När tävlade ni sist?

Inte_Ung

Trådstartare
Och på vilken tävling och hur gick det.
Jag undrar för det verkar vara så olika lång historia bakom oss alla.

Jag tävlade senast på Nattfari höst år 1994 och kom hem med en vit rosett i 4-gång.

Senast ändrad:
Sv: När tävlade ni sist?

Tävlade senas på Gaedingakeppnin på Hemfosa i A-flokk på valborgsmässoafton 2004. Kom 4a med typ 7,60 (tror jag eller om det var året innan).
FIPO tävlade jag senast hösten 2003 i F.1. (3a) och T.2.(3a).

/Malin

Tävlade senast (tillfälligt återfall) på Sydsvenska C-sommartävlingarna för några år sedan. Tog hingsten från stohagen och mig från bebin och lyckades trots lätt sits i galoppen :angel: bärga en blå rosett i fyrgång och en blågul i tölt. Himla trevligt att tävla på M-hof är det alltid och jag ville få svart på vitt att silverhästar faktiskt KAN tölta :cool:

Annars avslutades femgångskarriären med gamle Svarten på SM 1996 med en andraplats i 250m pass.

Men nu blir det nog inget mer, är inte ett dugg sugen på annat än att vara läktarryttare eller ungdomscoach :D

Har aldrig tävlat islandshäst, men debuten planeras till april... ;)

Senast jag tävlade något alls var i dans (bugg) och på hästryggen var det väl 1992 eller nåt sånt på "efter-ridläger-tävling" :D

Jag har aldrig ställt upp i en officiell islandshästtävling, men på Bjargs klubbtävling 2001 fick jag en blå och en gul rosett i grenarna tregång och lätt fyrgång. Poäng strax under 5.

Inte_Ung, varför har du inte tävlat sedan 1994?

Det var väl ett tag sedan sist....Förrfjol? Det var andra gången med stoet, och målet var ju att gå runt banan och visa alla gångarter i lätt fyrgång. Hon var 6 år då o blev gärna spänd på nya ställen så en trevlig o avspänd dag skulle vi ha.

Poängen blev inte särskilt bra, 3,9 blev det med både passtakt o lite travtakt när jag skulle rätta till tölten! Men vi hade roligt och hon var ganska avslappnad o trivdes o var lyhörd så det var jag nöjd med!

hmmm....senaste tävlingen vill jag helst glömma, kan ju se att jag inte kommer i närheten av era tävlingsmeriter :D

Sista tävlingen var Glaumurs klubbmästerskap i aug-sept-04, kom helt klart sist i lätt fyrgång med poängen 1,8 tror jag :eek: .

Tölten blev passaktig, traven blev ren tölt, skritten blev passaktig (vid det här laget var jag så spänd och frustrerad att det smittade av sej)galoppen blev rätt först sen blev det korsgalopp, rätt igen korsgalopp osv.

Jag hade nog laddat för mkt och blev spänd, sånt leder omedlebart till att min Pålla blir spänd=passaktig tölt och skritt, svårt att trava, korsgalopp.

Våren 04 gick dock lite bättre då jag red med mer avslappnad inställning (och lösare tyglarm bara åkte med) då fick vi runt 4,3 i lätt fyrgång.

Problemet är att få till det på tävling då hjälperna som vanligvis ger tölt och trav ger ngt helt annat då Pållan och jag är spända, kommunikationen blir sämre helt enkelt.

Hemma travar och skrittar Pållan jättfint med bra form och bärighet skulle säker kunna få runt 5,5 utan problem, även tölten är sällan sällan passaktig numera, trist att visa upp det sämst tänkbara på tävling :mad: , det är ju tvärtom man vill ha det, bäst när det gäller.

Men det är ju bara att träna på :bump:

em76 skrev:
Inte_Ung, varför har du inte tävlat sedan 1994?
Till den korta frågan har jag ett jättelångt svar.
Dels så har jag ägnat mig åt avel och unghästar.
Och en himla massa grundutbildning av unghästar tar en inte till tävlingsbanorna.
Men hästarna har faktiskt tävlat ganska så nyligen med sina medryttare.

Och dels så är jag inte riktigt sams med bedömnings-systemet och hur det påverkar hästarnas träning.
Jag startar en ny tråd om det.

Har bara tävlat en gång våren -04, med resultatet sist i T1 och näst sist i V1.
Det enda som fungerade var arbetstempo tölt då hon fick gå på ganska lös tygel och bara lulla runt => 5-5,5. Alla andra moment gick åt pipan, hon har alldeles för lätt att stressa upp sig och sluta lyssna på mig. Men det var roligt att komma ut ändå. Nu är hon ju dräktig så några fler tävlingar lär det inte bli förrän tidigast våren -06.

