sådant ansvar på tex 9-10 åringar?

Jag började rida när jag var nio, det var på ett "hyrstall" där man betalade en slant och sen fick fixa allt själv... jag lärde mig väldigt mycket där den hårda vägen men det är inget jag skulle rekommendera eller låta mina egna barn göra!
Min dotter, 8 år, får gå ner själv till stallet (som ligger där vi bor) ta in sin ponny (som hon haft sedan hon var tre år), göra iordning henne och rida på stallplanen och innomgårdsvägarna när jag är inne. Men hon får inte rida ut själv och hon får inte rida sin 5-åring utan uppsikt.
Håller med om att det var lite mer slapphänt förr... som jag som fick köra hästar som ingen visste hur de var att köra... utan att kunna annat om körning än det jag läst mig till i böcker! :crazy:

Min dotter blir 10 år i april. Hon har ridit sen hon var fyra år.
Hon rider lektion tre dagar i veckan.

Det är först nu som jag har börjat släppa henne men aldrig tillsammans med någon jämnårig. Hon har flera ridkompisar att välja mellan, flera är i 13-15 årsåldern. Min syster som fyller 20 i år rider hon med ibland.

Hon tycker ju helt klart att det är roligare att rida ut med kompisar än med mig men jag skulle som sagt aldrig släppa henne med en jämnårig. Hon har fått rida ut själv en gång men det var barbacka på en supersnäll skogsmulle och med stränga förmaningar om att bara skritta. Och så mobilen i fickan.

Följ din magkänsla. Det brukar bli bäst då.

Glömde säga att hon haft egen ponny sedan hon var fem och har alltså alltid ridit även hemma, inte bara på ridskola.

jag tycker att det är för tidigt. jag fick börja rida själv när jag var runt 11-12 år. tror inte man är mer mogen då men men.
dessutom har du ju redan en uppfattning om situationen... stå på dig!
ring kanske och prata med föräldrarna till den andra ungen...

får din unge igenom det här så kan du ju räkna med "jag sover borta hos min kille..." när hon är 13
och "alla andra får ju vara ute hela natten" osv.

konfrontera nu eller stå för senare koncekvenser!!

Jag red ut själv första gången när jag var 12 (kanske 11). Hade då ridit på ridskola ungefär 4 år och hade alltid varit lite rädd av mig. Hästen jag red ut på då var genomsnäll. En ridskolehäst jag red ibland. Då skrittade jag en 10-15-minuterssväng medans mamma gjorde iordning halvfodervärdshästen :)
Sen när vi köpte häst (piggt, envist sto) red jag ut själv ibland, men då oftast ganska lugna turer i början. Då hade jag nyss fyllt 13. Men som sagt, jag hade inte ridit så mycket innan.

Jag har fått rida själv så länge jag har ridit (sen jag var 5 år) och jag är 14 år nu. Har faktiskt aldrig tänkt på något annat, då det bara är jag i min familj som är hästintresserad. Har aldrig sett det som oansvarigt heller eftersom att jag inte tänkt så mycket på det, vart helt naturligt för mig. När jag var 10 år red jag ofta ut helt själv (utan kompis) och ändå hade jag en "vildhäst". Eller ja, han trodde att han var det iallafall :p Hade ett russ som bockade så fort man ville bestämma över honom, han kunde också få riktiga "bus-ryck" och sticka iväg ett varv runt en åker eller någonting. :crazy: Men lärde mig mycket iallafall. Har alltid fått se till att hålla koll på mig själv och har väl varit tvungen att bete mig rätt moget (för min ålder) för att det skulle gå överhuvudtaget.

jag har själv växt upp med hästar hemma. fick min första ponny när jag va jätteliten. en gamal lektionsponny (russ) som gick i pension, han va 25 när jag fick honom (en sådan ponny som alla hästintresserade barn skulle ha):love: hur gamal jag va när jag fick rida/hantera hästarna själv minns jag inte, men jag gick inte i skolan (iofs. va ju alltid mor i stallet eller alldeles i närheten) och jag fick inte gå in till/hantera alla våra hästarna, utan bara vissa.

mina barn har haft häst sedan dom föddes. vi hade egen gård och ganska många hästar/ponnys fram till för 2 1/2 år sedan då jag och min dåvarande man skilldes (har bara 3 kvar, men har hästarna "tillsammans" med en vänninas hästar där barnen även får rida/hantera hennes, vi "delar" på ansvaret). den gamla shettisen som är 36 år nu har alla barnen haft (har ägt henne i 27 år nu :love: ) henne har dom fått rida själva i inhängnat omr. så fort dom haft balansen, red ut själv gjorde den äldsta när han va i 6 års åldern. har det varit kompisar med så har jag pratat med föräldrarna först så dom har fått ta ställning till vad deras barn får. har jämt varit noga med att dom använt riktiga hjälmar och även säkerhetsväst.

har dom bara fått lära sig hästvett (mycket lär dom ju sig redan som små om dom som mina "växt upp i stallet") och vet att dom inte hanterar/går in till dom hästar dom inte får "röra" så tycker jag inte det är farligare än när vuxna/tonåringar utan "hästvett" håller på utan att veta vad dom sysslar med :crazy:

Var själv 10 när jag började rida, och min mamma hade ingen aaaning om vad jag gjorde...Mina töser fick rida ut själva nar de var 9 och 11 och hade första medryttarponnyn. Mamma satt i vägskälet och väntade ängsligt...De hade ridit lektion sedan 7-årsåldern.

ptjaa jag var ute o red själv när jag var 8-9 år:angel: Dock så va mamma inte så glad:angel:

Men guuuud va roligt jag hade:love:

Hej!
Jag kan säga så här, jag red själv när jag va 9år. Men då litade mamma på ponnyn och mig. Jag var inte nån som bara skena och flaxa med ponnyn. Jag och han njöt av en skön tur bara. Jag annser att man klarar detta själv vid den åldern, men att det är bra att säga att men inte ska flaxrida då man förstör ponnyn/hästen. Och är det hennes ponny är hon säkert mån om denna. Och litar du på ponnyn så låt henne rida lite själv. Då får hon bättre självförtroende osv. Men va med nåra dagar i veckan osv. Bra att du har en syster då kan hon ju rida ut med henne någon dag oxå. Lycka till och våga lita! (är 30år och har egna barn dok ingen som rider :( )

Jag började rida ut själv när jag var i 9-års åldern, är 20 nu. Dock red vi aldrig på trafikerade vägar och vi var alltid minst 2 som red ut. Hade starka fjordingar som vi red runt och hade jätteskoj på. Vi brukade skriva en lapp om vart vi red och när vi red iväg.
Det var aldrig några som helst problem.
Men om vi ville rida iväg långt där man var tvungen att rida längs med/korsa trafikerade vägar bad vi alltid snällt någon vuxen att följa med.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info