Sist jag tävlade var Västsvenska cupen 1993 :o

Vi hamnade någon stans i mitten har jag för mig...

Jag har inte tävlat sedan dess (men var ganska flitig innan) för jag tycker inte direkt om individuella bedömningssporter. Alla tycker så himla mycket om alla andra - kan vara ganska trist att lyssna på... :mad:

Det som är himla skönt med min pålle är att ju mer nervös jag blir desto snällare blir han och skärper sig verkligen. Så när jag sitter och har ont i magen, darriga händer, allmänt blek och illamående - ja då får jag ren tölt och en häst som stannar så fort jag ber om det. Åtminstone har det varit så hittills när folk varit och tittat, släkten filmat, ridit lektioner/kurser osv...

Nu var det oerhört länge sedan jag tävlade, det är av olika orsaker som blev lite plötsliga och sen som jag inte kunde påverka. Sista gången var nog våren 2002, då tävlade jag T1, stilpass samt speedpass. Ärligt talat minns jag inte poängen vare sig i stilpassen eller T1, men jag minns att vi kom 3:a i stilpass och faktiskt in i B-final T1 något som inte borde ha varit möjligt. :o Här kom vi nog totalt på 10 eller 11 plats av nästan 40 tävlande så det gjorde mig mest nöjd av allt, då pållan visserligen har en klockren tölt som ger hyfsad poäng i ett F1 program men inte bland alla flotta i T1. :banana:

Aaa...nu ska vi se...
...Det var sista helgen i augusti 04.
Vi red en hyfsad uttagning i T3 och en någorlunda i V3.
Kom till A final i båda.
Sen kom vi delad 1a i T3 med 6,28. :d
Supernöjd!Allt bara fungerade.Sen efter omridning vart vi 2a.
Men ändå...Det var nog det roligaste 2004...eller inte...
sm var ju kul också... :rofl:

Mitt tävlande är ju preskriberat för länge sedan ;)

Undrar om inte sista tävlingen var den på min användarbild, SM -84. Varmaste SM i mannaminne. Karlstad har jag för mig det var. Kom till A-final i både tölt och 4-g. Sen kom jag sist i finalerna den gången.

Jag tävlade senast på Fors gårds firmakeppni nov -04 :D Kom fyra av 38 (tror jag?) startande i lätt klass ungdom! :)

Senast ändrad av en moderator:

Senast var precis som Filippan på firmakeppning på fors i november. =) Mellanklass ungdom och kom 7-a av 18 :)

Senast jag tävlade FIPO-grenar på pållen var i höstas, då fick vi 5.43 i F1 (5,73 i final) och 5.0 i stilpass. :)

Tävlade senast på Landi/Kappi Höst, den 23-24 oktober 2004.
Tävlade endast femgång eftersom passgrenarna var inställda.
Fick inte under 3,0 iallafall :smirk: Haha! Hon kändes inte bra, förutom passen.
Fick i uttagningen 4,47 och i finalen 5,09.

Nu har hon fått kiropraktik och massage och kommer förhoppningsvis bli bättre till nästa säsong :)

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Senast jag tävlade var på Luciatävling på fors gård, anordnad av MöRS och kom då fyra. Låg delad etta efter uttagningen på poängen 6.0. Helnöjd eftersom det var fyrgångstävling och lilla Gyllir är en väldans femgångare ;)
Gången innan det var det firmakeppni på fors också.
Kom då trea och är otroligt nöjd :D
Så nu i vår ska vi ut och tävla igen och försöka oss på SM-kval ;)

Hade ett tävlingsuppehåll om 8 år då jag valde att helhjärtat syssla med mina unghästar, att bilda familj samt att vidareutbilda mig inom mitt "civila" yrke.

Precis i år var faktiskt första gången på alla dessa år som jag återigen äntrade tävlingsbanorna. Säsongens sista tävling var SM 2004 i Göteborg då jag och min häst knep en finalplats i fyrgång. Ingen var mer förvånad än jag!

Tävlandet i sig är inte viktigt för mig. Det är mer ett sätt att utvärdera hur jag och min häst utvecklas tillsammans. En husmorssemester där jag får träffa trevliga människor, tala med likasinnade och froda mitt islandshästintresse... :)

Tävlat på riktigt har vi aldrig gjort. Men vi var med i Gydaklubbens ungdoms utmaningen. Där vi kamma hem en blå rosett i Special tölt och en röd rosett i tregång. Utklädda till tomte o ren var vi också.

Nästa tävling blir i sommar, samma tävlingar men då ska de bli blå gula rosetter, förslag till vad vi kan klä ut oss till, inget som prasslar eller far, hon är lite fjompig.

Hare bra.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka